• Pärlans2

hur länge måste man jobba heltid för att få upp fp???

Jag jobbar 75% nu och har en son på nästan 2 år. Vi funderar nu på nästa barn:) Men hur länge behöver man jobba heltid för att få upp sin föräldrapenning igen??(har alltså inte skyddat min sgi)

Är det 6månader som jag tror?

Men vad händer om man blir tex sjukskriven under graviditeten eller får havandeskapspenning, räknas den tiden ändå??

Sen en fråga till, jag jobbar ju 75% och hade tänkt gå upp till 100% på mitt jobb, men nu erbjöd mannens familj(familjeföretag) mej att jobba 25% där istället, bättre lön+ att jag kan göra det jobbet hemifrån= inte så långa dagar på förskolan för sonen... Får man göra så?
    Jag har ju gått ner till 75% för att man får välja det när barnen är små, kan man då jobba igen det på ett annat företag??

Jag arbetar som förskollärare i kommunen vi bor i.

Tacksam för lite svar:)

• Svar på tråden hur länge måste man jobba heltid för att få upp fp???
  • 1969

Det som räknas är hur mycket du SKULLE HA jobbat under föräldraledigheten. Du kan alltså börja jobba 100% på ditt vanliga jobb eller plussa på med 25% i familjeföretaget. Får du sedan ett intyg från jobbet att du skulle ha jobbat vidare så under kommande tid om du inte varit föräldraledig så är det det som räknas.

Jag jobbade timmar innan jag fick mitt första barn, fick intyg från jobbet att jag skulle gå upp i tid under kommande period och fick FP utifrån det. Jag hann aldrig ens börja jobba så där mycket Skrattande

• pigglet

Hm, jag skulle sagt att du ska ha för avsikt att arbeta minst 6 månader. blir du sjukskriven under den tiden så får du ändå räkna det, sjukskrivning kan du inte råda över. Havandeskapspenning däremot kan du råda över, söker du det så har du inte haft för avsikt att jobba...

Din arbetsgivare måste godkänna att du arbetar på annat företag medans du är tjänstledig från ditt ordinarie jobb. Gör de det så är det inga problem.

Men nu fick du ju lite olika bud här. Lägg tråden under "föräldrapenning" i stället - där finns det flera som är duktiga på sådant här.      

• Försäkringskassan

Hej!

Det stämmer att du måste jobba heltid minst sex månader före beräknad förlossning för att på nytt få en SGI motsvarande 100 %.

Blir du sjukskriven under den perioden påverkas inte SGI:n eftersom det inte är någon planerad ledighet.

Men, har du för avsikt att ansöka om graviditetspenning (havandeskapspenning) måste du jobba 100 % minst sex månader före du går på graviditetspenning. Detta på grund av att graviditetspenningen räknas som ett avbrott i arbetet.

Hälsningar
    Carl, handläggare

Svar på tråden hur länge måste man jobba heltid för att få upp fp???