• Anonym (Vad?!)

Min kompis Hund...

Hej !

jag har en kompis som har hund en terrier aktig ras. Jag har varit rätt sekptiskt till honom sen jag träffade den för första gången. Men nu så har jag verkligen skäl till att vara OROLIG o bekymrad över dels hunden o dennes betende.

först så gör den utfall mot folk jag har tyvärr varit med två gånger som den försökt attakera en man sen ett litet barn.

Men idag fick jag veta yttligare en sak om denna hunden att den faktiskt har angripit o bitit halvt ihjäl en annan liten hund en Pincher. ägaren var på en hundgård. o lät hunden springa fritt var på han rakt fram till den andra hunden o tog ett grepp över huvudet så hela huvudet fick skakas ut från denna terrien. tror de räcknas som terrier ( svensk dansks gårdshund)  

Vi har passat denna hunden tidigare nån gång inte mycket. men nu är de stopp helt den kommer INTE ALLS IN HOS OSS längre. vi har själva en liten son på 4månader. + våran egna hund en Goldenretriver. gör inte mycket väsen av sig hur lugn o go som helst i sitt psyke.

Nu till frågan HUr och VAD skulle ni ärligt  talat säga till kompisen, ang hennes agressiva hund ?? Hon fick ju betala vetrinärkostnad till den hundägaren som hunden angrep. men tänk nästa gång kanske hund kräket faktiskt dödar en annan hund/ barn....

Hennes hund är allt hon lever själv o ser denna hunden som hennes baby i mycket. Men jag är så trött på denna hunden. ja skulle avlivat den eller lämna den till en hundägare som har mer pli o bestämd så att säga.
    jag satte denna i detta för ja visste inte hur man ska säga o vill inte visa mig heller här inne ang detta.

MEN VAD SKA MAN GÖRA. 
    Hunden är en hane o hatar andra hanhundar + barn och "Udda personer"   
  • Svar på tråden Min kompis Hund...
  • Anonym (Vilket)

Vilket av detta har du sett och vilket är rykten?

• Anonym (Vad?!)

Inga rykten!! jag har sett försökt till attack mot en vuxen människa. sen är de en rätt nära vän, så min sambo ringde till henne idag o snacka allmänt så berättade hon själv detta till honom i telefon. Så nä inga rykten!

• Anonym (Vilket)

Så vad skall du göra då?

• Anonym (Huh?)

Trodde att aggressiva hundar som attackerade andra djur och människor avlivades? Fast det är kanske gammalt? Eller är det ägaren som avgör det?Obestämd

Svår situation vilket fall som helst.
    Jag förstår dig! Jag hade heller inte velat vara nära en sån hund.

Som hundägare (och förälder också) har man ett ansvar att uppfostra, fostra och ge kärlek till sina små!

• Anonym

finns väl inget du kan göra? passa aldrig hunden igen, be henne att inte ta med hunden hem till er..du kan inte bestämma över en annan vuxen människa. Skulle däremot hunden gå på ditt barn eller er kan du polisanmäla..

• Anonym
    Anonym (Huh?) skrev 2011-10-02 16:46:51 följande:
    Trodde att aggressiva hundar som attackerade andra djur och människor avlivades? Fast det är kanske gammalt? Eller är det ägaren som avgör det?Obestämd

Svår situation vilket fall som helst.
    Jag förstår dig! Jag hade heller inte velat vara nära en sån hund.

Som hundägare (och förälder också) har man ett ansvar att uppfostra, fostra och ge kärlek till sina små!
    men om ingen har polisanmält hunden så avlivas den inte så länge inte ägaren själv vill det.
  • Anonym

Håll hunde borta från di hund och din familj. Sedan kan man faktiskt ringa miljö- och hälsoskydd. Om hunden finns i tätbebyggt område får den inte vara aggressiv. 

• Anonym

Du kan ju kolla upp lite hundkurser till din kompis, alt är ju munkorg men försöka att låta hunden få en chans att klara detta. Att prata om avlivning är väldigt tråkigt. Det är många hundar som tycker att barn  m m är lite konstigt men har den bitit nån männiksa? Försökt attackera vad innebär det? Låter den kanske bara mycket för att den är osäker?

• Anonym (Vad?!)

Jo ja har själv funderat lite men hur lätt är de o säga de sen.  men jag vill ju INTE att nån ska råka mer illa ut. o tillomed dö pga av hunden. 

Menar de hjälper ju varken ägaren o hunden om jag säger att den INTE BARA FÅR KOMMA HIT, utan måste ju gör lite mer än så. känner ja som ansvar, som en hundägare oxå.  

Tack för många vettiga svar..

