• Anonym (Tanja)

Farmors rätt till barnbarn - svärmorsproblem

Ett uttjatat ämne jag vet, men det har väl sina anledningar...

Jag och min man väntar vårt första barn. Allt känns underbart och jag har längtat efter det här i många år nu.

Emellertid har min svärmor blivit rätt så klängig sedan hon fått veta att hon ska bli farmor. Hon hälsar ofta genom min man att hon vill ha bra kontakt med mig (vilket är helt ok) och att hon vill att vi ska prata ofta på telefon.

Vid ett tillfälle sa hon till mig att hon skulle vilja att jag rådfrågade henne om det var något. Något jag inte känner behov av då jag har egen, nära relation till min mamma och det känns naturligast för mig att prata med henne. Plötsligt är det väldigt viktigt för henne att vi har en nära relation.

Jag har ingen nära relation till min svärmor. Jag är alltid vänlig mot henne när vi träffas, men jag känner inte att vi har något gemensamt.

När jag och min man skulle gifta oss, var hon inte särskilt intresserad. Vid ett tillfälle frågade hon om det fanns något de kunde göra, men hon följde aldrig upp ordentligt. Min mamma var däremot jätteaktiv och fixade en hel del, och bidrog även ekonomiskt till festen. Det gjorde inte min mans föräldrar, men det låtsas de inte om i efterhand. Detta är en anledning till att jag nu stör mig på att hon vill höras av till mig ofta.

Det känns som om hon vill "paxa" barnbarnet på något vis. Hon är en mycket egocentrisk person och hon vill ofta visa att hon är den viktigaste personen i sina söners liv. Jag känner inte att hon egentligen är intresserad av mig alls. Hon bryr sig inte om vem jag är och innan vi väntat vårt barn var hon inte särskilt intresserad av att jag och deras son skulle bilda en stabil relation. Istället brukade hon komma med putslustiga kommentarer som "Jaha, ska ni redan gifta er?" och berättade om semestrar hon gjort med hans tidigare flickvänner.

Vet inte nu hur jag borde förhålla mig till henne. Jag är irriterad och betraktar inte henne som en stabil person jag skulle vända mig till för att få kloka råd.

Bör jag tala om det här för henne eller bara vara falsk och artig? Jag vill inte ha henne hängande hos oss veckan efter förlossningen då hon gör mig väldigt stressad.

Hur ska jag bära mig åt? 

• Svar på tråden Farmors rätt till barnbarn - svärmorsproblem
  • Marnet

Jag tror på att ärlighet vara längst. Känns inte som hon menar allvar med vad hon säger när hon säger saker som din man ska säga till dig... Isåfall kunde hon själv pratat med dig.

Dessutom har inte farmor eller någon annan rätt till något barn däremot så har barnet rätt till tex farmor eller andra vuxna runt omkring sig! =)  

• Anonym

E det min svärmor du bekriver?!stämmer in på pricken!
    Jag kände exakt som du när vi skulle få barn.
    Först när vi berättade att vi skulle ha barn (vi hade varit tillsamman 1 månad när jag blev gravid,men känt varan länge innan vi blev ett par) fick jag slängt i ansiktet "det trodde jag alidrig om dej! vet du inte hur man skyddar sej eller"
    Höll mej undan och intresset svalnade under dom 9månadernas väntan.
    Sen kom bäbisen och så vare cirkus igen!
    När vi kom hem från bb och hon va här så kom jag ut ur vårat sovrum utan bebis (han hade somnat när jag amma),då utbrister hon "Aaa meh var e bäbisen?jag e väl inte här för att se dej heller! jag vill ju gulla med lilla bäbisen.Du kan gå å lägga dej igen,hej då"
    Hmm..ja vänta lite din puckade häxa så ska jag gå och hämta honom åt dej, för dej känner jag sån stor lust till att lämna över mitt nyfödda barn till? vad tänkte hon lixom..
    Även om hon nu skrattade när hon sa det så säger man inte så!
    Nu har jag tagit avstånd igen och hon håller sej borta. Oftast. Jag tror att man måste hålla dom kort. Min iaf,annars äter hon upp en!
    Våga sätt ner foten och säg ifrån och prata med din man så ni inte blir ovänner pga henne.Säg hur du känner. Det är svårt för det är ju hans mamma och man vill ju inte såra den man älskar. Jag skulle bli jätte lessen tex. om min sambo inte skulle gilla min mamma..
    A det är svårt.Lycka till!

