• Anonym

Bra område i Örebro för barnfamilj? Vi ska flytta dit!

Vi har tänkt att flytta till Örebro i början av 2012! Sambon har fått jobb där men ingen av oss känner till staden så bra... Har varit där några ggr bara.. Men den verkar en mycket trevlig stad att bo i, lite lagom sådär!
    Vi letar efter ett bra och barnvänligt område i Örebro, har tänkt köpa villa eller eventuellt en bostadsrätt med uteplats. Vi har tre barn mellan 1och 6 år... Är inte direkt stenrika men kan väll lägga max ca 2 miljoner.
    Så ni örebroare... Vilka områden i örebro anses som bra och dåliga? Alla tips och förslag mm. välkomnas!
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Bra område i Örebro för barnfamilj? Vi ska flytta dit!
  • Anonym (Örebroar´n)
    Dessa områden bör du undvika:

Oxhagen
    Vivalla
    Mellringe
    Markbacken
    Brickebacken
    Varberga
    Baronbacken

Dessa områden anses som bra:

Rynninge
    Lundby
    Björkhaga
    Almby
    Adolfsberg
    Lillån
    Hovsta (långt från stan!)
    Marieberg (långt från stan!)
    Sörby
    Sörbyängen
    Hagaby
  • Anonym (bor i centrum)

det är ganska dyrt med hus här så ni får nog räkna med att bo 1-2 mil utanför staden om ni tänker den prisklassen. Örebro är ganska "utbrett" eller vad man ska säga.
    Hovsta är ett populärt område för familjer, närmre stan finns Hjärsta och Nya Hjärsta som jag gillar. Själv bor jag mitt i centrum i lgh men det är mycket dyrt och svårt om man ska ha ett hus centralt.
    Det byggs nya områden också, tex bortåt universitetet, men har inte koll på priser. Men där kan man få ett nytt hus om det är nåt man är intresserad av.  Ni får nästan titta på en karta, kanske kolla var din man ska jobba osv.

Öster är nog ett av de populärare områdena om man vill bo någorlunda "nära" till allt. Nära till stan och affärer men också nära till naturområden och stadsparken.
    Ladugårdsängen är ett ganska centralt område som är ca 20 år gammalt bara, finns både lgh och hus

Områden som har lite dålig klang är tex Markbacken, Baronbackarna, Oxhagsvägen/Hästhagen, Vivalla tex men det finns bra delar i de områdena också, det beror väl lite på .

ja, det finns många fler delar. Men titta på en karta och återkom med frågor så kanske jag eller nån annan kan svara lite bättre :)

• höst

Bor i Almby, det är bra, nytt område precis bortanför är Näsby med nya villor och bostadsrätter också, nära Oset som är ett naturområde med fåglar osv innan Hjälmaren.

• Bonanza

För två miljoner får ni ett hus eller radhus i något av de lite bättre ytterområdena, som till exmpel Lundby, Marieberg, Mosås, Hovsta etc.

Personligen hade jag hellre flyttat ut på landet då. Eller, det har jag ju gjort också. Vi bor en knapp mil ifrån stan och älskar det. Det tar ungefär lika lång tid in till stan ändå, med tanke på Örebros alla fucking rödljus.

• Linnea och Hillevi

Kan hålla med till viss del i den listan som gjordes ovanför, stämmer hyfsat bra. Jag rekommenderar Lundby, bor själv där och även min syster och hennes familj.. tycker att det är ett mysigt och fint, barnvänligt villaområde. Där bor mest barnfamiljer (& ett fåtal pensionärer). Det finns fina promenadstråk och strövområden, nära mycket nära till skogen och till kåvi ängar. Jag är kanske inte helt opartisk dock då jag själv är uppväxt där som barn och bor nu i villa där med min lilla familj. Men bättre och barnvänligare område i Örebro får man nog leta efter. Har tidigare även bott i en bostadsrätt i Hovsta och sedan i en mindre villa i Adolfsberg, men inget av dessa områden tycker jag kan jämföras med Lundby. Man får mycket hus för pengarna. Men har man kanske lite mer pengar att lägga så tycker jag almby, rynninge och lillån är fina områden. Lycka till Ts och välkommen till Örebro! Hoppas att ni hittar det ni söker

• Linnea och Hillevi
    Bonanza skrev 2011-10-02 20:54:31 följande:
    För två miljoner får ni ett hus eller radhus i något av de lite bättre ytterområdena, som till exmpel Lundby, Marieberg, Mosås, Hovsta etc.

