• yaourt

    Resesällskap

    Jag har tittat på (för?) många "Gotcha day" videos på Youtube. Vi står i kö och väntar och då har man ju tid att tänka...

    Funderar på om det vore en god idé att ta med någon utav våra systrar när vi reser för att hämta barnen. Systern skulle kunna filma och hjälpa till med det praktiska. Vi skulle tycka att det vore mysig att dela detta med henne. Eller blir det bara dumt? Barnen kanske känner sig förvirrade vem som är föräldrern även om jag vet att systern skulle hålla sig i bakgrunden. Eller vill man vara själva på resan?

    Är det någon som har haft med sig en vän eller familjemedlem på resan och hur var det i så fall? Eller är det bara ett amerikanskt fenomen?


    Not all those who wander are lost
  • Svar på tråden Resesällskap
  • Tap dancing mum

    När vi var och hämtade lillasysterm hade vi mina svärföräldrar med. Det var definitivt uppskattat av oss och storasystern! De kunde göra lite extra roliga "storabarns" grejer med henne, men också åka och handla eller laga mat mm. praktiskt när man själv var upptagen med nykomlingen. De visste från början att de ska hålla sig lite i bakgrunden i fråga om lillasystern och det var absolut inga som helst problem. Det var också trevligt att få visa dem det fina land som deras barnbarn kommer ifrån.

  • yaourt

    Tack för din input! Då kanske det inte var en så tokig idé ändå Flört. Fler synpunkter?


    Not all those who wander are lost
  • Nystart

    Vi har inte haft med resesällskap men var starkt innte på det när vi skulle hämta barn nr 2. Det var främst med tanke på äldsta barnet, precis som för Tap dancing mum. Jag tror hade det varit utmärkt att ge äldstingen lite extra uppmärksamhet. Det föll dock på kort varsel till resa - det är inte så lätt för "utomstående" att släppa jobb etc. Men det fixade sig naturligtvis ändå utan sällskap.

    Vid första barnet hade vi inga tankar på sällskap  och gick det alldeles utmärkt att åka ensamma och på sätt vis var det ganska skönt oxå. Att bonda lite själva. Men jag ser attt du skriver barnen. Om ni ska hämta två barn (och dessutom är förstagångsföräldrar)  tror jag det kan vara till stor hjälp på flyget etc med ett par extra händer att hjälpa med pass, papper, köpa vatten etc etc. Det är ju lite att tänka på trots allt...

    Om ni bara är överens om att sällskpet ska hålla sig i bakgrunden och att det är ni som sköter omsorgen av barnen så blir det nog jätterbra   

  • yaourt

    Åh vad roligt med positiv respons. Ja, vi har medgivande för syskonpar och hoppas verkligen på det. Det där med att få ledig med kort varsel kan absolut bli ett problem, vi får se hur vi löser det. Vore en fantastisk erfarenhet!
    Kul att få höra hur ni andra tänker, fortsätt med det...


    Not all those who wander are lost
  • Hej och Hopp

    Jag har adopterat som ensamstående och då blir det ju utgångsläget ett annat men det är ju underbart skönt att ha med ett resesällskap som finns där och kan hjälpa till med allt praktiskt
    Jag hade min syster med under första veckan, sedan anslöt mina föräldrar och min bror också.
    Barnhemsföreståndaren och personalen uttryckte att de tyckte att det var fantastiskt att min lilla var så välkommen till familjen.

    Jag hade hand om dottern och allt kring henne men bar inga väskor, behövde inte gå ut och shoppa om jag inte ville, och inte minst hade alltid någon som kunde fånga de stora ögonblicken på film/foto.

    Om ni har förtroende för någon så kan jag inte se varför det skulle vara svårare för er som par att ha med denna än det var för mig som ensamstående.

  • Namaste72

    Mina svärföräldrar ska följa med på hämtresan till syskonet. De ville egentligen följt med redan första resan men det kändes som det var en grej för bara mig och maken. De kommer bo på samma hotell och följa till barnhemmet, kanske inte första dagen men sen. Vi vill att de ska få chansen att se barnens födelseland. Sen blir det så klart en avlastning.


    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
Svar på tråden Resesällskap