• Anonym

Det är viktigt att du från början är tydlig med dina gränser hur mycket hon ska lägga sig i.
    Var snäll men bestämd tala om att det är snällt att hon tänker på barnet men du är dennes mamma som bestämer över barnet tillsammans med pappan. Precis som farmor gjorde med sina söner.

När hon säger att du kan rådfraga henne så säger du jag pratar väldigt mycket med min mamma om allting när det gäller barnet men tack för du sa så om det är något speciellt som jag undrar som jag vet att du kanske vet svaret så lovar jag att jag frågar dig.

Lycka till.

• Petronella01

Saken är väl den att det är allmänt känt att farmödrar ofta blir sidsteppade när barnbarn föds. Det är tydligen så vansinnigt märkvärdigt att bli mormor, man farmor behöver man inte ge samma spelutrymme. Hon kanske är orolig att det ska bli så. Kom du bara ihåg att barnet är lika mycket farmors barnbarn som din mammas barnbarn, och att farmor har samma rättigheter och ska vara lika självklar som mormor, så ordnar det sig säkert

• Petronella01
    Anonym (Tanja) skrev 2011-10-03 14:51:58 följande:

, men jag känner inte att vi har något gemensamt.

Du är gift med hennes som och väntar hennes barnbarn. Om du anstränger dig är jag säker på att ni lär hitta gemensamma kontaktytor
  • Anonym

Det verkar som att svärmor har haft bra kontakt med din mans tidigare flickvänner efterssom dem har rest på semestrar tillsammans. Därav kanske hon vill ha bra kontakt även med dig?!

Jag tycker du ska gräva ner din paranoja och ge henne en chans, det kan faktiskt bli jättebra om du är öppen och rar mot henne. 

• Anonym (Sandra73)

Hej TS!

Det känns som att du beskriver min svärmor. Hon försökte inte ens engagera sig på bröllopet. Hon kom dit som en prinsessa och gick därifr som en gäst.

Min man har barn sedan tidigare. Hon bryr sig inte alls om mig utan bara hans barn. Hon försöker inte ens att anstränga sig. Svärfar har blivit som hon. Annars är han världens gulligaste. Hon kommer gärna på besök när vi har barnen annars så hör hon av sig bara till min man.

Min mans ex fick barn för 1 mån sedan med en ny man. Gissa om svärmor hjälper henne. Ja, hon hade barnen i 2 veckor för hon hade "saknat" de. Men tro mig om jag behövde hennes hjälp så skulle hon vara "upptagen".

Hon är bara sååå falsk.

Jag orkar inte med henne helt enkelt. Jag har aldrig sagt hur jag känner för hon skulle må bra av det.

Usch.

• Anonym (pojk mamma)

jag är mamma till två söner (snart är i vecka 39)
    och jag blir så ledsen när jag läser om oönskade farmödrar...
    Hoppas verkligen att jag inte hamnar där när mina söner förhoppningsvis blir pappor.
    Att jag i alla fall har så bra förhållande till mina söner att jag faktiskt får vara delaktig och räknas in, jag och min man!

För det är visst är det ju så att kvinnan är gravid och hon pratar mest med sin mamma, så klart...
    Men pappan blir även han förälder och har familj!
    Då hoppas jag att min son vill dela med mig/oss..

Min svärmor är också speciell, och jag försöker verkligen göra henne delaktig!
    Mycket snack och ingen verkstad är det med henne..
    När vi väntade vår först födde så var det lite intressant. Hon visste vilka namn vi bollade mellan och när BF var. Men det var väl det i stort sett!
    Jag försökte som en tok (faktiskt) att få henne med, för att ja, min mamma finns med naturligt men hon kanske är osäker då jag bär barnet etc, vet inte.
    Det var mycket snack men inget riktigt som hände.
    Hon har Inte hälsat på sin dotter på BB (har två barn) när hon fått sina flickor.

Men när vår son föddes så stövlar hon och hennes man (ej farfar) upp på BB helt oanmälda och skulle ha en massa egen tid och var allmänt jobbiga och att bebis var stor och tung och jag nog ätit för mycket godis under graviditeten, sa att jag såg väldigt sliten ut, och frågade varför
    Tja, jag klämde ut den här bebisen för mindre än 10h sedan och det gick Fort, så ja jag är trött och ni kom utan att fråga om det var ok!

