• Daga

Mammografi..ny kallelse

Jägarns vad jag är skraj. Var på mammografi för några veckor sedan. Fick idag ett papper om att jag måste tillbaka för komplettering. Röntgen och ev ultraljud. Nu tror jag förstås att jag har cancer.
    Kan någon lugna mig? 

• Svar på tråden Mammografi..ny kallelse
  • Anonym

Behöver inte alls betyda det värsta, bilderna kan vara otydliga, det kan vara en förändring som i sin tur inte = cancer.

Har själv vid 2 tillfälle blivit kallad tillbaka och ena gången såg man en knuta som jag fick tagit prov på och det var inget malingt.

Det hände för ganska många år sedan den ena gången innan jag fött barn o ammat den andra gången efter och inga andra förändringar har hittats vid senare mammografier.

Försök ta det lugnt och försök tänk positivt.

Lycka till!        

• Daga
    Anonym skrev 2011-09-30 18:24:16 följande:
    Behöver inte alls betyda det värsta, bilderna kan vara otydliga, det kan vara en förändring som i sin tur inte = cancer.

Har själv vid 2 tillfälle blivit kallad tillbaka och ena gången såg man en knuta som jag fick tagit prov på och det var inget malingt.

Det hände för ganska många år sedan den ena gången innan jag fött barn o ammat den andra gången efter och inga andra förändringar har hittats vid senare mammografier.

Försök ta det lugnt och försök tänk positivt.

Lycka till!        

Tack<3
  • slinkywookie

Ar det din forsta gang? Da ar det mycket vanligt att fa komma tillbaka pa komplettering da vi inte har nagra gamla bilder att jamfora med. 2 bilder som screeningen handlar om ar inte tillrackligt for att sakert saga om en struktur man sett ar bara att det ena brostet blev mer tillplattad an det andra och darfor ser annolrunda ut pa bilden, du kanske rorde dig pa ena bilden, brostet var pyttelite roterat, det kan vara helt harmlos cysta (man kan inte se skillnad pa helt normala cystor eller tat brostvavnad/fettklumpar etc och farliga forandringar.)

Vad jag vill saga ar att det ar sa manga faktorer som spelar in och sa manga blir tillbaka-kallade pa grund av "better safe than sorry"-principen, sa aven om lakaren tycker det ser normalt ut och inte ar orolig, maste du enligt protokoll kallas tillbaka om hon inte kan 100% svart pa vitt skriva att allt ar klart.

Oroa dig inte, de vill bara lara kanna vilka knolar som ar normala for JUST DIG. Alla brost har ju skuggor och knolar i sig, de maste bara lara kanna vilka som ar normala for dig. Finns det gamla bilder, ar det mycket lattare for da jamfor man bara med dom.

Givetvis finns ju dom ocksa som blir tillbaka-kallade pa grund nagot elakt som synts, men av alla som far komma tillbaka ar det flesta helt friska. Vi vet ju vilken oro den dar tillbaka-kallelsen orsakar men hellre ta oron an att inte kalla tillbaka nagon for att vi tror allt ar helt ok.

Tror, det gor man i kyrkan, Nar det galler brost, ska det vetas.

• Daga

Tack slinkywookie.

Jo, jag försöker intala mig själv att det är just som du skrivit. Det kändes skönt att läsa.  Solig

• slinkywookie

Inga problem. Jobbade pa brostenheten i nagra ar och vartenda kvinna som blev tillbaka-kallad hade redan planerat sin begravning, svara farval och vilka papper som behovs ordnas. Sa det blev manga lattade tarar och kramar varje dag!

Gillade det jobbet faktiskt. Var skont se lattnaden hos dom nar de insag att de inte var doende :)

Men precis pa den nivan ar det. Jag vet precis vilken oro som ligger hos dig tills du varit dar och fatt besked, ville bara forklara hur det ligger till och att en sadan kallelse betyder inte alls att nagot ar fel direkt.

