• Mellanmjölkens land

Babyskydd eller bilbarnstol? Hur skulle ni gjort?

Tänk er det här:

Er 1åring ska åka utomlands till ett land där säkerhetstänket ligger ca 20 år efter Sverige. Det är en framgång om man har barnen i famnen i baksätet istället för i framsätet. Det finns med andra ord ingen bakåtvänd stol att hyra/låna på plats. Väl framme i landet väntar 1h bilresa till/från flygplatsen samt en del kortare bilresor på plats.

1åringen sitter i en vanlig, bakåtvänd stol men går med knapp nöd ned i babyskyddet. Klarar vikt/längdgränserna met ett nödrop. Babyskyddet har dock inte använts på ca 6 mån eftersom bebisen då protesterat ett bra tag. Bebisen ville sitta upp och det var en brottningsmatch varje gång den skulle spännas fast med resultatet att bebisen oftast var ledsen i bilen.

Babyskyddet har varit med på en resa till samma land tidigare. Det försvann då på Arlanda på hemresan och det tog 1,5h för dem att hitta det igen, mitt i natten.

En fördel med babyskyddet är att det är betydligt mer lättmonterat vilket är bra ifall det måste flyttas mellan flera bilar (detta behövdes i samband med förra resan).

Man får väl även ta med risken att stolen skadas i hanteringen på flyget oavsett vilken stol som väljs.

• Svar på tråden Babyskydd eller bilbarnstol? Hur skulle ni gjort?
  • Cia o krabaten

JA om barnet kan tänka sig att sitta i det utan att skrika hela vägen så hade jag tagit det.
    Tänk vad meckigt att hålla på med bältena till en bakåtvänd!
    ÄR det förresten taxi eller någon privat bil som ska köra? 

• Joico
    Mellanmjölkens land skrev 2011-10-03 08:25:58 följande:
    Privat bil
    Aha, trodde ni skulle åka taxi och sådär. Och då är det lite pilligt med underförankringsband osv
    Jag tror jag hade valt babyskyddet ändå. Om ni kommer att åka igen (om det är typ släktingar?) så hade jag valt bakåtvänd stol men hade nog köpt en begagnat. Vill inte riskera att den permanenta stolen som används hemma, ska få skador.
  • Mellanmjölkens land

Vi åker dit och hälsar på  1-2ggr/år och växlade senaste gången mellan 2-3 bilar. De är dessutom mindre än bilen vi har hemma så det finns inga garantier för att den vanliga stolen går in. Babyskyddet gick t ex inte att ha i baksätet vid senaste besöket eftersom bältet var för kort.

Annan, är oxå orolig för skador på den permanenta stolen. Bra tips med begagnad. Ska kolla runt lite på jobbet bland de som har aningen äldre barn om det är nån som har en begagnad stol till salu.

• cicci85

Eftersom ni åker dit så ofta skulle jag köpa en begagnad Britax twoway att med dit och lämna den där (om det är okej för dem ni hälsar på såklart). Den är lättmonterad och funkar längst tid bakåtvänt. Den funkar att montera i bilar med korta bälten om man använder den alternativa bältesdragningen. Den tar mycket liten plats i bilen om man har den monterad med klacken inåtfälld. Om det inte skulle funka att montera den bakåtvänd i nån bil så kan man använda den framåtvänd från 9 kg.

• Mellanmjölkens land

Vi kan lämna grejer där men de hamnar i ett oisolerat förråd vilket kanske inte är så bra för plasten? Sommartid kan det lätt bli 40-50 grader i förådet och vintertid förekommer det minusgrader även om de inte är vanliga. Vi kan dock inte kräva att de har våra grejer i huset eftersom de har ganska ont om förvaringsutrymmen inomhus.

• cicci85
    Mellanmjölkens land skrev 2011-10-03 12:30:36 följande:
    Vi kan lämna grejer där men de hamnar i ett oisolerat förråd vilket kanske inte är så bra för plasten? Sommartid kan det lätt bli 40-50 grader i förådet och vintertid förekommer det minusgrader även om de inte är vanliga. Vi kan dock inte kräva att de har våra grejer i huset eftersom de har ganska ont om förvaringsutrymmen inomhus.

Så länge det inte är fuktigt borde det väl inte vara något problem. Jag har ju alltid bilbarnstolen monterad i bilen och då blir det ju bastu på sommaren och -30 på vintern...
  • thecarseatlady
    cicci85 skrev 2011-10-03 11:58:07 följande:

Eftersom ni åker dit så ofta skulle jag köpa en begagnad Britax twoway att med dit och lämna den där (om det är okej för dem ni hälsar på såklart). Den är lättmonterad och funkar längst tid bakåtvänt. Den funkar att montera i bilar med korta bälten om man använder den alternativa bältesdragningen. Den tar mycket liten plats i bilen om man har den monterad med klacken inåtfälld. Om det inte skulle funka att montera den bakåtvänd i nån bil så kan man använda den framåtvänd från 9 kg.

Precis så skulle jag också göra. Även om det går att ta babyskyddet denna gång så kommer ni ju att ha samma problem i flera år framåt. Two-way går lätt att montera i praktiskt taget alla bilar, den är lätt att bära, kan användas väldigt länge och är lätt att få tag på begagnad.
Svar på tråden Babyskydd eller bilbarnstol? Hur skulle ni gjort?