Hur länge kan man ha kött i frysen?
Precis som det står. Hur länge håller kött i frysen? Vi åt vildsvinsfärs idag, vet att det legat där ett tag.
Precis som det står. Hur länge håller kött i frysen? Vi åt vildsvinsfärs idag, vet att det legat där ett tag.
Några månader. Det kan väl bli härsket om det ligger för länge- trots att det är fryst?
Eller är jag ute och cyklar, har för mig att jag läst det.
googlade lite själv, och får uppfattningen om att det kan ligga där i flera år...
När jag frågade på Ica maxi sist så sa de 3-4 månader efter utgångsdatum.
Vi äter då älgkött under hela året och oftast finns det kvar när vi lastar in mer, så något år funkar för oss i alla fall...
de beror på fetthalten i köttet. ju mer fett desto kortare tid innan de blir dåligt.
korvprodukter: max 3 månader
griskött: max 6 månader
sen vet jag inte precis...men viltkött är oftast väldigt fettsnålt o vet många jägare som har kött i flera år. så sånt kött har jag längre, men korv o gris blir så fort så de brukar jag göra av med fort...för man känner direkt på lukten att den är dålig
Vi äter också älg som legat ett år ungefär. Vilt klarar sig längre än industrikött.
Hm, nötkött 1 år, fläskkött 6 mån, fisk 3-4 mån om jag inte minns alldeles fel.
Det står på fryslådorna ibland. Och jag tog ut och diskade såna bara häromdagen. Där stod 10-12 månader för kossor och 3-6 månader för gisar. Vildsvin känns som en mitt emellan men kanske närmare gris.?.
Det smakade gott, och maken hade säkert märkt om det luktade konstigt. Vi får väl hålla tummarna.
Är det magert kött så är nog största risken att det frystorkat, om det ligger för länge, inte att det blir härsket.
Fryser man vid -18C så blir det aldrig farligt, du kan ha det hur länge som helst utan att det blir farligt. Däremot så kan det förändra smak, färg, tappa näringsämnen. Fettet kan härskna - men det är mest smak och näringsämnen som förändras.
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Hygien-och-hallbarhet/Vad-hander-med-livsmedel-under-infrysning/
Så smakar det bra så har det inte legat för länge...