• Anonym (?)

Förlovning! Hur och när visste ni?

Jag funderar kring detta med förlovning... Hur vet man när det är rätt? Hur visste ni och hur länge hade ni varit tillsammans innan ni förlovade er? 

Jag och min sambo funderar på förlovning vilket känns som ett enormt steg men vi har det oerhört bra och ett väldigt fint och respektfullt förhållande med mycket kärlek.

Men hur vet man att det är RÄTT? Rätt om 10 år?

Som sagt, hur och när visste ni :)?  

• Svar på tråden Förlovning! Hur och när visste ni?
  • Egendomligt

Vi förlovade oss efter 1,5 år, och gifte oss efter 2,5 år (då flyttade vi ihop). Vi hade pratat mycket innan vi förlovade oss i stil med "när vi gifter oss" så det kändes som ett naturligt steg. Jag tycker att om man känner sig mogen att flytta ihop och vill skaffa familj med en person, så är man definitivt redo att gifta sig.

Både min och hans mamma sa "ska ni gifta er redan", vilket förmodligen berodde på att jag "bara" var 22 när vi gifte oss. Då fick vi påminna dem om att hans mamma var 22 när hon gifte sig (och hade ett barn), och min mamma var inte ens fyllda 20 :)

• Anonym

Jag tror ju aldrig man vet säkert om det är rätt, nu kan det kännas rätt men sen om tio år, det vet man liksom inte. Men känns det rätt nu och känns det som du är redo nu så varför inte? Ska man leva efter att undra över hur ens liv ser ut om tio år så är det mycket man går miste om för man inte vågar.

Jag visste att vi kunde förlova och gifta oss när vi hade börjat kolla på hus, skaffat barn och det där. Då är det liksom bara att löpa linan hela vägen. Man är ju praktiskt taget gift när man bor ihop och har barn m.m. så det kändes mer naturligt. Sen om det slutar i skilsmässa är ju en sak man får ta då. Men nu känns det toppen.

• Danitra

Vi kände mycket snabbt att vårt förhållande skulle hålla länge och inte till döden. Vi är både lite konstiga människor på våra sätt och när vi hittade varandra så hittade vi också någon som förstod och accepterade. Dessutom var vi lika i det som är viktigt (värderingar, religion, politik, intresse) och olika i det som är viktigt (temperament, kompetenser osv). Det var inget vi tänkte slänga bort.

Så när vi beslutat oss för att slå ihop ekonomi, boende och dessutom skaffa barn så var det naturligt att även gifta oss, både för praktiska och för symboliska skäl. Ett bra sätt att visa hur seriösa vi var med vårt förhållande.

Vi var förlovade i ett par månader från det att vi beslutade att gifta oss till bröllopsdagen. 

• Lena

Vi förlovade oss när vi visste vi ville dela resten av livet med varandra, gifta oss och skaffa barn. Hade känt varandra i nästan 6år och varit tillsammans 2-3år.

• takingcontrol

Jag & min sambo har vart tillsammans i fyra år. Vi har pratat om förlovning och om det är något vi vill.
    Nu ska vi till kina i höst och då sa min sambo att han gärna ville förlova sig där, och de tyckte jag lät jätte bra :)
    Så de är våra planer. Det är något man bara vet, är man tillsammans i fyra år och tänker vara de i flera år till
    kan man ju förlova sig, de är ju som att ta ett litet steg i förhållandet, vi tänker inte gifta oss inom ett år. De får bli senare!! :)

• Anonym

Vi förlovade oss efter lite mer än 4 år tillsammans, i augusti 2010 och gifte oss juni 2011 - nästan exakt på 5-årsdagen
    Jag anser att man ska förlova sig när man är redo att gifta sig. Man måste inte gifta sig inom ett år efter förlovningen, men definitivt inom de närmsta 2-3 åren. För mig är förlovningen detsamma som att "nu börjar vi planera för äktenskap , spara till bröllop (om man måste spara) , fundera på HUR och NÄR vi ska gifta oss". Man börjar fundera kring sitt bröllop och bestämma sig för borgerligt/kyrkligt,gästlistan,budget osv. Sen om man gifter sig inom ett år eller 2-3 år senare det är inte så viktigt, men att man börjar fundera på sitt bröllop och planera och kika runt på vad man vill ha och så, det anser jag är själva grejen med förlovning.

• Anonym (samma som inlägg)

Vi visste ganska tidigt att det var rätt, att vi ville ha varandra för livet men vi ville vänta och lära känna varandra ordentligt, för när man är nykär så KAN man se sin älskade i lite för positiv dager och vi ville veta med säkerhet att det är vi och att vi klarar av en vardag tillsammans och efter ett par år visste vi. Och efter 4 år visste vi att vi var redo för att gifta oss och försöka bilda familj. Vi var båda helt inställda på att om vi ska försöka få barn så ska vi vara gifta innan och vice versa - alltså att om  vi gifter oss så ska vi försöka få barn. Så för oss var förlovning ett STORT steg som sedan följdes av ännu större steg.

• Anonym (magkänsla)

Vi förlovade oss efter ett år tillsammans (om ens det, tror det var 10 månader bara), och gifte oss efter två. Nu har det snart gått tio år och det känns lika bra (ännu bättre) än då.

Magkänsla var vår grej. Det kändes så helrätt. Från den dagen vi träffades fick jag ett sånt inre lugn och vi kompletterar varandra på alla olika områden. Det var som att vi visste att vi skulle leva med varandra för alltid från början. Så jag kan inte säga hur man vet i detalj. Det var bara magkänslan som sa det i vårt fall.

Sen kan man väl inte veta vad livet för med sig och hur det blir. Men jag hade en bild av hur det såg ut när vi blir gamla redan från början, så det kan man ju fråga sig: Vill jag bli gammal med denne man?, Vill jag göra min livs resa med honom?

Lycka till!!

• Anonym

Vi förlovade oss efter bara 8 mån, gifte oss efter fyra år, beronde på att det tog så lång tid, var att vi flyttade till annan stad och pluggade ett par år och sen gifte vi oss juni 2004 och sen fick vi vår dotter 2006. Då bytte vi stad igen, till den vi bor i idag och vi är fortfarande gifta och älskar varandra.

Svar på tråden Förlovning! Hur och när visste ni?