• Mii

EL fråga

Jag har fått en tvättmaskin som jag nu ska koppla in hemma, problemet är att tvättmaskinen har en vanlig stickkontakt och i badrummet är det en såndär man ska skruva fast enbart kablarna i.

Hur gör jag?

Kan jag klippa av själva stickkontakten på tvättmaskinen och skala kablarna och sätta fast?
    eller kan man kanske köpa en förlägningssladd (en till en, ingen förgreningsdosa alltså) som man klipper sönder och sätter fast på eldosan på väggen?

Är det någon som förstår vad jag menar och vet svaret? 

• Svar på tråden EL fråga
  • Rhoda Horswunce
    Jag forstar vad du menar, men det ar olagligt bade att byta uttaget sjalv och att dra in forlangningssladdar i badrummet. Kan du inte ha maskinen i koket?
  • Mii
    Rhoda Horswunce skrev 2011-10-01 14:35:43 följande:
    Jag forstar vad du menar, men det ar olagligt bade att byta uttaget sjalv och att dra in forlangningssladdar i badrummet. Kan du inte ha maskinen i koket?
    Finns tyvärr ingen plats i köket =/

Är det på något sätt farligt att göra så som jag funderat på? det värsta som händer är väl att det går en säkring i tvättmaskinen eller möjligtvis att en propp skulle gå i lägenheten?
  • Tecken

Kan du inte kontakta en elektriker?

• hon mot strömmen

Nej, du ska inte göra någonting själv med maskinen, har du otur är det 3fas i väggen och 2fas i maskinen och då kan du ställa till det ordentligt.

Ring någon med behörighet som kommer och hjälper dig.

För vår del kostade det någon tusenlapp eftersom gubben och svågern inte lyssnade på vad jag sade.

• Mii
    hon mot strömmen skrev 2011-10-01 14:58:53 följande:
    Nej, du ska inte göra någonting själv med maskinen, har du otur är det 3fas i väggen och 2fas i maskinen och då kan du ställa till det ordentligt.

Ring någon med behörighet som kommer och hjälper dig.

För vår del kostade det någon tusenlapp eftersom gubben och svågern inte lyssnade på vad jag sade.

Försökte dom själva och det blev problem?

sambon är övertygad om att det går att ordna själv, medan jag är skeptisk till allt som har med el att göra :p
  • Mii
    Tecken skrev 2011-10-01 14:58:32 följande:
    Kan du inte kontakta en elektriker?
    jo, men sambon vill greja själv och jag är orolig att det ska bli fel =/
  • Tecken
    Mii skrev 2011-10-01 15:06:56 följande:
    jo, men sambon vill greja själv och jag är orolig att det ska bli fel =/
    Låter farligt att "greja" med el i våtrum om man inte riktigt vet vad man pysslar med Du kan ju alltid ringa runt till elektriker och ta in offerter.
  • hon mot strömmen
    Mii skrev 2011-10-01 15:04:24 följande:
    Försökte dom själva och det blev problem?

sambon är övertygad om att det går att ordna själv, medan jag är skeptisk till allt som har med el att göra :p
    Har en kompis som är elektriker han kollade och sade att det är tre fas i väggen och kopplade in vår gamla maskin som också var tre fas. När den gick sönder så köpte vi en ny och den var på två fas. Jag sade att gör ingenting för det är 3 fas i väggen och jag väntar tills dess att kompisen hade möjlighet att koppla in den. 

Vad gör klantskallarna? De kopplar in  tvättmaskinen och då far programkortet all världens vägg i maskinen. Det kostade oss några tusen i onödan. Reparatören sade att vi hade tur, det hade kunnat hända mer saker än i maskinen.

Så det är ett STORT NEJ om ni inte har de rätta kunskaperna. 
  • Ruter7

Alla hushållsmaskiner idag är 1-fas och på fasta anslutningar får man inte koppla själv
    om man inte har behörighet. Kopplar ni fel så kan bla. chassiet på tvättmaskinen bli strömförande = livsfarligt
    Och ni får aldrig dra in skarvsladdar in i ett våtutrymme, och tvättmaskiner/torktumlare behöver oftast gå på en egen säkring!

• sportpappa

Om ni gör det själva och något blir fel så står ni där utan giltig försäkring och eventuellt åtal beroende på vad som händer när det smäller.

Självklart gör massor av folk sånt här själva, men ni ska vara 100% säkra på vad ni gör om ni ska göra det. Om det är ett 3-fasuttag så vill ni verkligen kontrollera att allt är rätt draget och sedan välja vilken fas ni ska lägga maskinen på.

Jag hade tidigare (vet inte om den försvunnit eller hur reglerna är) begränsad elbehörighet och jobbat som installationselektriker och hade ändå köpt en maskin där det ingår inkoppling. Vem vet att elen är dragen rätt? Om jag inte fått inkoppling så hade jag kopplat in en 1-fasmaskin till ett 1-fasuttag, men absolut inte kopplat in den själv i ett 3-fasuttag utan hade anlitat en elektriker.

Svar på tråden EL fråga