Vildblomman skrev 2011-10-01 12:48:52 följande:
Sitter och funderar på vart jag och sonen kan åka nästa år. Jag ska för första gången åka på en utlandssemester nu i januari med en kompis. Och sonen vill gärna oxå ut och åka igen. Han är 5 år fyller 6 år i vår. SÅ jag funderar på vilken resa som blir bäst.
Vart har ni varit med småbarn tidigare? När är bäst tid att åka med barn? Ska helst inte vara för varmt och inte för kallt heller. Men vi ska kunna ligga på stranden/vid pool men även kunna gå på aktiviter.
Har kolla lite, men blir mest förvirrad av alla resebolag och resor. Att åka på all inclusive resa med barn är det nåt att titta på kanske?
Någon resvan med barn som kan ge mig lite tips? Något jag bör tänka på?
brukar det bli biligare om tex åker två vuxna och två barn?
Beror ju helt på vilken typ av resa man vill ha. Jag tycker personligen det är helt värdelöst med charteresor och värre ju mer saker som inkluderas. För mig vore det ingen resa med ett all inc hotell till någon resort, men många verkar finna ett nöje i det. Så fundera först och främst på vad ni vill ha ut av eran resa, sedan kan ni titta på vart ni ska :)
Det blir billigare per person om man åker två vuxna och ett barn, men inte totalt. Barn har oftast en extra säng eller sover med föräldrarna vilket gör att det blir billigare, men generellt är dubbelrum inte dubbelt så dyra som enkelrum (det brukar vara ett enkelrumstillägg på många hotell). Så det beror ju på vilka ni är som vill åka. Barn under 2 reser generellt billigt, nästan gratis.
Vi har åkt en del med dottern från att hon var 8 månader, resorna har varit rätt annorlunda från varandra. Den bästa är när vi tog med en stor ryggsäck och åkte till Bulgarien och rörde på oss under veckan. Inga fina hotell i sikte, men några trevliga hostels (och även boende innehos en familj samt ruskigt skabbigt hotell). Det gav oss det vi ville på våran resa, vi han se mycket, vi fick bada, äta trevlig mat och träffa trevligt folk. Det handlar just om vad ni vill ha ut av det hela och vad ni prioriterar. Vill ni ha allt ordnat åt er och många * på hotellet? Vill ni att det ska vara billigt men inte bryr er om marmorgolvet? Så ta ställning till vad ni vill se, uppleva och hur ni vill ha det först :)