4-åring som tappar sina tänder!!??
Behöver råd från andra föräldrar som eventuellt varit med om samma sak.
Nu på kvällen ligger min son, 4 år och 4 månader gammal och kollar TV och skriker plötsligt att hans tänder (två framtänder i underkäken) är lösa.
Mig veterligen har han inte slagit i tänderna på mycket länge och vid frågan om han slagit sig idag, kan han inte minnas någon sådan händelse. Han har inte ont, tandköttet ser ut som vanligt, inget blod, svullnad etc som kan antyda yttre våld. Han har även ätit knäckebröd till kvällsmaten och äpple tidigare idag och inget sagt om ont i tänderna.
Tänderna är så lösa som de är precis innan man tappar dem då man ska få sina permanenta tänder.
Min fråga är om det verkligen är möjligt at få sina nya tänder så här tidigt? Han fick förvissa sina första tänder (de som nu är lösa) vid tre månaders ålder, och hade nästan alla sina mjölktänder vid ett års ålder, så det var ju tidigt, men att få sina permanenta tänder så här tidigt??
Ska till tandläkaren imorrn men är sjukt orolig att det kanske är nån sjukdom som gör att han tappar sina tänder. Nån som vet? Han har aldrig haft karies eller dylikt.