• Lilla Liljan

Insomningstabletter när man har barn?

Hej!

Jag har stora sömnproblem och undrar om man kan ta insomningstablett, ex Imovane, trots att jag är ensamstående till ett 1-årigt barn? Barnet sover bra om nätterna och det är sällan jag måste gå upp. Men har jag tagit en tablett och hon vaknar, kan jag då vara säker på att jag själv vaknar av henne? Hur "borta" blir jag liksom?

Jag vill absolut inte göra det till en vana att ta tabletter för att kunna somna men jag skulle nog behöva det för att komma in i rätt rytm igen. De senaste månaderna har jag lagt mig mellan kl 23-00 men inte somnat förrän 04.00. Jag orkar inte längre, jag känner att jag börjar blir helt knäpp och jag orkar ingenting. Kan inte tänka eller koncentrera mig.

Innan jag fick barn provade jag Imovane och det hjälpte mig enormt vissa nätter, jag är bara så rädd att jag ska vara helt väck eller snurrig om mitt barn vaknar mitt i natten..

• Svar på tråden Insomningstabletter när man har barn?
  • Tecken

Det här känns som någonting du bör diskutera med din läkare. Olika personer reagerar på olika sätt på olika läkemedel.

• Lilla Liljan
    Tecken skrev 2011-10-02 22:08:50 följande:
    Det här känns som någonting du bör diskutera med din läkare. Olika personer reagerar på olika sätt på olika läkemedel.

Ja absolut, ska göra det!
    Men vore ändå intressant att höra andras erfarenheter och åsikter..

• As mamma

Jag har inte vaknat när min son behövt gå upp, men jag har tagit starkare än Imovane. Nu valde vi att göra det ändå, för vår son är stor och går bara upp för att gå på toa, och min sambo har fixat det varje gång. Men prata med din läkare och försök några gånger med extra hjälp hemma, antingen om någon kan sova hos dig, eller om barnet kan sova hos någon medan du försöker.

• cpOFFER

Ja man sover inte sp hårt på insomninhstabletter. De får en bara att somna, man vaknar som vanligt. Jag talar av egen erfarenhet.

• Neko

Har du provat melatonintabletter (tror jag att de heter), de ändrar kroppens dygnsrytm så att det är lättare att komma in i en bra rytm och de innehåller bara sådant som finns i kroppen naturligt så det är inga biverkningar. Brukar användas till barn som har svårt att somna om kvällen.

Svar på tråden Insomningstabletter när man har barn?