Nu är nr 2 snart här.
    Intresset är lika med 0
    Och jag har försökt, pratar om bebisen, hur storebror är förväntansfull etc. 
    Men det är inte intressant..
    Hon frågade min man för 1 vecka sen när bebisen är beräknad öööhhhh borde hon inte veta det nu.

Och trotts detta ointresse så lär de vilja ha "första tjing" 
    och det är over my dead body..

• Anonym (Tanja)

Tack för alla svar. Jag håller med om att barnet har lika rätt till farmor som mormor. Det var inte meningen att framstå som paranoid.

Min svärmor är mormor till fyra barn kanske ska tilläggas medan detta är min mammas första barnbarn. Jag tycker därför min svärmor kan ta några steg tillbaka nu och inse att hon inte alltid kan komma i första hand.

Ska kanske tillägga att jag och min man har en abort tillsammans bakom oss pga fel på fostret. 

Jag var väldigt ledsen över denna, men min svärmor hade en väldigt rationell inställning och sa att om läkaren tyckte att det var rätt att göra abort så var det rätt och menade mer eller mindre att vi skulle stryka ett sträck över det. 

Känner därför inte att hon är en särskilt varm och empatisk person.

Jag tror faktiskt inte att hon hade en särskilt fin relation med min mans tidigare flickvänner. Hans tidigare relationer kom från splittrade familjer där de själva hade dålig relation med sina egna föräldrar. 

Känns som att min svärmor inte förstår sig på att jag älskar min egen familj och prioriterar dem. 

• Anonym (Tanja)
    Anonym (pojk mamma) skrev 2011-10-03 15:27:07 följande:
    jag är mamma till två söner (snart är i vecka 39)
    och jag blir så ledsen när jag läser om oönskade farmödrar...
    Hoppas verkligen att jag inte hamnar där när mina söner förhoppningsvis blir pappor.
    Att jag i alla fall har så bra förhållande till mina söner att jag faktiskt får vara delaktig och räknas in, jag och min man!

För det är visst är det ju så att kvinnan är gravid och hon pratar mest med sin mamma, så klart...
    Men pappan blir även han förälder och har familj!
    Då hoppas jag att min son vill dela med mig/oss..

Min svärmor är också speciell, och jag försöker verkligen göra henne delaktig!
    Mycket snack och ingen verkstad är det med henne..
    När vi väntade vår först födde så var det lite intressant. Hon visste vilka namn vi bollade mellan och när BF var. Men det var väl det i stort sett!
    Jag försökte som en tok (faktiskt) att få henne med, för att ja, min mamma finns med naturligt men hon kanske är osäker då jag bär barnet etc, vet inte.
    Det var mycket snack men inget riktigt som hände.
    Hon har Inte hälsat på sin dotter på BB (har två barn) när hon fått sina flickor.

Men när vår son föddes så stövlar hon och hennes man (ej farfar) upp på BB helt oanmälda och skulle ha en massa egen tid och var allmänt jobbiga och att bebis var stor och tung och jag nog ätit för mycket godis under graviditeten, sa att jag såg väldigt sliten ut, och frågade varför
    Tja, jag klämde ut den här bebisen för mindre än 10h sedan och det gick Fort, så ja jag är trött och ni kom utan att fråga om det var ok!

Nu är nr 2 snart här.
    Intresset är lika med 0
    Och jag har försökt, pratar om bebisen, hur storebror är förväntansfull etc. 
    Men det är inte intressant..
    Hon frågade min man för 1 vecka sen när bebisen är beräknad öööhhhh borde hon inte veta det nu.

Och trotts detta ointresse så lär de vilja ha "första tjing" 
    och det är over my dead body..

Väntar också en son och förstår vad du menar, att man själv inte en dag ska bli den oönskade farmodern.

Men jag tror faktiskt det helt beror på vilken relation man väljre att ha till sin svärdotter. Det är viktigt att inse att när sonen är vuxen så är han faktiskt vuxen och redo att bilda sin egen familj.

Jag känner inte att min svärmor har accepterat detta riktigt och behandlar honom som en 10-åring.

Jag tror det är där skon klämmer. Om jag kände att min svärmor var genuint glad över att hennes son bildar familj och lever sitt egna liv, då skulle jag inte ha några problem med henne. Han är trots allt 37 år gammal...
Svar på tråden Farmors rätt till barnbarn - svärmorsproblem