Skriv igen nar du vet hur det gick, om du vill :)

• Anonym (dotter)

Precis så va det för min mamma och hon hade ett tumör som visad sig vara maling.
    Dem gjorde en biopsi direkt där på "kompliteringen".
      Det blev operation och strålbehandling......så visst kan det vara dåligt men det behöver ju inte vara nå fel!

• knäppisen
    Anonym (dotter) skrev 2011-10-02 13:49:46 följande:
    Precis så va det för min mamma och hon hade ett tumör som visad sig vara maling.
    Dem gjorde en biopsi direkt där på "kompliteringen".
      Det blev operation och strålbehandling......så visst kan det vara dåligt men det behöver ju inte vara nå fel!
    rätt så onödig kommentar....TS skriver ju själv att hon vill bli lugnad. Inte skrämd.
  • slinkywookie
    knäppisen skrev 2011-10-02 14:36:47 följande:
    rätt så onödig kommentar....TS skriver ju själv att hon vill bli lugnad. Inte skrämd.
    Tyckte ocksa det.
  • Anonym

Men å andra sidan, visst måste det väl vara bra att ändå ha möjligheten att upptäcka en förändring i tid?

Det händer faktiskt, det betyder inte att det är kört.

Jag blev också kallad tillbaka en andra gång, och gick dit med hjärtat i halsgropen.

Det visade sig att en av bildena var otydlig, och man tog det säkra för det osäkra och kallade tillbaka mig.

Det känns tryggt att veta att dom inte slarvar.     

• Daga

Hej igen. Tack för svar.
    När jag fick pappret om återbesök var jag inlagd på psykavdelning (för en helt annan åkomma då

Så jag missade den tiden.

Jag ringde nyss om en ny tid. Fick den 17 oktober.

Lång väntan. Men något super-akut livshotande är det ändå inte om de ger en tid om ett par veckor.
    Man får ta dagen som den kommer. Det mal lite i bakhuvudet det där, som skoskav.
    Men ni har hjälpt mig.
    Tack tack.         

• Daga

Hittade den här gamla tråden nu när jag surfar runt lite på FL. Minns hur orolig jag var. Och det visade sig vara det värsta tänkbara, två cancertumörer och förstadium till en tredje tumör.
    Så det blev operation (ca halva bröstet togs), cellgifter, strålbehandling och medicinering.

Nu har det hittats en knöl i samma bröst som måste undersökas och jag är skitorolig. Onkologen hittade den direkt och nu blir det mammografi om en vecka, eventuellt då ultraljud och biopsi också.

Hoppas att jag bara inbillar mig men jag känner ändå på mig att det ska vara något elakt. Då tar de hela bröstet och så börjar hela cirkusen igen men operation, cellgifter, flintskallighet, illamående, blåsor i munnen, ...ja.
    Men som sagt. Hoppas att det inte är någonting farligt.     

• Denizkizi

Din stackare! Det finns inga ord...hoppas för din skull att du slipper gå igenom det där igen!

• Anonym (AR)

Usch va hemskt TS! Beklagar. Blev själv återkallad för 1 och ett halv år sedan, det var det värsta jag har varit med om, nu var det ingen fara som tur var men jag har blivit helt knäckt psykiskt av detta, för tyvärr kan jag inte släppa det, oroar mig hela tiden och nu är det snart dags igen för en ny mammografi och att se din tråd idag gjorde mig ännu mer orolig, jag tänker att det är ett dåligt omen inför det som komma skall. Hoppas också för din skull att allt är ok med dig.      

• Försöker se ljust

Förstår all oro. Har själv fått en andra tid för mammografi då jag själv känt en knöl i bröstet. Hoppas att det bara är täthet som gör det, men oron gnager hela tiden. Skall på andra besöket nästa vecka, försöker intala mej att det inte är allvarligt. Känns ändå på något vis skönt att man får ny kallelse ganska omgående, bara en vecka sedan jag var på första.

Svar på tråden Mammografi..ny kallelse