• Biobaluba

hur länge får jag ta ut föräldrapenning?

Vad gäller egentligen?

"Du som är gravid kan ta ut föräldrapenning från
    och med den 60:e dagen före beräknad förlossning.

Föräldrapenning kan sedan betalas ut
    längst tills barnet har fyllt åtta år eller avslutat
    sitt första skolår i grundskolan."
    står det på FK´s hemsida.

Vad gäller det då ett barn som är född på nyårsafton? Kan man ta ut föräldrapenning tills hon blir 8 eller gäller det från att hon gått ut ettan och alltså då är 7 ½ år?

Jag blir kollrig!!?

Tacksam om svar!

• Svar på tråden hur länge får jag ta ut föräldrapenning?
  • Gunilla 045

Fråga dom direkt här på fl under fråga experterna.

• pigglet

Det som gäller är det som inträffar SIST. Alla kan alltså vara hemma hela första skolåret, tills barnet går ut 1:an. Skulle barnet inte ha fyllt 8 år när skolavslutningen är så kan man vara hemma tills barnet fyller 8.

• Billabong
    pigglet skrev 2011-09-30 20:03:46 följande:
    Det som gäller är det som inträffar SIST. Alla kan alltså vara hemma hela första skolåret, tills barnet går ut 1:an. Skulle barnet inte ha fyllt 8 år när skolavslutningen är så kan man vara hemma tills barnet fyller 8.

Exakt så.
  • Mysanochmimer
    pigglet skrev 2011-09-30 20:03:46 följande:
    Aha, då har jag lärt mig nått nytt, tack!
  • Biobaluba

Tack så mycket alla.
    Nu har det klarnat betydligt för oss.
    Nu är det bara att börja planera de sista dagarna så det blir ledigt alla lov fram till nyårsafton 2012 Solig

• Försäkringskassan

Hej!

Vill försöka klargöra vad som gäller i detta fallet.

Du kan ta ut dagarna med föräldrapenning till barnets åttaårsdag eller till och med skolavslutningen i första klass. Det som infaller senast gäller.

Exempel 1: Om barnet fyller 8 år på våren och går ut försa klass i juni samma år gäller skolavslutningsdagen som sista dag.

Exempel 2: fyller barnet 8 år efter skolavslutningsdagen så är sista dag man kan ta ut med föräldrapenning samma dag som barnet fyller 8 år.

Hälsningar
    Louise, handläggare

Svar på tråden hur länge får jag ta ut föräldrapenning?