• Anonym (Kassako)

Existerar det familjehem som tar emot barn för PENGARS skull?

Finns ni familjehem därute...som faktiskt "tjänar" en extra slant av fosterbarn?

Ni kan tex låta ert EGNA barn gå till hårfrissan och skicka kvittot till kommunen,låtsas att det var fosterbarnet som var hos frissan. Ja helt enkelt fuska med KVITTON. Köpa NYA kläder till era egna...begagnat till fosterbarnet. Och ändå få betalt för det.

• Svar på tråden Existerar det familjehem som tar emot barn för PENGARS skull?
  • Frontline

Skulle du vara förvånad om det inte fanns...
    Klart det finns dom som fuskar och bedrar med sådant regelbundet...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym

Det fanns en sådan familj nära oss när jag var liten för över tjugo år sedan. De ville bl a ta hem ett funktionshindrat barn för att de då skulle kunna få bidrag till en större bil. Deras fosterbarn behandlades radikalt annorlunda, kläddes sämre etc än de biologiska barnen.

• Anonym (grannen)

Vågar inte säga 100% igt. Men min granne tar emot barn. Hur deras ekonomi står till är inte min problem men vi samtalaar ibland och hon säger att deras ekonomi hade aldrig klarat sig om de inte fått extra barnen.

• Anonym (Kassako)
    Anonym (grannen) skrev 2011-10-02 13:35:20 följande:
    Vågar inte säga 100% igt. Men min granne tar emot barn. Hur deras ekonomi står till är inte min problem men vi samtalaar ibland och hon säger att deras ekonomi hade aldrig klarat sig om de inte fått extra barnen.
    haha helt tydligt! "Vi hade inte klarat oss utan fosterbarn"
  • Anonym
    Anonym (Kassako) skrev 2011-10-02 13:42:27 följande:
    haha helt tydligt! "Vi hade inte klarat oss utan fosterbarn"
    Eller vi hade inte klarat ekonomin med flera fosterbarn i familjen om vi inte fått pengar för det?
  • Anonym (Kassako)

Finns det fler "grannar" till familjehem? Dyker dom upp med nya bilar...nya grillar...renoverar kök osv? Berätta gärna!

• Anonym (Kassako)
    Anonym skrev 2011-10-02 13:44:03 följande:
    Eller vi hade inte klarat ekonomin med flera fosterbarn i familjen om vi inte fått pengar för det?
    Här handlar det om familjehem som fuskar...inte tvärtom!!!!!!!!!!!
  • Anonym

Visst finns det det men skulle ändå vilja kolla hur du tänker när du säger att  man tar emot barn endast för epngarnas skull....
    Att vara familjehem är ju faktiskt ett jobb, ett uppdrag man utför och alla jobb och uppdrag man utför ska man ha lön för!
    Att påstå nåt annat är absurt!
    Jobbar man ska man ha betalt så enkelt är det!
    Vad man i så fall skulle kunna fuska med eller göra det för är omkostnadsdelen man får ut som är skatte fri och brukar ligga på 2800-4500 kr / månad per barn.Det är den delen som är själva ommkostnaden för barnet typ mat, del av hyran, del av allt som har med hushållet att göra,kläder till barnet, ev hobbysar eller andra intressen som kostar....
    Barn kostar en del placerade som biologiska!
    Personligen tycker jag fammiljehemmen ka ha ännu högre arvode än vad dom får idag! Dom utför oftast ett dunder jobb och det är 24/7 utan någon som helst rätt till varekn ledighet eller semester! Det är ett tungt jobb som inte bara har med barnet att göra utan det är ett obligatoriskt samarbete med både Soc som inte alltid är så lätta att ha med att göra men även bio föräldrar som kanske inte är dom omsorgsfullate som finns....
    Allt ska fugera på ett bra sätt och familjehmmet är nyckel personerna i att detta samarbete ska fungera så bra som möjligt!

• Ruby01

Ja det tror jag att det med säkerhet finns många. Vi har två familjer här i närheten där jag bor som inte behandlar sina fosterbarn speciellt bra. Jag känner bara för att ta med mig de fosterbarnen hem och skämma bort dem med kärlek och kläder och allt annat helt gratis. ÄVen om det är ett jobb att vara ta hand om ett fosterbarn så tror jag det skulle bli bättre om man inte fick betalt, för jag skulle gärna ta emot ett fosterbarn senare i livet, när mitt eget barn är större. Inte nu, för det är en sak om mitt barn skulle få ett syskon, en liten bäbis som växer och som han hinner vänja sig vid, lite annan sak att helt plötsligt få ett äldre "syskon" som kanske har en del problem med sig från sin hemmiljö. Men det jag skulle säga är att då skulle jag ju göra det även om jag inte fick pengar, precis som att jag inte skulle förvänta mig pengar om jag skaffade tre biologiska barn.

• Snöviolen

Löjligt att man ska få nästan över 4500 för varje familjehemsbarn. Inte fan får man så mycket för en biologiskt barn. Sen får de lön utöver det. Räcker väl att de får lön.

Svar på tråden Existerar det familjehem som tar emot barn för PENGARS skull?