• BountYhunteR

Hur länge skall jag behöva stå ut??!!

Hej

Jag har blivit beroende av nässpray! Jag är HELT stopp i näsan och den rinner som en kran om jag inte använder det.. Det har varit så en längre tid nu..

Min fråga är: Hur lång tid tar det innan man kan andas igen??

Jag har inte sprayat på tre timmar nu och jag är verkligen fullständigt stopp...

Hur gjorde ni och hur lång tid tog det?? Håller på att bli galen!! 

;)
  • Svar på tråden Hur länge skall jag behöva stå ut??!!
  • Upptaget

Jag är beroende av nässpray. Varit det i 13 år. Missbrukar ca 1 flaska i veckan. Får inte luft utan det. Mina slemhinnor är förströda pga det och svullnar extrem mycket om jag inte tar nässpray.

Jag har klarat mig max 1 vecka utan när jag försökt sluta, men det har inte hjälpt. Har även testat dem sprayen läkare skriver ut, men det går inte. Så när jag tagit upp detta återigen med en läkare så har dem sagt att en operation kan hjälpa, att dem skär bort dem "skadade" slemhinnorna, så nya friska växer ut. Och som INTE är beroende av nässpray.

• wiickan

Det bästa sättet är egentligen bara att sluta helt och använda ex. saltlösning tills det blir bra igen. Jag har för mig att en föreläsare sa en gång att det tar ungefär en vecka.

• amalie79

Mitt ex köpte sådana där koksaltspipetter istället, och det hjälpte lite grann, sen blev det bra och han lyckades sluta!

• BountYhunteR
    Liniz77 skrev 2011-09-30 20:06:09 följande:
    Jag gick o fick rhinocort som underlättar avvänjningen.
    är det receptbelagt?
    ;)
  • BountYhunteR

Jag är verkligen sprängfylld med snor i huvudet, känns som att man skall explodera snart.. någon som känner igen det?

;)
  • BountYhunteR
    Upptaget skrev 2011-09-30 20:06:38 följande:
    Jag är beroende av nässpray. Varit det i 13 år. Missbrukar ca 1 flaska i veckan. Får inte luft utan det. Mina slemhinnor är förströda pga det och svullnar extrem mycket om jag inte tar nässpray.

Jag har klarat mig max 1 vecka utan när jag försökt sluta, men det har inte hjälpt. Har även testat dem sprayen läkare skriver ut, men det går inte. Så när jag tagit upp detta återigen med en läkare så har dem sagt att en operation kan hjälpa, att dem skär bort dem "skadade" slemhinnorna, så nya friska växer ut. Och som INTE är beroende av nässpray.
    Ojdå din stackare. Det är verkligen begränsande att  vara beroende... Man får panik utan! 

Den veckan du var utan, var du då täppt hela tiden? Rann näsan? 
    ;)
  • Upptaget
    BountYhunteR skrev 2011-09-30 20:12:52 följande:
    Ojdå din stackare. Det är verkligen begränsande att  vara beroende... Man får panik utan! 

Den veckan du var utan, var du då täppt hela tiden? Rann näsan? 
    Ja det är verkligen panik utan. Jag har i princip sömnlösa nätter hela den veckan. Kunde inte komma till ro utan nässprayen. Det va vell små stunder under dagen då man kunde andas litegrann med näsan, men mestadels täppt. Men nu är ju jag extremt beroende utav detta. Och ja, är du jätte täppt, så rinner ju näsan. Men oftast märker jag ju inte av rinnande näsa eftersom jag missbrukar nässpray regelbundet.

Tyvärr är det ett vanligt beroende, många i min familj som lider av samma. Men gå till en läkare och testa det dem skriver ut till dig. Du får prova dig fram helt enkelt. Och sista utväg är vell operation, OM man nu vill vara utan skiten.
  • BountYhunteR

Tack "Upptaget"! Skall gå till apoteket imorgon och shoppa lite!

Någon annan med ett mer "normalt" beroende, typ några månader, som kan berättar hur lång tid det tog för er? Känns så sjukt jobbigt detta, kanske känns lättare om jag vet ungefär hur lång tid det kan ta... 

;)
  • Liniz77

Ja fast en svagare styrka finns receptfritt. När jag börjar m rhinocort tar det ngra dagar innan den får full effekt då tar jag nezeril fr 2 år ngn gång när det blir överjävligt tex vid sänggåendet. Jag fick det på vc. Ta även renässans o olja.

Svar på tråden Hur länge skall jag behöva stå ut??!!