Byte av skola vid flytt
Hej alla forumläsare!
Jag och mitt Ex har två barn tillsammans. En pojke på 6 och en flicka på 9. I samband med att jag och mamman separerade så flyttade hon efter ett tag ihop med sin nya från Hisingen (biskopsgården) där vi bodde tillsammans till Nödinge en annan kommun norr om Göteborg. Nu har jag träffat en kvinna som oxå är frånskild med två barn som bor i Möndal och vi har nu börjat prata om att flytta ihop. Nu kommer problemen, mitt Ex tycker att barnen ska gå kvar i biskopsgården på deras befintliga skola trots att hon har ca 45min körväg till skolan längre vid köerna under rusningstid. ja har ingen bil i dagsläget men kommer väl troligtvis att skaffa en vid flytt trots detta är det körning i rusningstid vi talar om så minst 30min. det jag menar på är att visst borde vi se till barnens bästa här i fråga om att kunna ha ett fungerande socialt liv utöver den schemalagda skoltiden. hon tycker då att vi kan vara mer flexibla i att l:åt barnen träffa kompisar efter skolan osv men alla vet ju hur det blir i realiteten, stress, irritation, trötta föräldrar och barn. Hon säger idag att hon är hemma med barnen 18-1830 hur mkt senare ska man vara hemma med barnen egentligen. Närhet till kompisar och fritidsaktiviteter borde väga tungt, just nu känns det bara som att hon vill ha kvar all som det är bara för att hon har anpassat sitt liv nu och orkar inte styra om det nu. Men är jag knäpp och hemsk som tycker att barnen skall bo hos en förälder och ha sitt vardagsliv på ett ställe? Behöver lite åsikter om att jag gör rätt för nästa steg är att ta det till familjerätten.