Recension Stokke Xplory 2010/ 2011 / jämförelse Bugaboo
Då jag fick förfrågningar om en recension kommer min subjektiva recension nedan: obs har ej kört mer än 4 dagar men då jag har gamla vagnen (Bugaboo Cameleon =BC) färsk i minnet vill jag ändå skriva. Har EJ liggdel till Stokken utan beskriver/ jämförbar sittvagnen.
De är jämförbara genom att båda har vändbara, ergonomiskt utformade sittdelar med olika lägen och har svängbara framhjul.
FÖRDELAR
* barnet sitter högt och har bättre blickkontakt med föraren och folk runtomkring. Upplever att vi "snackar" lite oftare än med BC, vi når saker på samma nivå med händerna ungefär.
* mer ergonomisk för föräldern som slipper böja sig i samma utsträckning för att sätta / ta ut barnet
* justerbart fotstöd för barnet (ej på BC sittdel)
* fotbroms som tar bra och vagnen förflyttar sig inte på bussar som kränger/ bromsar (min BC flög ofta iväg med framdelen så jag höll oftast i den)
* det är lätt att ändra sittläge även med barnet i sätet (blev jobbigt i BC ju tyngre barn)
* bordsnivå på restauranger
* smal och smidig vagn, fastnar inte med bakhjulen (vilket jag ofta råkade göra med BC trots att den är bara 3 cm bredare mot Stokkens 57 cm), tar lite plats på tex bussen. Upplever den som mindre än BC i underredet med den ser större ut tack vare höjden
* bygeln är väldigt smidig att ta av (i motsats till BC där bygeln sitter stenhårt)
* handtaget anstränger inte handlederna, iom att man kan "vila" handleden mot handtaget
* liten svängradie, går att köra med en hand och det tycker jag är lättare med Stokken än BC
* drar inte sidledes vid minsta lutning - vilket jag tyckte bugaboon hade en tendens att göra- utan håller rak kurs
* inbyggd solskydd i sufletten
* inbyggd ventilationsnät i sufletten (man måste köpa en annan suflett till BC)
* materialet i sufletten känns mer gediget och vädertåligt än BC, som en sportjacka
* sätet mer ombonat och stoppat än BC
* ger trots alla plastdetaljer ett mer gediget och välarbetad intryck än BC. Tycker BC känns rangligare i chassit.
* inbyggda reflexer (finns ej på BC)
* varukorgen kan tas av och bäras som väska
NACKDELAR
* jag tycker den är jobbig i trappor/ trösklar mm jämfört med BC, tycker den är svår att dra upp (obs har ej lärt mig fälla in framhjulen snabbt än). Känns absolut tyngre att bära/ dra än BC trots att den är bara 1 kg tyngre än BC.
* knepigare att fälla ihop jämfört med BC och blir klumpigare i hopfällt läge
* ej låsbara framhjul
* ingen vagn för snörika vintrar (vilket BC kan klara tack vare tillbehöret terränghjul)
* man kan inte lyfta vagnen i bygeln (det kan man göra med BC)
* saknar en stång att häva upp vagnen med i trånga utrymmen utan får trycka ner handtaget (en sådan stång kan man trycka ner med foten i BC och det underlättar tex buss/ tbanepåstigning)
* rullar mer "stötigt" än BC som rullar riktigt mjukt. Har ej upplevelsen att den är stötig får barnet, kanske stången sittdelen hänger i absorberar en del stötar?
* ej justerbar stötdämpning såsom på BC
* sufletten har en tendens att åka bakåt lite (händer aldrig på bugaboo)
* man kan inte använda universala åkpåsar / mugghållare / parasoll (vilket man kan med BC) utan måste köpa märkets egna
' verkar knepigare att ta av alla textilier inför tvätt än på BC
* mycket plast, undrar hur den motstår repning stötar osv
* sämre förvaringsmöjligheter än på BC, varukorgen tolererar max 2 kg (!) enligt bruksanvisningen. Finns plats för en extra skötväska baktill och Stokkes egna är välorganiserad med många fack.
ÖVRIGT
* Folk tittar och kommenterar ofta Stokken och ställer frågor - kan upplevas både kul och jobbigt. Med BC i Stockholm är man bara en i mängden!
SLUTSATS
Bättre för barnet och sämre för föraren än BC. Dock bättre för den som vill ha barnet närmare.
Glömt något...? Lägg gärna till egna intryck.