• Frufilifjonk

Har ätit mat lagade ur repiga teflonpannor som gravid. Farligt?

Blev lite upprörd på min sambo igår, för att han tänkte ta en gaffel i rostfritt stål och dela köttfärsen med.
    Såg då han han antagligen gjort så förut och att det var massvis med repor i teflonpannan. Man kunde till och med se svarta teflonflagor på fingrarna när man drog över stekpannebotten! Har hört att det är jättefarligt att få i sig teflonskrap.
    Jag talade om för honom att jag inte vill att han använder den stekpannan mer! Eftersom jag är gravid så är jag extra försiktig. Då blev han sur och sa "Det är väl inget farligt heller? Va fjantig du är!" Känslig som jag är blev jag arg.

Nu vill jag höra vad ni andra har hört! 
    Är det ofarligt eller är det inte så att repade teflonkastruller och teflonpannor är farligt att laga mat ur??  

• Svar på tråden Har ätit mat lagade ur repiga teflonpannor som gravid. Farligt?
  • k a t t a

Det faktum att det föds männsikor på savannen i Botswana är svar på din fråga. Tror att de dagligen bryter hejvilt mot varenda rekommendation som finns.

• Philippa

Ingen aning.. men varför slänger ni inte dessa pannor och köper nya?

• Frufilifjonk

Redan gjort. Men nu har jag lite halvångest för alla teflonflagor vi förmodligen har ätit....usch..har hört att det är jättegiftigt.

• Frufilifjonk
    k a t t a skrev 2011-09-30 16:52:40 följande:
    Det faktum att det föds männsikor på savannen i Botswana är svar på din fråga. Tror att de dagligen bryter hejvilt mot varenda rekommendation som finns.
    Ja det är lugnande iallafall. Man tål nog mer än man tror.
  • Themis

Från livsmedelsverket:

Är det farligt att använda stekpannor och kastruller som har ett skadat teflonskikt?

Teflon eller fluon (polytetrafluoretylen - PTFE på expertspråk) innehåller grundämnena kol och fluor och används som beläggning i stekpannor och kokkärl.

Materialet används just därför att det är värmebeständigt upp till 250-300°C och motståndskraftigt mot kemiska angrepp. Vid normal användning, till exempel stekning, är temperaturen omkring 200°C.

Det finns inget som tyder på att flagor som lossnar från materialet vid sådan användning skulle innebära några hälsorisker. Teflon används också inom medicinen, bland annat som ersättning för skadade skelettdelar.

Uppdaterad: 2010-10-29

källa:
    www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/I-koket/Ar-det-farligt-att-anvanda-stekpannor-och-kastruller-som-har-ett-skadat-teflonskikt/

Så nu vet ni det! Solig
    I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • E mil

Jag har hört att det inte är farligt med flagor av teflon. Att de bara passerar rakt igenom för de tas inte upp av kroppen.

Tror att det är värre om man låter teflonpannan bli överhettad - då bildas det giftiga gaser som inte är nyttiga att andas in.

• Frufilifjonk
    Themis skrev 2011-09-30 17:06:25 följande:
    Från livsmedelsverket:

Är det farligt att använda stekpannor och kastruller som har ett skadat teflonskikt?

Teflon eller fluon (polytetrafluoretylen - PTFE på expertspråk) innehåller grundämnena kol och fluor och används som beläggning i stekpannor och kokkärl.

Materialet används just därför att det är värmebeständigt upp till 250-300°C och motståndskraftigt mot kemiska angrepp. Vid normal användning, till exempel stekning, är temperaturen omkring 200°C.

Det finns inget som tyder på att flagor som lossnar från materialet vid sådan användning skulle innebära några hälsorisker. Teflon används också inom medicinen, bland annat som ersättning för skadade skelettdelar.

Uppdaterad: 2010-10-29

källa:
    www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/I-.../

Så nu vet ni det! Solig
    Solig Tack!
Svar på tråden Har ätit mat lagade ur repiga teflonpannor som gravid. Farligt?