• Svarta katten

Hjälp, jag gödslade med blåkorn!

Hej

Jag har en ligusterhäck som nu är 2 år gammal. Skulle idag vara duktig och höstgödsla den. (Bor i Kalmar). Ansade den lite också innan. 

Sen när jag bar in gödslet så såg jag att jag hade tagit fel! Det var inte höstgödsel utan blåkorn jag hade tagit!

Vad kommer hända med buskarna nu? Ska jag försöka ta bort kornen i morgon? Jag har inte vattnat och det har inte regnat.

Nån som vet hur dumt detta var?   

• Svar på tråden Hjälp, jag gödslade med blåkorn!
  • Floridasidan

Det är inget som kan skada vad jag vet. Det värsta som kan hända är nog att växterna inte tillgodogör sig näringen.

Florida reseinfo, tips, länkar, bilder, inför resan mm. www.floridasidan.se
  • Svarta katten

Jag har hört att om man gödslar med fullnäring på hösten så börjar växten att växa igen i stället för att gå in i vintervila och att det då kan skada växten när kylan kommer.

Men jag vet inte, jag är nybörjare på detta!  

• Floridasidan
    Svarta katten skrev 2011-10-03 07:33:50 följande:
    Jag har hört att om man gödslar med fullnäring på hösten så börjar växten att växa igen i stället för att gå in i vintervila och att det då kan skada växten när kylan kommer.

Men jag vet inte, jag är nybörjare på detta!  

Har det inte i så fall mycket mer med vädret att göra? Tycker det skulle vara mer logiskt men jag är inte säker, själv har jag använt blåkorn många gånger framåt hösten och aldrig märkt några skador på växter jag gödsla dock aldrig så kraftigt.. Liguster tycker jag dessutom verkar väldigt tålig mot det mesta, kommer nya skott precis innan vintern kanske de kan ta skada av en sträng vinter  men man klipper ju på våren och då ryker de ju ändå? Hoppas det finns någon riktig expert som kan ge bättre svar!
    Florida reseinfo, tips, länkar, bilder, inför resan mm. www.floridasidan.se
Svar på tråden Hjälp, jag gödslade med blåkorn!