• anyXX

Didriksons biggles cap... storlek??

Tänkte köpa en didriksons biggles cap till min dotter som är 3,5 år. Mätte hennes huvud runt om och får det till 49 cm... borde hon ha strl 50 då el 52? Tycker det låter lite för en snart 4-åring. Ngn som fattar det här med mösstorlekar? :)

flicka 2008 & pojke 2010
  • Svar på tråden Didriksons biggles cap... storlek??
  • Vickan I

Strl går inte så i mössor. Vår kille är snart tre och köpte strl 56 till han i den mössan.

• anyXX
    Vickan I skrev 2011-09-30 14:18:10 följande:
    Strl går inte så i mössor. Vår kille är snart tre och köpte strl 56 till han i den mössan.

Vad menar du? Hur ska man då mäta?
    flicka 2008 & pojke 2010
  • Wilmis07

Min dotter är 4 år och har stl 54 i den mössan,men hon har kanske lite stort huvud precis som mamma sin Stl 52 hade hon när hon var 2-3 år.

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • Vickan I
    anyXX skrev 2011-09-30 15:56:43 följande:

Vad menar du? Hur ska man då mäta?

Säljaren i affären sade så? Tänkte inte mer på det. Men vår kille har väl stort huvud . Han vill dock ha den lite löst så strl 54 skulle nog kanske fungerat också. Men kan mäta hans huvud när han kommer hem.
    (¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • anyXX
    Vickan I skrev 2011-09-30 17:49:32 följande:
    Han är ca 52 cm runt huvudet.

Tack! Det var bra info, då kan jag ju jämföra med min dotter som är 49... hm då ska jag nog köpa 54 :) Som sagt är det ju inte skönt om den sitter för hårt!
    flicka 2008 & pojke 2010
  • Lindreas
    Vickan I skrev 2011-09-30 14:18:10 följande:
    Det är väl precis så man mäter storleken? Omkretsen i centimeter är samma som storleken i mössor.
  • Vickan I
    Lindreas skrev 2011-09-30 19:42:38 följande:
    Det är väl precis så man mäter storleken? Omkretsen i centimeter är samma som storleken i mössor.

Ja jag tyckte det också, men så passade strl 56 och sonen har def inte 56 i omkrets så jag undrade och då sade säljaren att man inte kunde gå rakt av och mäta så? Men är väl olika i olika mössor som med andra märken och klädstrl. 
    (¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • anyXX
    Lindreas skrev 2011-09-30 19:42:38 följande:

Nja fast om Vickans son har 52 cm i omkrets och passar i strl 56 utgår jag ifrån att min dotter som är 49 kan ha 54. Alltså ska man ju gå upp ett par cm iaf i didriksons.
    flicka 2008 & pojke 2010
  • Lindreas
    anyXX skrev 2011-09-30 19:47:29 följande:
    Nja fast om Vickans son har 52 cm i omkrets och passar i strl 56 utgår jag ifrån att min dotter som är 49 kan ha 54. Alltså ska man ju gå upp ett par cm iaf i didriksons.
    Det är ju olika i olika märken, men generellt så är det så man mäter. Vi köpte en mössa i samma modell men från Kaxs, vår grabb har 48 i huvudomfång och han har 48/50 i storlek. Så jo, generellt sett är det så.
  • anyXX
    Lindreas skrev 2011-09-30 19:49:15 följande:
    Det är ju olika i olika märken, men generellt så är det så man mäter. Vi köpte en mössa i samma modell men från Kaxs, vår grabb har 48 i huvudomfång och han har 48/50 i storlek. Så jo, generellt sett är det så.

Hur gammal är han?

Å så förvirrande när man tvunget vill köpa på nätet ;)

Kollade en annan mössa vi köpte nyss och den var från Åhlens, strl 50/52. Där fick barnen samma storlek, antingen har lillen stort huvud eller så har storasyster litett ;)   
    flicka 2008 & pojke 2010
  • Lindreas
    anyXX skrev 2011-09-30 19:53:06 följande:
    Hur gammal är han?

Å så förvirrande när man tvunget vill köpa på nätet ;)

Kollade en annan mössa vi köpte nyss och den var från Åhlens, strl 50/52. Där fick barnen samma storlek, antingen har lillen stort huvud eller så har storasyster litett ;)   
    Han har precis fyllt ett, men är ganska stor. Sen beror det ju på hur huvudet är format också, hur mössan passar. Jag kan bara utgå från mig själv, jag köpte ny ridhjälm häromveckan, samma storlek passade olika bra beroende på form på hjälmen. Och det är ju samma grej med mössor. Och hur hårt man själv tycker att mössan ska sitta och allt sånt.
  • Triple Trouble

Den är jätteliten i storleken! Vi har 56 till våra 4 åringar, en med jättelitet huvud. Under medel.

• honeydew

Köpte strlk 54 till vår tjej som nu är 16 mån.. Den satt bäst helt enkelt! Verkar vara knepiga storlekar..

Svar på tråden Didriksons biggles cap... storlek??