• Flizan30

Personalvetare, lön och arbetsmarknad?

Jag har funderingar på att läsa personalvetarprogrammet i Borås som är 180 poäng. Hur ser arbetsmarknaden ut sen och vad kan jag förvänta mig för ingångslön? jag kommer att vara 38 när jag är klar kommer det att ses som för gammal när jag är klar för att få jobb sen?. Så svårt att veta om det är värt att satsa tre år om man får jobb sen och så.  Jag kommer ju att ta maxlån så man kommer att ha en härlig skuld sen.

• Svar på tråden Personalvetare, lön och arbetsmarknad?
  • Gladskit

För gammal tror jag inte du kommer vara, jag har kollegor som är personalvetare som studerat i olika stadier i livet och de har fått jobb. Däremot beror det kanske lite på vad du väljer för inriktning. Vissa företag gillar ju att plocka unga studenter direkt efter examen för att kunna forma dem (och ge dem lägre lön) men har man valt en inriktning som särskiljer en litegrann plus att man har erfarenheter sedan tidigare så är det också mycket värt.

De flesta personalvetare jag känner tjänar minst 30000kr/mån, många närmare 40000kr. Då arbetar de som tex. rekryterare eller som chefsstöd i arbetsrätt/personalfrågor för att nämna några olika.

• Flizan30

Men det känns ändå som arbetsrätt är viktigare än tex mer fokus på psykologi? att det kanske inte är de tunga jobben man börjar med att få, utan att det blir mest rekryteringsjobb till att börja med. kann du utveckla lite hur du menar med specialinriktning? sen undrar jag också om det är viktigt att välja en utbildning där man läser lite ekonomi? Jag jämförde två skolor och den ena hade mer fokus på psykologi medan den andra var mer fokuserad på ekonomi. Men jag har redan läst ekonomistyrning och grundläggande redovisning som fristående kurser. spelar det då någon större roll vilken av skolorna jag väljer att läsa på? så svårt att veta vad som blir bäst i slutändan.

• Gladskit

Jag tänker väl mest på organisation och ledarskap som inriktning, då kan man jobba som konsult med organisationer som behöver stöd/utbildning i ledarskap eller med företag som ska omorganisera.
    Psykologi är alltid bra i personalfrågor, vid rekrytering, vid omorganisationer (uppsägningar) men även i organisationsfrågor eftersom man lär sig en del om hur grupper fungerar mm.

Arbetsrätt är också jätteviktigt men spontant så känner jag själv att det skulle vara den biten som är lättast att komplettera vartefter. Dvs fördjupa sig i eller läsa mer vid sidan om jobbet. Ekonomi tycker jag du verkar ha grundläggande redan så jag hade nog valt den andra inriktningen.

Svar på tråden Personalvetare, lön och arbetsmarknad?