• Anonym

Hur räknas föräldrapenning ut ?? om man får nytt jobb som gravid !

Jag är nu gravid i v6.. och har en fast tjänst på 75% ...
    Jag har sökt en 100%tjänst och dom kommer snart kalla till intervjuer...

för att jag ska få föräldrapenningen räknad på 100% om jag nu skulle få tjänsten..
    måste jag hinna jobba på den i sex månader först ? eller är det annat om man får en tjänst och inte ett vikariat...

Tacksam för svar !!

• Svar på tråden Hur räknas föräldrapenning ut ?? om man får nytt jobb som gravid !
  • Anonym (bibi)

Vad jag vet ska man jobba sex månader med ny lön för att få räkna upp sin SGI, men jag har också fått besked av handläggare "en nivå upp" på FK att bedömningen ska göras gynnsamt, och hon sa att det finns de som fått uppräkning efter 5.5 månader. Men då kanske man får gå förbi sin lokala handläggare och ta ett samtal med Stockholm.

(I mitt fall gällde det att slippa sänka föräldrapenningen när jag tagit ett sämre betalt vik i 6 månader efter att ha blivit uppsagd från fast tjänst med högre lön.)

• Ruby01

Jag är inte säker, men jag har för mig att de räknar på senaste året, för jag var arbetslös sista månaderna och det påverkade inte min peng.

• Anonym

Okej tack för era svar... men om jag iaf hinner jobba nån månad med heltid borde ju det höja upp lite ?
    eller hjälper det mig ingenting haha : )

• Anonym

Jag har fattat det som att är det en fast tjänst, så är det ju den inkomsten du har i din fasta tjänst som du kommer förlora när du är föräldraledig. Så där gäller inga tidsregler. Det är när man har mer oregelbunden inkomst, som det kommer in att det ska ha en viss varaktighet, så att det inte är så att man jobbar som en gnu en månad och sedan plockar fp på den lönen fast den var "undantag".

• Anonym
    Anonym skrev 2011-09-30 13:48:40 följande:
    Jag har fattat det som att är det en fast tjänst, så är det ju den inkomsten du har i din fasta tjänst som du kommer förlora när du är föräldraledig. Så där gäller inga tidsregler. Det är när man har mer oregelbunden inkomst, som det kommer in att det ska ha en viss varaktighet, så att det inte är så att man jobbar som en gnu en månad och sedan plockar fp på den lönen fast den var "undantag".
    åh hoppas det är så !! och att jag får jobbet såklart haha.... Man fattar ju noll av allt det där : (
  • Anonym (bibi)

Kollade och hittade nu detta på FK hemsida:

"Om du har en arbetsinkomst som kan antas vara i minst sex månader i en följd eller är årligen återkommande så kan Försäkringskassan räkna ut en sjukpenninggrundande inkomst för dig.

Läs mer

Först när SGI är fastställt kan Försäkringskassan betala ut en ersättning till dig, exempelvis föräldrapenning eller sjukpenning.

SGI räknas ut på lite olika sätt beroende på om du är tillsvidareanställd, timvikarie, behovsanställd, arbetssökande, arbetar och studerar eller är egen företagare.

SGI- utredningen görs första gången som du har ett ärende på Försäkringskassan, i praktiken ofta i samband med att man blir förälder. Därefter kan utredningen förnyas så att du alltid får ersättning baserad på aktuell inkomst. "

..
    Så du får kontakta dem och be dem förklara hur de räknar i ditt fall, det blir nog bäst!
Svar på tråden Hur räknas föräldrapenning ut ?? om man får nytt jobb som gravid !