• lilltian

Gratis/billig hemsida?

Jag och en kompis har som projekt i skolan att göra en varsin hemsida, men vart?
    Vi hittar inga bra som är gratis eller billiga, och med billig menar jag så pass billig att 18åriga studenter ska ha råd ^^
    Hittar en massa som freewebs osv, men vi vill koda en del själv! 
    Nån som har något tips? :)

• Svar på tråden Gratis/billig hemsida?
  • aaaaaaaaaa

Cliche.se är lite oseriösa men billiga. Det brukar fungera om ni har låg trafik, men de använder FTP istället för SFTP, så risken för intrång är stor. Man får helt enkelt vad man betalar för.

• Lena

Ni har inget internetabonnemang där ni kan lägga en hemsida?

• aaaaaaaaaa

Ja, skolorna bör självklart tillhandahålla säker, stabil webbplats om det ingår i skolarbetet.

Regnig måndag: Jag tror du har missuppfattat hur man använder lmgtfy.com. Du skriver in det du vill att någon ska söka efter, klickar sök, sedan kopierar du och limmar in länken som dyker upp.

• inze

Hos manufrog kostar minsta webbhotellet 100 kr/år
    http://www.manufrog.com/

De förmedlar även domännamn men är rätt dyra på det. På det tycker jag Loopia är bra och billiga:
    https://www.loopia.se/domannamn/detaljerad_prislista/
    Där kan man ju tydligen på domännamn från 49 kr (om man nu tycker det är ok att ha .pl)

Och ni kan säkert dela på ett hotell om ni vill. Det är nog bara att göra subdomän att lägga en sida till på.

• glennv

Här är några förslag.
    Helt gratis:
    wordpress.com
    n.nu
     Ovan fungerar bra om ni med programering menar typ lite html och javascript. Men man är låste till de templates som finns. Det är iofs väldigt många på båda ställen.

Nästan gratis är det på one.com
    Man får tillgång till både mysql-databas och  kan koda php om det är det man vill. 
    kostar typ 12kr /mån men det är grymt mycket för pengarna då.
    Den stora nackdelen som jag upplever är att när sidan inte har mycket traffik (vilket de flesta sidor inte har hela tiden).. nedprioriteras sidan (förmodligen för att de måste ha så många siter per server för att kunna hålla så lågt pris) Så när man laddar sidan första gången på länge (kanske 30 min) brukar den laddas ganska långsamt .. men sen flyter det på bra igen.

Är man ute efter ytterligare lite mer avancerad och snabbare och stabilare tycker jag att hostgator
    har otroligt bra erbjudanden. Lite dyrare till att börja med. Men det fina är att man har inga direkt begränsningar.  Och deras cPanel som man använder för att administrera sitt konto är helt oslagbart. Vill man vara seriös och vill sköta det mesta själv är det klart dem som gäller. Min rekommendation är att välja deras "bayby plan". Den växer man inte ur i första taget kan jag lova och den kostar inte mer än att man även som student kan ha råd med det. Man kan sätta upp hur många sidor man vill på ett sånt konto. Och de är snabba också. Inte samma lite sega känsla som hos one.com

Sist men inte minst vill jag nämna ett alternativ för dem som vill köpa hemsida för lite mer professionellt bruk men själv varken är designer eller programmerare. Det billigaste alternativet för den gruppen, där man helt klart får mest för pengarna  är hos edgeweb.se

Well well hoppas något av tippsen ovan kan vara till hjälp.

• Regnig måndag
    aaaaaaaaaa skrev 2011-10-01 11:17:27 följande:
    Ja, skolorna bör självklart tillhandahålla säker, stabil webbplats om det ingår i skolarbetet.

Regnig måndag: Jag tror du har missuppfattat hur man använder lmgtfy.com. Du skriver in det du vill att någon ska söka efter, klickar sök, sedan kopierar du och limmar in länken som dyker upp.
    Inte missuppfattat, det är FL som formaterar bort om man editerar länkar...
  • aaaaaaaaaa

Förlåt, det kunde man räknat med, Familjelivs webmaster verkar ju inte ha alla hästarna hemma. Man kan ju inte ens ändra ett stavfel i en post, eller söka efter trådar startade av en given medlem. Kanske det här fungerar?

• Regnig måndag
    aaaaaaaaaa skrev 2011-10-01 13:47:00 följande:
    Förlåt, det kunde man räknat med, Familjelivs webmaster verkar ju inte ha alla hästarna hemma. Man kan ju inte ens ändra ett stavfel i en post, eller söka efter trådar startade av en given medlem. Kanske det här fungerar?
    Ingen fara. Jag såg det inte själv förrän du påpekade det.
Svar på tråden Gratis/billig hemsida?