• Anonym

Socialregister?

Jag undrar över en sak...

Om man,för flera år sedan,haft ett av sina tonårsbarn i familjehem(,bad själv om detta  ),kan detta synas om nån tex. gör utdrag ur socialregister?  (är lite osäker på om det heter just detta)

Hur länge syns det,isåfall? 

• Svar på tråden Socialregister?
  • Anonym

Ingen som kan det här?

• Anonym

Det syns för alltid men behöver inte påverka något! Varför undrar du?

• Anonym (socionom)

ingen kan begära ut dina handlingar från soc - de är sekretessbelagda. om ditt barn blivit omhändertagen enligt LVU så är det beslutet däremot en offentlig handling som vem som helst kan ta del av och då brukar anledning till beslutet framgå.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-10-02 15:00:20 följande:
    Det syns för alltid men behöver inte påverka något! Varför undrar du?
    Är du helt säker på det?

Ps.det var en frivilig placering,dvs.jag frågade själv om denna hjälpen.  
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-10-02 17:15:10 följande:
    Är du helt säker på det?

Ps.det var en frivilig placering,dvs.jag frågade själv om denna hjälpen.  
    Förstår inte riktigt vem som skulle undra och varför!
    Det beror väl på vem som vill kolla och varför?
    Säg nu att du skulle vilja bli ett familjehem till ett placerat barn så syns det resten av ditt liv att ditt eget barn varit placerat....och då spelar det antagligen ingen roll om det va SOL eller LVU!
    Nåstans har det brustit och omsorgen inte varit maximal...
    Svårt att besvara när du inte vill berätta vad det rör sig om?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-10-02 18:16:04 följande:
    Säg nu att du skulle vilja bli ett familjehem till ett placerat barn så syns det resten av ditt liv att ditt eget barn varit placerat....och då spelar det antagligen ingen roll om det va SOL eller LVU!

Jag vill helst inte gå in på varför...Tror inte orsaken spelar nån roll här.

Är det inte som så,att efter et visst antal år,som tex brottsregister,så "försvinner" det i sosialregistret att ens tonåring bott en period i familjehem?
    Varför skulle just en sådan sak finnas kvar resten av mitt liv? Är du helt hundra på din sak här? 

• Anonym

Nej, det försvinner inte. Däremot får de inte kika, utan ditt godkännande.

• Anonym

Socialregister ska gallras enligt sekretesslagen men akter om barn undantas eftersom människor ska ha rätt att kunna forska om sitt ursprung så alla akter som gäller familjehem, adoption, vårdnadsutredningar etc sparas. Men det råder ju sekretess så det är väldigt reglerat vem och hur man får läsa akterna.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-10-02 18:59:51 följande:

Socialregister ska gallras enligt sekretesslagen men akter om barn undantas eftersom människor ska ha rätt att kunna forska om sitt ursprung så alla akter som gäller familjehem, adoption, vårdnadsutredningar etc sparas. Men det råder ju sekretess så det är väldigt reglerat vem och hur man får läsa akterna.

Vet du hur man går till väga,om man vill få en kopia på vad som står om en själv,i dessa register?

Jag skulle villja ha det från den tiden min tonåring var placerad i familjehem. Det är några år sen ,och vi bor i samma komun än.Hon var placerad i en annan.

Är det då min hemkomun man kontaktar?  Via mejl? 
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-10-02 19:26:48 följande:
    Vet du hur man går till väga,om man vill få en kopia på vad som står om en själv,i dessa register?

Jag skulle villja ha det från den tiden min tonåring var placerad i familjehem. Det är några år sen ,och vi bor i samma komun än.Hon var placerad i en annan.

Är det då min hemkomun man kontaktar?  Via mejl? 
    Ja ta kontakt med din kommun så berättar dem hur man går tillväga. Ditt barn är fortfarande omyndigt?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-10-02 19:30:14 följande:
    Ja ta kontakt med din kommun så berättar dem hur man går tillväga. Ditt barn är fortfarande omyndigt?

Nej,hon är myndig.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-10-02 19:52:05 följande:
    Nej,hon är myndig.
    Ja då blir jag tveksam om du får läsa hennes akt utan hennes medgivande. Du får höra efter.
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2011-10-02 18:36:08 följande:

Jag vill helst inte gå in på varför...Tror inte orsaken spelar nån roll här.

Är det inte som så,att efter et visst antal år,som tex brottsregister,så "försvinner" det i sosialregistret att ens tonåring bott en period i familjehem?
    Varför skulle just en sådan sak finnas kvar resten av mitt liv? Är du helt hundra på din sak här? 

Just familjehemsplaceringar, adoptioner etc har en arkiveringstid på "en mansåler" brukar anses vara 70 år ....Det rensas alltså inte, som mycket annat ur socialregistret, 5 år efter sista anteckning ....
  • Anonym (Nnn)
    Anonym skrev 2011-10-02 18:16:04 följande:

Så behöver det ju inte ha varit. Barn kan hamna i dåligt sällskap eller ha diagnoser som gör att föräldrar inte mäktar med.
Svar på tråden Socialregister?