• Anonym (Vad?!)
    Anonym skrev 2011-10-02 16:51:00 följande:
    Du kan ju kolla upp lite hundkurser till din kompis, alt är ju munkorg men försöka att låta hunden få en chans att klara detta. Att prata om avlivning är väldigt tråkigt. Det är många hundar som tycker att barn  m m är lite konstigt men har den bitit nån männiksa? Försökt attackera vad innebär det? Låter den kanske bara mycket för att den är osäker?
    Har försökt ringt min kompis men hon vägrar svara på sms o samtal. jag skickade ett sms till henne o berättade lite om vad jag o min sambo kommit fram till ang hennes agressiva hund. vad vi anser och varför den absolut inte är välkommen till vårt hem längre. visst att man kan vara ledsen men menar att om man är klok borde man väl va så pass att man svarar på samtal/sms... 

Känns ju bara hopplöst. funderar på o gå hem till henne, själv alltså o se om hon vill öppna dörren eller ge nått typ av svar.  

vad tycker ni man sak göra.. annars funderar vi anmäla det hela till polis eller  miljö- och hälsoskydd.

ja svar på ett tidigare inlägg-  hunden har väldigt emot män och hanhundar, vissa hanar har ju problem det detta. så visst de är osäkerhet. men de jobbar ju inte hund ägaren med alls. hennes hund gör ju inga "fel" de är ju hennes som hon säger "Lilla bebis" hunden får äta från bordet o massa mat från henne. tror inte jag har sett att den bara har fått vanlig hundmat.. 
  • qenzo

Hundmaten har ju inget med det här att göra. Inte heller att hon ser hunden som sin bebis. Hunden verkar, efter ts, vara ouppfostrad och osäker. Osäkra hundar får man bla genom att vara ärlig mot hunden, dvs vara den som "skyddar", belönar och "bestraffar". Hunden får alltså ta denna roll och har utsett div folk och fän som "farliga". En ouppfostrad hund kan vara stökig att umgås med, men det är ingen bakgrund till aggressivitet.

Du, som vän, kan stötta och hjälpa genom att prata med ägaren. Inte döma eller säga "din hund är farlig så den är inte välkommen längre" (även om det är precis så du känner).
    De flesta hundägare tar MYCKET illa vid sig när man talar "illa" om deras hund, om det så gäller bagateller, så man måste gå fram med bomullstofflorna på, för det mesta. 

Gå hem till ägaren, haffa henne när du möter henne ute och var en hjälpande hand. Hjälper inte det, ja då har du gjort ditt bästa iaf.
    Anmäla kan du göra om detta sker igen. Och du bör se det med egna ögon så det inte blir en ryktesanmälan. 

är också fundersam över hur dessa "attacker" ser ut. Hunden verkar inte ha bitit någon människa, och att den ska älska hanhundar, ja det kanske inte är aktuellt helt enkelt och heller ingen katastrof. Då får man hålla sig undan ex. rastgårdar (eller se till att vara ensam i rastgården) och se till att hålla hunden under kontroll både lös och kopplad.
    Att ägaren "inte ser" det hunden sysslar med som fel och brister kan ha en så enkel anledning, som att ägaren inte vet hur hon ska hantera det hela. Alla har vi olika sätt att hantera problem, vissa bättre än andra. 

• Anonym (hundentusiast)

Osäkra och ilskna hundar finns det gott om, men det är hundägarens ansvar att ingen kommer till skada-
    "Hunden skall hållas under sådan uppsikt att den förhindras löpa lös" vilket innebär att man inte får släppa en hund
    som kan tänkas handla på eget bevåg. Tex gå fram och slicka ett barn i ansiktet eller jaga en katt. Förbjudet!

Om man har en  tex DSG (som f.ö. är inte är en terrier) som är ilsken, så är det OK så länge ingen kan komma till skada.
    Jag har själv en hund som inte är guds bästa skapelse, men ser det inte som något problem för omgivningen, då
    jag aldrig lämnar honom utan uppsikt och inte låter folk på gatan klappa honom. Han har visserligen aldrig bitit någon människa och hundar är inget problem. Bekantas barn får klappa under uppsikt om de är små, men är de större får de förklarat för sig vad hunden gillar (träna trix/leka) och inte gillar (gosa). Sedan avgör de själva om och hur de vill umgås med hunden. Fungerar klockrent.

Det finns massor av konsulter att ta till och även "hundmöteskurser" m.m., men det hjälper ju inte om ägaren inte ser problemet. Hur aktiverar hon sin hund? Hur fungerade hunden då ni passade den?

• Anonym (Vad?!)

Fick tag i kompisen eller ja hon ringde upp.. 

Hon va väl inte jätte glad, men hon förstod vad vi menade. vilket var budskapet. Så nu känner jag att de är upp till henne o visa om hon vill ha eller inte ha kontakt med oss. (som sätter vårt barns liv o hälsa i första rummet) fick så beröm av en annan som vet detta oxå att jag vågade ta denna saken med henne. o att jag stod på mig när hon blev arg o sur på oss.  Jag tog mitt ansvar som en bra o beskyddande mammma som den ja sa de till. sen kan man ju tyvärr inte göra så mycket mer. men jag satte ner foten regjält. 

Tack för alla svar. nu lägger ja ner denna inlägget...  

Svar på tråden Min kompis Hund...