Personligen hade jag hellre flyttat ut på landet då. Eller, det har jag ju gjort också. Vi bor en knapp mil ifrån stan och älskar det. Det tar ungefär lika lång tid in till stan ändå, med tanke på Örebros alla fucking rödljus.

Ja men visst är det sjukt mycket rödljus i denna stad.. men nu verkar de ju dock göra om många av dessa till rondeller istället!
  • Bonanza
    Linnea och Hillevi skrev 2011-10-02 21:00:17 följande:
    Ja men visst är det sjukt mycket rödljus i denna stad.. men nu verkar de ju dock göra om många av dessa till rondeller istället!
    Innan jag flyttade till Örebro hade jag aldrig kört mot gult ljus. Men här har man ju inget val!

Håller dock inte med om Lundby helt och hållet. Fint område visst, men jag hade aldrig velat ha mina barn i den skolan! 

Vi flyttade därifrån för 2 år sen.  
  • Linnea och Hillevi
    Bonanza skrev 2011-10-02 21:01:35 följande:
    Innan jag flyttade till Örebro hade jag aldrig kört mot gult ljus. Men här har man ju inget val!

Håller dock inte med om Lundby helt och hållet. Fint område visst, men jag hade aldrig velat ha mina barn i den skolan! 

Vi flyttade därifrån för 2 år sen.  
    Precis, händer mig med rätt ofta att jag får köra mot gult.

Okej, jag tycker deras skola är bra, har en 8 åring, minstingen går fortfarande på dagis.. men den stora tjejentrivs med lärare och kompisarna, sen ska de ju bygga en helt ny skola där som ska va klar senast 2014.. den nuvarande har ju några år på nacken (milt uttryckt).
    Vart bor ni nu, långt utanför stan?
  • Anonym

Tack för era tips, vi har faktiskt kikat runt på en del av områdena som ni skrivit, bland annat Lillån, Hovsta, Adolfsberg, Lundby, Brörkhaga och Marieberg. Det verkar vara bra områden. Vi får fundera ett tag till och se var vi hamnar =)

• Bonanza
    Linnea och Hillevi skrev 2011-10-02 21:06:54 följande:
    Precis, händer mig med rätt ofta att jag får köra mot gult.

Okej, jag tycker deras skola är bra, har en 8 åring, minstingen går fortfarande på dagis.. men den stora tjejentrivs med lärare och kompisarna, sen ska de ju bygga en helt ny skola där som ska va klar senast 2014.. den nuvarande har ju några år på nacken (milt uttryckt).
    Vart bor ni nu, långt utanför stan?
    Cirka en mil utanför, öster om staden.  
  • Linnea och Hillevi

Ok, vi kikade på ekeby-almby för några år sedan då vi förut var lite inne på att bygga ett nytt hus själva, men ekonomin sprack för det. Hade vi haft råd så hade vi kanske kört på det, verkar väldigt fint därute

• Bonanza
    Linnea och Hillevi skrev 2011-10-02 21:44:30 följande:
    Ok, vi kikade på ekeby-almby för några år sedan då vi förut var lite inne på att bygga ett nytt hus själva, men ekonomin sprack för det. Hade vi haft råd så hade vi kanske kört på det, verkar väldigt fint därute
    Ja, även om det inte är där vi bor.  
  • Anonym (Örebroar´n)

TS, har ni max 2 mille så rekommenderar jag Björkhaga, Adolfsberg, Lundby, Hovsta, eller Mosås (glömde skriva mosås i första inlägget, det är billigt där men lite offside), dessa är bra för kidsen. Sedan har vi ju hjärsta/holmen som jag också glömde att skriva, det ligger väldigt nära centrum och där finns en del hus runt 1-2 mille, men det är då främst äldre hus med renoveringsbehov, kan vara ett alternativ kanske om man är händig.

• Linnea och Hillevi

Smått förvirrande nu när trådstartaren och "örebroarn" pratar med sig själva...

Svar på tråden Bra område i Örebro för barnfamilj? Vi ska flytta dit!