• Sveasson

    Snälla hjälp, hur ska jag göra?

    Marsvin:

    Måste skriva av mig lite och hoppas ni kan komma med lite råd för det här är bland det svåraste jag någonsin gjort.


    Jag märkte ju i fredags att min "gubbe" var dålig, han såg sjuk ut och han har något utslag på ena sidan av kroppen samt på ena örat som är hårt och skorvigt i kanten. Han var även lös i magen.


    Han lilla mage ordnade sig men han har varit upp och ner hela helgen, ena sekunden har han sett väldigt sjuk ut och andra stunden har han hoppat omkring. Jag får inte röra hans öra eller sida, där har han ont.


    Han var i väldigt dåligt skick när jag fick honom för nästan två år sedan, så jag vet inte om hans kropp och imunförsvar är försvagat. Han har alltid sovit mycket, men för mig är han det mest speciella marsvin någonsin och jag älskar honom oerhört. I vanliga fall brukar han komma fram direkt när jag närmar mig buren och älska när jag klappar honom, nu kommer han fram emellanåt men hoppar undan när jag försöker röra honom.


    Ringde vet imorse, hon vet om hela hans sjukdomshistoria och hon undrade om jag ville ta bort honom. Hon menade på att hans imunförsvar är så försvagat att han kanske inte kan bli av med det han bär på och att han då hela tiden riskerar att smitta mina fem honor.


    Jag vet varken ut eller in. Just nu är han pigg, jag får ju inte röra honom men han hoppar omkring och äter hö och småpratar. Men hon har ju en poäng, även om det går att få bukt med hans öra kanske han aldrig kan bli av med det och mina fem honor förtjänar ju också ett gott liv. Men han är så oerhört speciell, det känns som att om jag släpper honom har jag inget intresse kvar, han är min största glädje med marsvinen, hur hemskt det än låter. Han är den som får mig att le bara tanken på honom kommer upp i huvudet, så otroligt speciell är denna lilla varelse.


    Men grundfrågan är väl, offra en för att rädda fem?


    Åh snälla hjälp, hur ska jag göra och hur klarar man att ta sådana här beslut?

  • Svar på tråden Snälla hjälp, hur ska jag göra?
  • Myllie

    Hej.

    Jag kan inte så mkt om marsvin men om han har ont ofta och inte de går att göra något.
    Är de inte bättre att han får gå vidare o slippa plågas? Du räddar ju inte bara tjejerna utan honom med?

  • Sveasson
    Myllie skrev 2011-10-03 10:45:08 följande:
    Hej.

    Jag kan inte så mkt om marsvin men om han har ont ofta och inte de går att göra något.
    Är de inte bättre att han får gå vidare o slippa plågas? Du räddar ju inte bara tjejerna utan honom med?
    Nej, det är inte så att han har ont ofta, det är mer så att han är lite tröttare och lättare drabbas av förkylningar och liknande. Men han mår ganska gott i vanliga fall och om jag väljer att behandla honom så kan han nog må gott länge till, men problemet är att han ändå kan bära på smitta och riskera att smitta tjejerna.

    Men han är ganska klen eller hur man ska säga så på ett sätt har du rätt i att han också räddas.
    Tack så jättemycket för att du brydde dig om att ge råd, det känns mycket bättre att bolla det med någon. 
  • pralin

    Har ni varit hos veterinären och hur går det? Tänkte tipsa om marsvin i fokus (för krånglig web-adress för att jag ska hålla den i huvudet, googla lite så finner du!). Där finns många marsvinskunniga människor att få råd ifrån.
    Har lite dåligt om tid just nu och familjeliv verkar helst vilja logga ut mig, men jag återkommer om du vill det Glad

  • Sveasson
    pralin skrev 2011-10-04 23:24:43 följande:
    Har ni varit hos veterinären och hur går det? Tänkte tipsa om marsvin i fokus (för krånglig web-adress för att jag ska hålla den i huvudet, googla lite så finner du!). Där finns många marsvinskunniga människor att få råd ifrån.
    Har lite dåligt om tid just nu och familjeliv verkar helst vilja logga ut mig, men jag återkommer om du vill det Glad
    Tack! Jo vi ska dit imorron och då ska den älskade lilla grisen få somna in, det känns som mitt hjärta går i bitar. Helt ärligt så känns det så, det gör så ont.
  • pralin
    Sveasson skrev 2011-10-05 07:56:14 följande:
    Tack! Jo vi ska dit imorron och då ska den älskade lilla grisen få somna in, det känns som mitt hjärta går i bitar. Helt ärligt så känns det så, det gör så ont.
    Usch vad tråkigt, jag beklagar. Tänk att dom där små skitdjuren kan få så stor plats i ens vardag! Det är fascinerande.
    Men, det var säkert bäst för honom. Marsvin är svåra att behandla, dom visar ju inte att det är "dags" förrän det är dags. Man får tänka på allt det fina man gett dom och all kärlek dom gett tillbaka! Ta hand om hans tjejer nu! Hjärta
Svar på tråden Snälla hjälp, hur ska jag göra?