• Anonym (EnsamståendeMamm)

Vad är rimligt att betala en barnvakt?

Som rubriken lyder. 

Jag tänker mig en tjej eller kille i tonåren (14-18 år). Och det handlar om max en kväll i veckan, ca 18.30-22. Min son är 2,5 år och går och lägger sig 19.45. Ingen matlagning, städning eller sådant. Bara leka med sonen, blanda ihop en flaska välling, läsa en saga, klä på pyjamas, borsta tänderna och lägga honom. Han är inte krävande alls under dessa rutiner, utan går glatt och lägger sig och somnar utan problem i egen säng. 

Vad är rimligt att betala då? 

• Svar på tråden Vad är rimligt att betala en barnvakt?
  • Jessa med 3

Vi betalar 80 kr/h för barnvakt till våra tre barn.

• Mary Jo

100 kr timmen kanske. Tänkte bara det spontant,kanske någon annan har annat förslag!

• Anonym
    pussgurkan86 skrev 2011-10-01 20:53:45 följande:
    100 kr när han är vaken och 60 kr när han sover. tycker jag är rimligt.
    Fast då kan man säga att han somnade sent och lura til sig mer lön.

100kr timmen är lagom tkr jag. 
  • Mary Jo
    Anonym skrev 2011-10-01 20:54:58 följande:

Haha,det första jag tänkte på också ;) 

• pussgurkan86
    Anonym skrev 2011-10-01 20:54:58 följande:

jo visserligen men 100 kr för sovandes är alldeles för dyrt. speciellt när inte ungdomen är varken utbildad eller har erfarenhet.
  • Anonym (Barnvakt)

Jag jobbar mycket som barnvakt/barnflicka och jag tar 100kr i timmen. Träffa tjejen/killen tilsammans med barnet som en introduktion där dom får leka och bekanta sig lite, det uppskattar jag att göra innan jag ska ha barnen ensammen iaf. När jag började barnvakta så tog jag 6 pund i timmen i London ca 70kr då. Men här i sverige har jag alltid tagit 100kr och oftast vitt betalt oxå, och då med mer erfarenhet.  grannar.se är en bra sida att hitta barnvakter på :) Lycka till!

• Anonym (EnsamståendeMamm)

Jag har själv varit mycket barnvakt och även halvanställd (svart) barnflicka.

När jag började för ca tio år sedan (jag var då 15 år) fick jag 50-60 kr i timmen för 3 barn.

När jag efter gymnasiet jobbade som barnflicka hos en familj med två barn fick jag 80 kr i timmen dagtid, samt 100 kronor i timmen efter kl. 21.00. Då bodde jag själv samt hade även ett annat jobb.

Jag har funderat på att kanske istället för timlön ge en klumpsumma på 150-200 kronor per gång?   

• SilverLadyG

Jag tycker att en klumpsumma är bättre då det endast handlar om en kväll i veckan 18.30-22, svårt att hitta någon som orkar ställa upp i så få timmar, skulle ge 300 kr på handen/kväll.

Svar på tråden Vad är rimligt att betala en barnvakt?