• Anonym

Hur f*n får jag valpen att sluta bitas?!

Jag börjar bli riktigt less på den! Jag har en väns hund här över dagen och den är så jobbig! Den går upp i varv så mycket trots att man låter den va. Hon sover, och när hon sen vaknar så är hon full av energi och springer helt hysteriskt fram och tillbaka och skäller och tuggar på saker. Och om jag får för mig att gå på golvet så biter hon mig i benen hela tiden. Jag har försökt att sätta mig ner med henne och lägga henne ner och klappa henne så hon lugnar sig men hon biter hela tiden efter mina händer. När jag tröttnar och tänker att jag ska gå ifrån när hon beter sig så, då springer hon efter och biter. Jag försöker knuffa bort henne med handen och blir biten. Jag vet inte vad jag ska göra med henne! Hon driver mig till vansinne! Hon är jättesnäll egentligen men jag kan inte förstå varför hon går upp i varv så mycket trots att jag verkligen inte gör något för att stirra upp henne. Hon lugnar sig inte även om man så ignorerar henne en timme i sträck.

Med mina hundar så har jag rest mig upp och gått ifrån när de blivit för hårdhänta vid lek och kel, men det är ganska lönlöst eftersom denna hunden följer efter var man än går. Om man ska komma undan den så måste man låsa in den och det är inte så snällt när den inte är van vid att vara ensam. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Hur f*n får jag valpen att sluta bitas?!
  • Magda40

Den låter som min terrier när den var valp! Den var sådan lääääänge men blev sedan helt normal... Mitt knep var att lägga den på rygg och tala strängt till den. Till slut "gav den upp" och höll sig lugn en stund. Så höll vi på... Ett alternativ är att ge den något den får gnaga på och mer aktivitet utomhus t ex, så vilar den mer inne. Valpar är ju både söta och jobbiga - precis som bebisar!

• Anonym
    Magda40 skrev 2011-10-01 20:51:57 följande:
    Den låter som min terrier när den var valp! Den var sådan lääääänge men blev sedan helt normal... Mitt knep var att lägga den på rygg och tala strängt till den. Till slut "gav den upp" och höll sig lugn en stund. Så höll vi på... Ett alternativ är att ge den något den får gnaga på och mer aktivitet utomhus t ex, så vilar den mer inne. Valpar är ju både söta och jobbiga - precis som bebisar!
    Det går inte att lägga den på rygg om man inte vill offra sina armar. Hon kommer åt att bitas hur man än gör. Det känns som man flyr från en liten hund i sitt eget hem. Sitter i soffan med fötterna uppe för hon inte ska komma åt, men hon kämpar hårt. Det är lättare när man ska gå ut, då kan man hålla den på avstånd med hjälp av kopplet iallafall.
  • EllanEriksson

Våran collie var så ett tag med.. Syrran knuffade iväg henne, hon for in i en skåpdörr(av misstag) med en lätt smäll och sen dess har hon aldrig gjort så igen. Hon fattade att knuffas man iväg kan man hamna vart som helst.

Ska tilläggas att hon är INTE rädd för nån i familjen eller ens skåpen hon for in i... Minuten efter hade hon kurat ihop sig emot mellanrummet mellan golvet och skåpet och somnat så tryggt så x)

• qouix

Jag fick höra att det bästa när en valp biter vid lek är att skrika till precis när den biter, skrik Ajj! och ta bort handen/dra undan benet och visa att det gör Jätte Ont och sluta leka med valpen. Det har fungerat på mina 2 hundar och efter 2-3 ggr så var de inga mer bett :)

• Magda40

Alltså, jag fick också kämpa med att få den att ligga still genom att "markera" mot strupen. Det låter illa men är ju så hundar gör mot varandra om de slåss och någon är starkare. Då brukar den som förlorar "ge sig" genom att bli passiv.

Ta på dig långärmat och gamla joggingbyxor så klarar du dig mer helskinnad!

• Anonym
    qouix skrev 2011-10-01 21:04:09 följande:
    Jag fick höra att det bästa när en valp biter vid lek är att skrika till precis när den biter, skrik Ajj! och ta bort handen/dra undan benet och visa att det gör Jätte Ont och sluta leka med valpen. Det har fungerat på mina 2 hundar och efter 2-3 ggr så var de inga mer bett :)
    Har provat det men just att man skriker till verkar trigga henne ännu mer. Hon är helt galen, springer helt hysteriskt fram och tillbaka i hallen här, trots att hon var ute nyss.
  • Anonym
    Magda40 skrev 2011-10-01 21:12:40 följande:
    Alltså, jag fick också kämpa med att få den att ligga still genom att "markera" mot strupen. Det låter illa men är ju så hundar gör mot varandra om de slåss och någon är starkare. Då brukar den som förlorar "ge sig" genom att bli passiv.

Ta på dig långärmat och gamla joggingbyxor så klarar du dig mer helskinnad!
    Får nog satsa på riktig skyddsutrustning, de är sjukt snabba med sina symaskinständer.
  • tundra

Sunda hundar ska ha ett "stopp" så när man skriker till med gäll röst "iiiiihh!" och sen blir stilla så signalerar det: ingen lek.
    Du ska låta som en valp som gör sig illa.
    Gå ifrån leken.
    Nafsas det igen - gör om samma sak.
    Hundar är problemlösare.

• Anonym
    tundra skrev 2011-10-01 22:05:21 följande:
    Sunda hundar ska ha ett "stopp" så när man skriker till med gäll röst "iiiiihh!" och sen blir stilla så signalerar det: ingen lek.
    Du ska låta som en valp som gör sig illa.
    Gå ifrån leken.
    Nafsas det igen - gör om samma sak.
    Hundar är problemlösare.
    Jag misstänker att hunden lever ett uppstressat liv i sitt vanliga hem och därför har svårt att hålla det på en normal nivå här även om detta är en lugn plats hos mig. Men nu efter flera timmars galenskap så sover den som en stock. Äntligen!
  • ToK

Så fort hunden biter så markera att leken är över genom att resa dig och sen stänga in dig i närmaste rum typ 20 sekunder. Funkade på min. 2 gånger så fattade han att jag försvann om han bet och det var ju Inge kul!

• Anonym
    ToK skrev 2011-10-01 22:13:33 följande:
    Så fort hunden biter så markera att leken är över genom att resa dig och sen stänga in dig i närmaste rum typ 20 sekunder. Funkade på min. 2 gånger så fattade han att jag försvann om han bet och det var ju Inge kul!
    Ska prova det. Helt galet att man ska behöva fly från en liten valp. Värsta monstret haha
Svar på tråden Hur f*n får jag valpen att sluta bitas?!