• s07

Recension Stokke Xplory 2010/ 2011 / jämförelse Bugaboo

Då jag fick förfrågningar om en recension kommer min subjektiva recension nedan: obs har ej kört mer än 4 dagar men då jag har gamla vagnen (Bugaboo Cameleon =BC) färsk i minnet vill jag ändå skriva. Har EJ liggdel till Stokken utan beskriver/ jämförbar sittvagnen.

De är jämförbara genom att båda har vändbara, ergonomiskt utformade sittdelar med olika lägen och har svängbara framhjul.

FÖRDELAR
    * barnet sitter högt och har bättre blickkontakt med föraren och folk runtomkring. Upplever att vi "snackar" lite oftare än med BC, vi når saker på samma nivå med händerna ungefär.
    * mer ergonomisk för föräldern som slipper böja sig i samma utsträckning för att sätta / ta ut barnet
    * justerbart fotstöd för barnet (ej på BC sittdel)
    * fotbroms som tar bra och vagnen förflyttar sig inte på bussar som kränger/ bromsar (min BC flög ofta iväg med framdelen så jag höll oftast i den)
    * det är lätt att ändra sittläge även med barnet i sätet (blev jobbigt i BC ju tyngre barn)
    * bordsnivå på restauranger 
    * smal och smidig vagn, fastnar inte med bakhjulen (vilket jag ofta råkade göra med BC trots att den är bara 3 cm bredare mot Stokkens 57 cm), tar lite plats på tex bussen. Upplever den som mindre än BC i underredet med den ser större ut tack vare höjden
    * bygeln är väldigt smidig att ta av (i motsats till BC där bygeln sitter stenhårt)
    * handtaget anstränger inte handlederna, iom att man kan "vila" handleden mot handtaget
    * liten svängradie, går att köra med en hand och det tycker jag är lättare med Stokken än BC
    * drar inte sidledes vid minsta lutning - vilket jag tyckte bugaboon hade en tendens att göra- utan håller rak kurs
    * inbyggd solskydd i sufletten 
    * inbyggd ventilationsnät i sufletten (man måste köpa en annan suflett till BC)
    * materialet i sufletten känns mer gediget och vädertåligt än BC, som en sportjacka 
    * sätet mer ombonat och stoppat än BC
    * ger trots alla plastdetaljer ett mer gediget och välarbetad intryck än BC. Tycker BC känns rangligare i chassit.
    * inbyggda reflexer (finns ej på BC)
    * varukorgen kan tas av och bäras som väska

NACKDELAR
    * jag tycker den är jobbig i trappor/ trösklar mm jämfört med BC, tycker den är svår att dra upp (obs har ej lärt mig fälla in framhjulen snabbt än). Känns absolut tyngre att bära/ dra än BC trots att den är bara 1 kg tyngre än BC.
    * knepigare att fälla ihop jämfört med BC och blir klumpigare i hopfällt läge
    * ej låsbara framhjul
    * ingen vagn för snörika vintrar (vilket BC kan klara tack vare tillbehöret terränghjul)
    * man kan inte lyfta vagnen i bygeln (det kan man göra med BC) 
    * saknar en stång att häva upp vagnen med i trånga utrymmen utan får trycka ner handtaget (en sådan stång kan man trycka ner med foten i BC och det underlättar tex buss/ tbanepåstigning)
    * rullar mer "stötigt" än BC som rullar riktigt mjukt. Har ej upplevelsen att den är stötig får barnet, kanske stången sittdelen hänger i absorberar en del stötar?
    * ej justerbar stötdämpning såsom på BC
    * sufletten har en tendens att åka bakåt lite (händer aldrig på bugaboo)
     * man kan inte använda universala åkpåsar / mugghållare / parasoll (vilket man kan med BC) utan måste köpa märkets egna 
    ' verkar knepigare att ta av alla textilier inför tvätt än på BC
    * mycket plast, undrar hur den motstår repning stötar osv 
    * sämre förvaringsmöjligheter än på BC, varukorgen tolererar max 2 kg (!) enligt bruksanvisningen. Finns plats för en extra skötväska baktill och Stokkes egna är välorganiserad med många fack.

ÖVRIGT
    * Folk tittar och kommenterar ofta Stokken och ställer frågor - kan upplevas både kul och jobbigt. Med BC i Stockholm är man bara en i mängden!

SLUTSATS
    Bättre för barnet och sämre för föraren än BC. Dock bättre för den som vill ha barnet närmare.

Glömt något...? Lägg gärna till egna intryck.

• Svar på tråden Recension Stokke Xplory 2010/ 2011 / jämförelse Bugaboo
  • liana86

Jag har haft Stokke till första barnet och har nu bytt till Bugaboo när jag fick tvåan. Har haft Stokke 2008 så det är kanske inte en riktig jämförelse som 2011.

FÖRDELAR
    *Den största fördelen med Stokke är ju att barnet sitter högt plus jag tyckte om åkpåsarna.

*Regnskydet med dragkedjan gör att barnet är verkligen skyddat från regn och snö. Bugaboos regnskydd är mycket klumpig och bökigt att sätta på

*Min STokke blev aldrig solblekt 

*Man behöver ej mattstol när man tex sitter på en cafeteria

*Lättare att ta isär än bugaboo och tar mindre plats i bilen

NACKDELAR
    *Kan inte hålla med att den är mer stabil än Bugaboo på bussarna då min Stokke håll på att välta ner vid 2 tillfällen så efteråt fick jag alltid sitta och hålla i den ( och ja den var fastspänt!!)

