• ramsylina

tips för barn som är hårda i magen?

Hej.

Har en liten som är 8 månader och han har den senaste veckan eller så varit så hård i magen. Han bajsar minst en gång om dagen, ibland oftare, så han är inte förstoppad, men jag ser ju att han ibland får kämpa för att få ut det och det är ganska hårt det som kommer ut. Slutade ge honom banan, innan fick han det en om dagen för jag tänkte att det var det som gjorde honom hård men jag märker ingen skillnad. Har testat med katrinplommonpure vilket han iof gillar men märker ingen större skillnad med den heller. Han har ätit bortemot en burk per dag då, sån där liten 4-mån-burk. Ger honom yougurth som jag fått för mig är bra för hårda magar, har försökt få i honom lite messmör men det blir ju inga mängder utan lite på en smörgås eller så och det kletas ju mest runt tycker jag :)

Hursomhelst, nån som kan ge mig tips på vad jag kan ge honom för att han ska slippa vara så hård i magen?(Eller vad jag inte ska ge honom, för den delen)

• Svar på tråden tips för barn som är hårda i magen?
  • mrshannah

Päronpure är också lösande, olja i välling om han dricker det. Du kan också ge övermogna bananer, det är lösande.
    Som sagt messmör är jättebra, det kan du antingen tillsätta i vällingen eller ge på en smörgås som pålägg :)
    Hoppas han blir bättre i magen snart!

• ramsylina

kanske ska testa messmör i vällingen då för på smörgås tycker jag inte han får i sig nåt... :) päronpure ska jag kika efter oxå! Tack.

• eeeva

Du kan ju även undvika sånt som du vet är stoppande för magen. Min dotter blir hård av banan, fast det hade du redan slutat med va? Blåbär är inte heller bra för hårda magar.
    Om du fortsätter att ge päron/katrinplommonpuré så borde det "lösa sig", Glad

• mammatilljames
    Min son har samma problem, och haft sen han var 2 månader ( snart 5 mån)
    Vi ger bara katrinplommon,päron och andra lösande puréer. I gröten blandar vi alltid i både rapsolja och katrinplommon puré. Vi började ha i rapsolja direkt jag sluta amma, så från ca 9 veckor har han fått olja i flaskan. Och om han får en smakis, får han också olja i.

stoppande, undik!
    Majs
    blåbär (kokta, 4mån burken tex)
    banan
    ris
    morötter
    rårivet äpple (måste vara rårivet)
    vitt bröd
    smörgåsrån
    majskrokar

Lösande:
    Papaya
    Kiwi
    färska blåbär (upptinade frysta, inte kokta)
    päron
    katrinplommonrussin
    riktigt mogen avokado
    messmör
    rapsolja
    mango 
    plommon
    persika
    nektarin

Det var det jag kom på, såhär :)
    Lycka till, och hoppas magen blir bra!

Min son bajsade inte på 2 dagar, och 3:e dagen fick jag hjälpa till med en temp och samtidigt massera magen, "cykla" med benen och så kom det. Han har varit glad och inte haft ont men jag kände att det var på tiden att det kom nu, så han inte får ont. Han blev jättenöjd och glad.

Han hade ätit majs&potatispuré och blåbärspuré, så det ger jag inge mer nu :( 
  • Helena Dahl

Man kan ha messmöret i vällingen :)
    Annars kan man ha katrinplommon som du sa annars päron och gulkiwi :)

• 00ooOoo00

Dricka lite vatten kan hjälpa.

• kamomillmilla

Enda som hjälpt vår son är katrinplommon med päron, burk från 4 månader. Han får då 4-5 skedar eftersom jag hört att för mycket av det ger motsatt effekt, inom 2 timmar har han lyckats bajsa.

• annannaz

Min tjej på 8 månader har haft samma problem, hon blev jättehård av majskrokar och banan som hon älskade! Nu får hon en tsk Laktulos i morgongröten. Sen dess har hon varit jättebra, undviker majs och banan. Kan få nån krok nån gång och det går bra. För oss var det majskrok=bajskrok Som efterätt får hon antingen päron eller aprikospure.

• Lovisa09

Vi gav ett par tsk messmör i vällingen eller några milliliter laktulos i vällingen, fungerade klockrent!

Svar på tråden tips för barn som är hårda i magen?