• Jeena

Akupunktur vid förlossning..?

Någon som använt akupunktur som smärtlindring vid förlossningen?

Hur var det?
    Är du nöjd?
    I vilket skede hade du mest nytta av akupunkturen?
    I kombination med annan smärtlindring?

Har själv tidigare fått en del klassisk kinesisk akupunktur, som hjälpt mig med smärta i leder osv men den går ju ut på att hitta punkter på kroppen som via "linjerna" vad de nu kallas når smärtstället. Detta gjordes av en mkt välutbildad person som har stor erfarenhet av detta.

Fick lite snabbt förklarat för mig att på förlossning så sätter i stort sett vem som helst av bm nålar på det stället där det gör ont.
    Kan detta verkligen ha samma effekt som det jag nu då förväntar mig.
    Vill ju inte ha en onödigt massa stickande om det inte gör någon större nytta.

• Svar på tråden Akupunktur vid förlossning..?
  • Emmeliina

Jag provade akupunktur vid förlossningen men jag tyckte faktiskt inte det hjälpte alls. Jag fick 4 nålar på framsidan av magen, 4 bak på ryggen, 1 i varje fot och en mitt på huvudet men den ville inte riktigt sätta sig så den plockades bort rätt snabbt. 
    Dem jag fick på fötterna gjorde ont efter ett par timmar när jag rörde mig så dem bad jag också om att få tagit bort, men dem vid magen o ryggen kände jag inte alls men märkte som sagt ingenting från dem heller. Jag fick dem rätt så tidigt, när jag var öppen 4 cm.
    Men ja som sagt tyckte jag inte dem hjälpte något så jag använde lustgas och fick epidural också o då plockades dem bort som satt på magen o ryggen men då var jag så borta av lustgasen så det kommer jag knappt ihåg :)

Men om du tycker att det har hjälpt innan mot annan smärta kan det ju absolut vara värt o prova kan jag tycka. Jag hade aldrig provat det innan och nu i efterhand kommer jag nog inte prova det igen eftersom det inte hjälpte något alls. 

Nicole 110322 <3
  • Trident5678

Jag provade akupunktur under förlossningen. Det var inte den BM som övervakade min förlossning som satte nålarna utan hon gick och hämtade en annan BM. Jag har för mig att det var under öppningsskedet. Ärligt talat kan jag inte säga om det hade någon verkan eller inte. Jag använde lustgas också.

Jag har för mig att de även satte akupunkturnålar i mina lilltår, när moderkakan inte kom ut. Men det kanske är något jag inbillat mig.

Jag prövade även akupunktur efter förlossningen, eftersom jag inte kom igång med att kissa. Om det var nålarna som satt i örat och naveltrakten (har jag för mig) som gjorde att jag kunde kissa eller det faktum att jag drack en drygt liter saft på ganska kort tid, det vet jag inte.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Lumo

Jag hade en väldigt smärtsam förlossning pga igångsättning, med tidiga pinvärkar innan jag ens öppnat mig. Innan jag var öppen 3 cm fick jag ej komma in i rummet med lustgasen. De insisterade på att jag skulle testa akupunktur o de stack mig i pannan har jag för mig. Höll på att bli galen av dem, de satt bara ivägen o hjälpte inte ett smack. Fick tvinga bm att ta ut dem.

Då är även jag en sån som fått massor av långsiktig hjälp av akupunktur mot inflammationer bla. Min naprapat använder det ofta på mig o jag tycker verkligen det funkar. Men kortsiktigt, för "akut" smärta hjälpte det föga PÅ MIG. Kanske hade det funkat i ett tidigare skede då jag inte hade Sååååå ont.

• Lena

Jag testade men nålarna gjorde ont men de fick ta bort dem

• Lumo

Däremot gillade jag starkt TENSen som jag körde fram tills jag var öppen 4 cm ungefär. Mycket effektiv. Fast på slutet körde jag full styrka ungefär konstant utan att känna den för att smärta. Hehe

• Hippopotame1

Jag fick akupunktur i ryggen, händerna och handlederna har jag för mig. De som satt i de" mjuka kuddarna" mellan tum- och pekfingerbenen gjorde ont. Jag tror inte att de hade någon vidare effekt heller, men jag var rätt väck av lustgasen också Skrattande

• Skruttelito

Jag testade akupunktur rätt tidigt under förlossningen och tyckte inte att det hjälpte det minsta. Eller, egentligen hjälpte de väl för jag fick så ont från nålarna som satt mellan tummen och pekfingret att jag var mer fokuserad på det än smärtan från värkarna. Jag hade nålar i ansiktet och på händerna. Kommer inte testa igen om det blir en till förlossning i framtiden.

• Jeena

Låter som de flesta har en rätt lik bild av det här med akupunkturen.. som tyvärr, bekräftar mina misstankar om att det kanske inte e nån större idé med nålarna. Men man kan ju testa om det finns tid.. Tungan ute
    Tack för svaren!!

• Skruttelito
    Jeena skrev 2011-10-01 14:15:55 följande:
    Låter som de flesta har en rätt lik bild av det här med akupunkturen.. som tyvärr, bekräftar mina misstankar om att det kanske inte e nån större idé med nålarna. Men man kan ju testa om det finns tid.. Tungan ute
    Tack för svaren!!
    Det var lite så jag tänkte. Varför inte testa 
  • majbebbe

Jag fick testa några nålar i början av öppningsskedet, var väll öppen 3-4cm. Fick då enbart nålar för avslappning, alltså inte ren smärtlindring. De satte en i varje fot, framme vid stortån och en typ mitt i huvudet. Och de gav en avslappnande effekt, helt klart, men det var inte rätt för mig. Då jag använde rörelse som smärtlindring, gick igenom mina värkar, blev jag plötsligt för slö för att orka med det, vilket gjorde att jag hamnade i ett läge som inte blev bra. Men de hade ju helt klart en effekt. Ska också tillägga att de hämtade en annan bm, en som var utbildad på akupunktur för att sätta nålarna.

Svar på tråden Akupunktur vid förlossning..?