• Stora Havet

Hjärtformad livmoder - fullgången graviditet?

Finns det någon med hjärtformad livmoder som har haft en fullgången graviditet?

Jag har en sådan livmoder (upptäcktes via kejsarsnitt) och fick mitt barn i v 32. Allt gick bra och sonen har varit jättefrisk, men det var ju dock förtidigt.

Funderar på om jag kommer att få en prematur bebis även nästa gång pga detta. Denna typ av livmoder gör ju att barnet inte riktigt får plats och kan inte riktigt snurra runt inne i magen - min son hade huvudet upp och fötterna ner, så det var uteslutet att föda på vanligt vis.

Dessutom föreligger det viss chans/risk att jag kan få tvillingar - jag skulle naturligvis älska att få tvillingar, men tvillingar som föds förtidigt skulle ju vara vääääldigt små = mindre risk att överleva.

• Svar på tråden Hjärtformad livmoder - fullgången graviditet?
  • olivia11

Jag har en kraftigt hjärtformad livmoder och har fått 3 barn. En tjej v37 och en tjej till i v 36, de räknades som fullgångna. Sedan fick jag en liten kille i v 28, men det berodde på att moderkakan i ett tidigt stadium släppt en tredjedel. Till mig har de sagt att jag nog inte kommer att föda "helt" fullgångna barn dvs v 38-42 eftersom barnen har mindre plats att röra sig på och har det trångt, men att man generellt sett inte föder mer än ett par veckor innan BF enbart pga hjärtformad livmoder utan att det då är flera olika faktorer som samverkar. I mitt fall så hade jag oturen att moderkakan fäste högst upp i  "hjärtat" där den delar sig så moderkakan släppte från ena kanten. 

• Stora Havet

Oj, vad skönt att höra att du kunnat gå så långt i dina graviditeter - vecka 28 är ju visserligen väldigt tidigt, hoppas allt gick bra. En kusin till mig fick en son i v 28 och det har gått väldigt bra efter omständigheterna.

Det känns lite lugnare  inför en ev kommande graviditet att ha läst ditt inlägg.

• violatricolor

Sent svar men jag hade många liknande tankar som du. Jag fick mitt första barn extremt prematurt i v 22+5 och han dog. Senare upptäcktes att jag hade hjärtformad livmoder och partiell skiljevägg. Skiljeväggen togs bort innan nästa graviditet men hjärtformen fanns kvar. Jag åt dessutom Pergotime för att boosta ägglossningen och med den medicinen är risken/chansen för flerbörd 1/10. Visst hade det varit kul med tvillingar men jag måste säga att jag blev lättad över att jag bara hade ett barn i magen andra gången eftersom. Med tvillingar hade ju risken för förtidsbörd ökat ytterligare. Jag var övertygad om att även andra barnet skulle födas för tidigt, jag vågade knappt tro att hon skulle överleva... Men hon föddes i v 38+3. Förlossningen startade med vattenavgång och hon förlöstes med kejsarsnitt pga sätesläge. Jag hade cerklage under graviditeten.

Hur går dina tankar nu? 

• emilial

Jag har hjärtformad livmoder mina 2flickor har fötts med planerar KS i v 38

• Ann Lee

3 barn, alla fullgångna. Alla har också vänt sig själva.

Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • violatricolor
    Ann Lee skrev 2012-07-07 23:33:54 följande:
    3 barn, alla fullgångna. Alla har också vänt sig själva.
    Det var ju bra!
  • Yomän

Hur vet man om man har en hjärtformad livmoder?

Min nu 2-åring föddes 33+2. Han kunde inte vända runt efter v.27-28 nånting och föddes väldigt "tilltryckt" pga att haft det så trångt.

Nu när jag hittade denna tråd är dock första gången jag ens hör talas om att man kan ha en "felformad" livmoder som gör det trångt!
    Har alltså ingen som helst aning om jag har det eller ej men minns tydligt att fostersäcken (heter det så?) hade en väldigt annorlunda form så kan inte låta bli att fundera på om även jag kan ha en hjärtformad livmoder?!

Är det något man kan ta upp med dem på mvc nu när jag precis plusat med tvåan?

Kan man se det på ett ul?    

• mandelblomma

japp och har fyra barn, varav de sista är just tvillingar :)

• violatricolor
    mandelblomma skrev 2012-09-20 20:39:52 följande:
    japp och har fyra barn, varav de sista är just tvillingar :)
    I vilken vecka föddes tvillingarna? Hade du några komplikationer? Vad sa läkaren om riskerna i och med att du hade hjärtformad livmoder och tvillingar i magen? Hade du cerklage?
Svar på tråden Hjärtformad livmoder - fullgången graviditet?