• ponduss

Jobba heltid och ha hund?

Jag och min sambo har börjat fundera lite på att skaffa hund, men det vi absolut inte får ihop är..

Finns det verklingen inga som jobbar heltid som har hund?! Efter massa sökande på google mm så får vi bara fram massa, "jag har med hunden på jobbet", "jag jobbar skift", "hunden är aldrig ensam"...Visst det finns ju hunddagis eller dagmatte eller vad det kallas.  Jag vet inte, jag kanske har svarat på frågan själv nu med hunddagis.. men det kan väl inte alla som jobbar heltid ha?

Just nu skulle vi kunna skaffa hund, min sambo jobbar heltid o jag jobbar bara varannan helg.. men jag har planer på att börja plugga i vår (vet ej om jag blivit antagen än). Så just nu skulle det passa bra, men det är ju senare om jag  skulle börja plugga.. Och typ alla vi känner som har hund bor ju så de har en hundgård i trädgården. Men vi bor i lägenhet.

Så hur gör alla som jobbar heltid?

• Svar på tråden Jobba heltid och ha hund?
  • Jagsajudet

Just nu är en av oss föräldraledig men annars har vi dagmatte.

Dyrt men vad ska man göra? Hunden ska inte sitta hemma själv!  

• Barbabok

Det är nog hunddagis som gäller, eller ngn pensionär dagmatte/husse. Lämna ensam är ju inte ett alternativ så många timmar. Andra har skolbarn som kommer hem tidigare på em vet jag, en på mitt jobb cyklar hem på lunchen.

• sallybuse

Man får ju hoppas att dom som jobbar heltid inte har någon hund.Eller att dom har någon som tar hand om den på dagarna.Nån hunddagis eller en dagmatte.Annars är de ju synd om hunden.Finns ju dom som kan ta med sig sin hund på jobbet.Ska ni skaffa er en hund fixa då någon som kan gå ut med den på dagarna i ett par timmar och kan hålla den sällskap.

• josu

Det finns säkert massor med mäniskor som jobbar heltid och har hund. Men de som vill hundens bästa löser det så att hunden har sällskap  på dagarna. Sedan löser alla det på olika sätt. Vissa har dagmatten/dagis, andra familj eller liknande som tar hand om hunden och vissa har möjlighet att ta hunden med sig på jobbet.

• hannis

Man måste ju lösa det helt enkelt. Jag har haft olika varianter under åren. Dagmatte, haft med hunden till jobbet och nu jobbar jag skift och har hundgård.

• Kat91

Vi har jobbat heltid båda två under tiden vi har haft hund (tills nu när jag är föräldraledig). Sambon treskift och jag ständig natt. De nätter vi har jobbat samtidigt har en kompis till mig haft honom på natten. Han har aldrig behövt vara ensam längre än 4-5 timmar som högst nån gång i veckan, annars har vi gått om varandra med ca 2 timmar på morgonen/kvällen när sambon inte haft nattvecka. Men det krävs ju att man har backup av folk runtomkring. Vi valde att skaffa hund när vi båda jobbade som mest för att vi då skulle ha det som utgångsläge och inte bli chockade sen över hur lite tid osv det kunde finnas. Har funkat fint och vovve är nöjd :)

• HelenFr

Mina föräldrar jobbar båda heltid och har hund, men mina farföräldrar har hunden hos sig 3 dagar i veckan och sedan går de ut och går med henne de andra dagarna... Hon är dock aldrig ensam mer än 4-5 timmar i sträck...
    Själv tycker jag väl generellt inte att man ska ha hund om man jobbar heltid och inte kan ta med hunden... Mina föräldrar skaffade hunden när jag fortfarande bodde hemma och kommer inte att skaffa en till när hon dör, men så länge hunden inte är ensam mer än 6 timmar enligt lag så kan man ju...
    Allt beror ju på vad man själv tycker är rimligt... Jag är sjukpensionär så vår hund har alltid någon hemma, och jag ogillar tanken av att lämna en hund mer än 5 timmar i sträck...   

• dezibel

Det är ingen rättighet att ha hund utan mest skyldigheter att se till att hunden har det bra. Jobbar man heltid och inte kan ordna passning/sällskap åt hunden väntar man helt enkelt med hundköp tills man löst det. Jag känner ingen som lämnar sina hundar mer än 4h/dygn och löser det med dagis,dagmatte, deltidsjobb mm.

• sallybuse
    dezibel skrev 2011-10-03 09:25:43 följande:
    Det är ingen rättighet att ha hund utan mest skyldigheter att se till att hunden har det bra. Jobbar man heltid och inte kan ordna passning/sällskap åt hunden väntar man helt enkelt med hundköp tills man löst det. Jag känner ingen som lämnar sina hundar mer än 4h/dygn och löser det med dagis,dagmatte, deltidsjobb mm.

Håller med dig.Man får ju tänka på hunden i första hand att den mår bra.
  • SmileyMalin

Heltid har vi aldrig jobbat båda.... därimot har vi jobbat 100% + 75% som max.
    Då var hundarna ensamma ca 6-7 timmar per dag.
    Dock är dom två stycken (+ en katt) och har fri tillgång både till vårt stora kök samt en rymlig rastgård.
    Alltså gott om plats att röra sig på och fri tillgång till att kissa/bajsa.
    Dessutom jobbade jag otroligt mycket med mina hundar resten av tiden.
    Så jag anser inte att dom på någon vis mådde dåligt under denna period. Även om det såklart är bättre för dom nu när jag pluggar och dom knappt behöver vara ensamna alls

Nellie 060510 Leah 090921
  • MinMinna

Vår går på hunddagis, annars hade det aldrig funkat. Både jag och sambon pluggade när vi skaffade hunden men vi var redan då inställa på dagis, var enda möjligheten att det skulle funka.

• suzzit

Vår hund är hos dagmatte halvtid. Vi håller på och ensamhetstränar henne, så nu är vi uppe i 15 minuter. Tanken är att hon ska klara mellan 2-3 timmar tills vi kommer hem från skola och jobb. Låter kanske galet att vilja ha hunden ensam ett par timmar varje dag,  men jag ser att hon aktiveras hela förmiddagen av dagmatte och hennes hund. Sedan vill jag att hon får lugn och ro hemma för att kunna vara pigg med oss.

Men för att kunna ha hund när man är borta själv hela dagarna, så måste man ordna med dagmatte eller hunddagis.

Men självklart så måste även vi som jobbar kunna skaffa hund. Jag håller med dig, innan vi skaffade hunden, så googlade jag också och det var ju bara en massa sjukskrivna, arbetslösa, studerande och halvtidsarbetande som verkar ha hund och vi som jobbar heltid inte ska ha hund.

Men jag undrar när den som studerar ska börja jobba, eller den som är sjuk kanske blir frisk ska börja jobba, hur de ska lösa sitt "problem" den dagen? Man kan ju inte veta hur livet ser ut ett par år framåt i tiden. Jag är glad att fler och fler öppnar hunddagisar för det löser ju mångas problem.

Svar på tråden Jobba heltid och ha hund?