PUPPP/gravidklåda
För mig var både gravidklåda och puppp helt okända begrepp för ett halvår sedan, numera är de konkret alldeles för välkända...
Jag drabbades av PUPPP någonstans runt v. 12. Det började med klåda över stora delar av kroppn och jag trodde att det berodde på att jag bytt tvättmedel men trots tillbakabyte och omtvätt av allting blev det bara värre med nässelutslag och "plitor" som kliade så att jag höll på att bli knäpp.
Efter flera VC-besök kom jag slutligen till hudkliniken och fick där både svar på vad det var och hjälp att lindra klådan. Medicineringen hjälpte ganska bra i några veckor men i vecka 23 började det återigen bli för mycket. Jag fick en ny tid på hudkliniken och ytterligare medecinering - kändes inte så kul att smörja med kortison och peta i sig en massa tabletter men vad skulle alternativet varit...? Och jag har mått riktigt bra under en längre period och tänkt att; så skönt att det fanns hjälp att få nu funkar det ju bra (och så trodde jag att det skulle vara resten av graviditeten...).
Nu är jag i v. 36 och för två veckor sedan tog klådan fart igen och det känns som om det bara eskalerar trots ökad medicinering :(
Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av PUPPP som har några bra tips? Eller är vi fler (PUPPP drabbar ungefär 1/300) som kan utbyta erfarenheter och "bara få klaga lite till andra som vet hur det känns...