* Att fälla ner hjulen är jätte knepigt vilket jag inte lärt mig hur man gör under de 2,5 jag hade haft Stokke. Låset på hjulen var riktig trög 

* Det är mycket knäppigt att ta av tyget och tvätta det

*Min dotter som var ganska lång kunde inte sitta i Stokken när hon var 2,5 år

* Vet ej hur är det nu men det var mycket svårt att ta av bygeln på Stokke ( den satt mha skruvar på 2008) än på bugaboo

*Dämpningen på Stokken var urkasst så den hoppat och darrat vid lilla minsta grus väg.  På vintern när snön kommit kunde jag inte alls köra med den då snön fastnat i de små hjulen.

SLUTSATS

Jag tycker att båda vagnar är riktig fina och har sina nack och fördelar. Med facit i hand föredrar jag ändå Bugaboo pga den har bättre dämpning och känns bekvämare för barnet att åka i.

• s07

Just bygeln vet jag att stokke förändrat till senaste modellen- och sätet är lite annorlunda, däremot tror jag inte ngt hänt med själva chassit. Oops lät inte alls bra med vältrisken- det ska jag se upp med! Tack. Sen har jag hört att man helst ska sänka sätet om man är på bussar mm. Buggan är verkligen en bra vagn- Man inser verkligen dess styrkor (stötdämpning, mjukt rull) när man har en stokke.

• s07

Har nu kört en månad till och tycker stokke håller bra stabilitet trots att bussen vid några tillfällen tvärnitat. Jag har alltid vagnen på högsta sittnivå. Sen noterar jag att min son inte kan tugga på bygeln utan håller sig i den. Han tuggade på cameleonbygeln vilket gjorde mig lite orolig för tandskador vid färdstötar. Och sist men inte minst. Sittpositionen i stokken är mycket mer upprätt och med riktigt bra fotstöd. Mitt barn vill tom gärna upp i vagnen på kvällen när han är trött, så jag tror verkligen han gillar den. Har även lärt mig trappfunktionen och numera är det inget problem att dra vagnen uppför trappor. Den är väldigt lättkörd! Sammanfattningsvis- om ni funderar på stokke ge den en chans, den må se ut som ett ufo men jag tycker att den är Otroligt genomtänkt.

• liana86
    s07 skrev 2011-10-25 12:04:39 följande:
    Har nu kört en månad till och tycker stokke håller bra stabilitet trots att bussen vid några tillfällen tvärnitat. Jag har alltid vagnen på högsta sittnivå. Sen noterar jag att min son inte kan tugga på bygeln utan håller sig i den. Han tuggade på cameleonbygeln vilket gjorde mig lite orolig för tandskador vid färdstötar. Och sist men inte minst. Sittpositionen i stokken är mycket mer upprätt och med riktigt bra fotstöd. Mitt barn vill tom gärna upp i vagnen på kvällen när han är trött, så jag tror verkligen han gillar den. Har även lärt mig trappfunktionen och numera är det inget problem att dra vagnen uppför trappor. Den är väldigt lättkörd! Sammanfattningsvis- om ni funderar på stokke ge den en chans, den må se ut som ett ufo men jag tycker att den är Otroligt genomtänkt.
    Skönt att du gillar den. Jag har som sagt haft Stokke till första barnet och var riktig nöjd med den. Anledningen att jag sålde den var att jag  inte hade plats att ställa undan den och spara till andra barnet. Nu när jag fick tvåan ville jag gärna prova nån annan vagn och köpt Bugaboo. Jag tycker Bugaboo är också riktig fin vagn och är nöjd med den också. Men jag säger som sagt båda vagnar har sina nackdelar och fördelar och jag kan inte riktig säga att ngn av dem är bättre än den andra.
  • s07

Precis! Jg gillar många av bugaboos egenskaper också och det är synd att man inte kan plocka det bästa från båda två! Saknar att kunna lyfta hela vagnen i bygeln, och att det är så enkelt att tvätta en bugaboo i maskin dvs ta av allt tyg. Lastmöjligheterna är också bättre.

• liana86
    s07 skrev 2011-10-27 10:41:19 följande:
    Precis! Jg gillar många av bugaboos egenskaper också och det är synd att man inte kan plocka det bästa från båda två! Saknar att kunna lyfta hela vagnen i bygeln, och att det är så enkelt att tvätta en bugaboo i maskin dvs ta av allt tyg. Lastmöjligheterna är också bättre.
    Jag har fortfarande inte lärt mig att ta isär vagnen,därför tycker jag kanske att det var lättare att lyfta upp liggdelen på Stokke. Fast korgen(snarare väskan) tycker jag faktiskt var bättre på stokke nu när jag har liggdelen på. Håller med om att det är lättare att tvätta alla tyg på bugaboo, jag har inte kommit fram hur skulle man ta av sufletten på Stokke.
  • s07

O ja, varukorgen är Ingen hit på bugaboon när liggdelen är på, m sittdelen är den jättebra! Ska bli intressant att höra vad du tycker om sittdelen på litet barn i buggan, där tycker jag största skillnaden återfanns för min (ja eller babyns) del

Svar på tråden Recension Stokke Xplory 2010/ 2011 / jämförelse Bugaboo