• Anonym

Olika åsikter om barnuppfostran !

Hej...

Jag minns inte riktigt vad barnen hade gjort men dom fick utegångsförbud iallafall Jag trodde att min man var med på det jag sa att det är ingen ide att tjata för ni får inte gå ut. Efter en kvart sa min man ni får gå ut om ni slutar med det ni gjorde tills nästa gång då blir det utegångsförbud .. Fast problemet är att det har hänt flera gånger och dom får ju aldrig utegångsförbud ....

Vad ska jag ta mig till ?

Jag har pratat med honom men det hjälper inte ...

Är så rädd att vårat äktenskap ska gå i kras på grund av detta ...           
  • Svar på tråden Olika åsikter om barnuppfostran !
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Din ena fråga handlar om samarbetet mellan er föräldrar. Jag tycker att du och din man skall sätta er ner och prata i lugn och ro om frågor som handlar om barnuppfostran. Ni skall sträva efter att komma överens om ett förhållningssätt i de stora frågorna. På det sättet ligger ni också lite före barnen så att ni inte blir ställda i nya situationer. Naturligtvis kan man inte förutse allt och man kan inte heller vara överen om allt. Barn mår också bra av att förstå att vuxna kan ha olika åsikter och respektera varandra för det.

Din andra fråga berör hur konsekvent man skall vara inför sina barn. Mitt svar på det är att det är bra med konsekvens för det ger trygghet men man måste också vara flexibel och kunna ändra sig. Det är ingen fara med det. Glöm inte att relationerna mellan dig och din man och mellan er och barnen är det viktigaste. Kärlek och uppskattning behöver man mycket av!

Hälsningar
    Gerd    

Svar på tråden Olika åsikter om barnuppfostran !