• Gwenjen

någon som har haft "milk blister"?

Jag har fått en sk milk blister på min vänstra bröstvårta, det är som mjölken stockat sig till en liten ostbit ca 3 mm i diameter. Gör ju djävulskt ont. Nån som har haft detta och isf hur blev ni av med det? Jag har testat att amma från alla håll och kanter men den är för stor och hård så hoon klarar ej att suga ut den, jag har testat med värme och försökt massera ut den men det går inte och jag har försökt punktera med en nål men det har inte helle hjälpt. tacksam för svar

• Svar på tråden någon som har haft "milk blister"?
  • cassandraj78

Jag hade detta problem några gånger. Det bästa som fungerade för mig var att massera bröstet i en varm dusch och sedan pumpa mjölken med hjälp av en elektrisk pump. (Den elektriska pumpen fungerade mycket bättre än den manuella). När jag pumpade jag masserade med en duk jag hade i varmt vatten. Dessutom amma ditt barn oftare och inte bära en bh. Bara en tshirt räcker. Hoppas att detta hjälper!

• Cloudberry

Ändra kosten, tydligen är det något i kosthållningen som kan bidra till det.

• Amlin

Ta kontakt med vården om du inte reder ut det själv. När jag haft mjölkstockning/bröstinfektion så har jag pumpat ut centimeterlånga sega stockningar och de har kommit ut med hjälp av medelapump (elektrisk) som jag hyrt från sjukhuset. Håll dig varm, var noga med hygienen så att du inte får infektion och fortsätt med amning/pumpning.

• Hannathu

Jag hade ett par såna.

Badade riktigt riktigt varmt, så varmt jag klarade. Skrubbade bröstvårtan med en het våt frottéhandduk. Klämde ut klumpen som om den vore en finne.

Sen ammat/pumpat som vanligt.

Sen finns ngt havre att äta och lecitin som oxå ska hjälpa

Fick tipsen från en sjuksköterska på amningsmottagningen. Likaså när jag hade mjölkstockning första gången fick jag kanonbra tips.

KYL det smärtande området på bröstet efter amning för att minska inflammationen.
    Värme är bra i förebyggande syfte men när man väl fått inflammation och rodnat är kyla väldigt bra (inte hela tiden utan just efter amning)

Svar på tråden någon som har haft "milk blister"?