• Lizzan89

Hur sitter era nyfödda i ErgoBaby med spädbarnsinlägget?

Har köpt en ergobaby med spädbarnsinlägg till min 5veckors. Sjukt skön sele för min del, men dottern ser ut att sitta mindre skönt :/

Det står i broschyren att bebisen inte får sjunka ihop och sitta med hakan mot bröstet.. att det ska vara iaf 1 fingersbredds mellanrum mellan haka och bröst. Det är det ju inte kan jag säga.
    Hon sjunker ihop hur jag än gör , försöker justera och möblera om , men nää.. hakan ligger mot bröstet och hon är ihopkrupen ändå.

Hur sitter era? Hur får ni till det?

• Svar på tråden Hur sitter era nyfödda i ErgoBaby med spädbarnsinlägget?
  • luspudel

Jag lyckades aldrig sätta min dotter bra i spädbarnsinsatsen tyvärr Däremot sitter hon som en prinsessa i den nu! Men hon satt mycket bättre i insatsen när min man bar henne, han är ju betydligt längre än mig... Kanske har det med det att göra?

• Lizzan89

Ja kanske! Idag fick jag till det lite bättre, men gillar inte att hon kan vrida ansiktet in mot mitt bröst, där lär det ju bli syrebrist. Får vrida lite på hennes huvud ibland så hon ligger med örat mot bröstet istället

• Ilena

Ja, huvudet bör vridas. Jag hade lillan liggandes också, men bara när jag satt för annars är det nog inte hundra säkert.
    Ergon är också bra att använda om man behöver amma stående nångång!

• Lizzan89
    Ilena skrev 2011-10-02 21:34:36 följande:
    Ergon är också bra att använda om man behöver amma stående nångång!
    Ja jag har hört det, men jag fattar inte riktigt hur man ska få till det. Hon sitter ju för högt upp för det och hur sjutton flyttar man ner henne när man har stödbältet runt midjan? Hon sitter ju liksom där hon sitter och brösten är utom räckhåll för hennes mun.
  • augustisten
    Lizzan89 skrev 2011-10-03 12:42:57 följande:
    Ja jag har hört det, men jag fattar inte riktigt hur man ska få till det. Hon sitter ju för högt upp för det och hur sjutton flyttar man ner henne när man har stödbältet runt midjan? Hon sitter ju liksom där hon sitter och brösten är utom räckhåll för hennes mun.

För mig fungerar det bäst att lossa i axlarna och sedan i midjan och hasa ner hela selen ner på höften så att munnen hamnar i brösthöjd. Inte optimalt att bära så - jag får stötta lite mer än när hon bara sitter - men jag behöver inte ta ur henne. Annars kan jag lägga henne i sidled också så att båda benen sticker rakt ut under ena armen sas, men det tycker jag är trixigare att få till.

Ang spädbarnsinlägget så gillar min lilla (hon är två månader men vi har använt det från att hon var 3-4 veckor) att sitta ganska högt i selen och luta huvudet lite bakåt mot den vadderade kanten sas. Det gör att hon gillar selen bättre än sjalen också för så kan hon inte göra i den.  
Svar på tråden Hur sitter era nyfödda i ErgoBaby med spädbarnsinlägget?