• lakritstrollet

Egna leksaker med till förskolan?

På mina barns förskola får barnen ta med sig egna leksaker. Jag har inte sett något problem i det, förutom att det försvinner lite saker ibland. Mest är det smålego som sonen, 5 år, tar med sig. 
    Men nu de senaste dagarna har han kommit hem och varit nedstämd, sagt att han inte får vara med de andra om han inte har lego med sig. Vi tog upp det med pedagogerna, som måste ha pratat med barngruppen för dagen efter kom sonen hem jätteglad för att han fick vara med de andra och leka. Men nån dag senare var han ledsen igen, eller snarare bekymrad, för han visste inte om han fick vara med de andra för de svarade inte när han frågade... Jag upplever det som att det har blivit en status-grej, att de med de coolaste lego-gubbarna får vara med. Hur är det på andra förskolor? Någon som känner igen sig?  

• Svar på tråden Egna leksaker med till förskolan?
  • Vickan I

På vår förskola får barnen inte ha med egna saker. Har dem det får dem lämna dessa i sin back och ta med dem hem vid dagens slut. Sonen brukar vilja ha med en bil, men han vet att den blir liggande i lådan sedan.

• Trident5678

På våra barns förskola får barnen inte ha med sig leksaker. På äldste sonens avdelning har det införts en en saks-dag den första fredagen i varje månad. Då får barnen ta med sig en leksak hemifrån och visa upp och berätta om Första tillfället för detta är på fredag.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • people always leave

förstår inte riktigt grejen med att ta med egna leksaker till förskolan. det finns ju så mycket grejer på förskolan att sysselsätta sig med. på sonens förskola får man inte ta med sig egna leksaker. snutte eller mjukdjur till vilan, ja, men i övrigt nej. ser inga problem i det. på förskolan jag vikarierar på får man ta med egna leksaker och det resulterar också i grejer som ibland går sönder, försvinner och andra barn får leka om man inte sätter grejen på sin hylla i hallen. har däremot aldrig blivit en "status grej".

• Pyrola

På vår förskola får barnen inte ha med sig egna förskolor det känns som en självklar regel och jag trodde att det var så på alla förskolor. Jag hade ringt och pratat med förskolechefen imorgon.

• Najje79

Jag arbetar som förskollärare och vi tog bort egna leksaker när jag började där. Det används som en statusgrej "har du bara med dig den lilla bilen idag, då får du inte vara med och leka". Till slut hade vi en förälder som tog med sig radiostyrda bilar, laptop (sådana för barn) etc.. dessa gick ju självklart sönder då 20 barn var fram och drog och skulle leka med. Efter att få ha tagit emot ett antal utskällningar pga av trasiga och borttappade leksaker så tog vi bort det helt. Har de med sig får det ligga på facket hela dagen. Nu är det en helt ny omgång föräldrar så de får ju detta till sig på inskolningen så det brukar aldrig bli sura miner, den konflikten tar (oftast) föräldrarna hemma.

• Angel 87

Jag tycker du ska prata med pedagogerna igen om hur du känner och vad ditt barn berättat.
    Kanske kan du också prata med de andra föräldrarna?
    Det finns väl ingen anledning att ta med egna leksaker dit egentligen.. Har dom inte saker där? Gör dom inte saker på dagarna? Känns som om allt det här med "statusen" går ner i åldrarna och det är INTE okej..
    Jobbar på en lågstadieskola själv och vet att  det förekommer bland barn att det är så viktigt att ha nyaste sakerna och finaste grejerna. Och jag tycker inte att man ska uppmuntra detta. 
    Så ta ett snack eller möte med föräldrar eller/och pedagoger om det här.
    Lycka till ! 

//Angelica

http://blogg.mama.nu/angel/ 

• Punkster

Jag tycker att egna leksaker på förskolan/fritids inte är bra just pga. de anledningar som TS beskriver. Det är mycket lätt att leksakerna blir en statuspryl. Barnen med det häftigaste leksakerna (mao alltså barnen med rikast föräldrar som har råd att köpa häftigast leksaker) blir de populäraste. 

Jag jobbar på fritids och vi hade detta upp till diskussion senaste för en dryg månad sen. Då handlade det om barn (och i vissa fall föräldrar) som ville att barnen skulle få ha sina DS och PSP-spel med sig på fritids. Det sa vi nej till, delvis för att det blir en statuspryl och delvis för att det gör att barnen bara blir sittande i en soffa någonstans.  

• Boel1

Barnen får ha leksaker till dagis, men de ska ligga på hyllan under dagen. Och som förskollärare tycker jag också att det ska vara så - man kan få ta med sig och visa upp om man fått något nytt och roligt, men det ska inte lekas med på dagis. Dels risk att det tappas bort, och om det dessutom blir en tävling om vem som har bäst saker så är det ju verkligen inte bra!

• lakritstrollet

Tack för era svar och åsikter! Vi har nu pratat med förskolan igen, vi försökte först på föräldramötet men de hade redan bestämt sig att detta var en bra grej, att ha med sig leksaker. Eftersom vi kände att vi inte fick någon respons på våra åsikter just där, skrev vi ett mail istället där vi försökte förklara varför vi tycker som vi gör. Svaret på det var att de uppskattade att vi sa vad vi tycker, men att de nu har bestämt sig...
    Så nu vet jag inte om jag kan göra nåt mer?

Just nu är det inte så mycket prat från vår son om just leksakerna. Men jag blir så trött på att personalen redan har bestämt sig, att de visserligen kanske lyssnar på vad vi tycker men ändå inte inbjuder till en dialog alls, att de redan bestämt sig och står fast vid det. Obestämd

• lakritstrollet

Nu - äntligen - har fsk gått med på att bara ha 1 dag/månad när barnen får ta med sig en leksak. Men det tog två möten till, med rektor o personal, för att det skulle gå igenom. Skam den som ger sig

• Dan Syndrom

Vad synd att personalen inte lyssnar på er, undrar vad de andra föräldrarna tycker? Det måste ju vara jättesvårt att hålla reda på allas grejer, -Den där är min! (Och så är det ju barnets egna leksak) 

• ventilera mera
    lakritstrollet skrev 2012-02-07 09:53:00 följande:
    Nu - äntligen - har fsk gått med på att bara ha 1 dag/månad när barnen får ta med sig en leksak. Men det tog två möten till, med rektor o personal, för att det skulle gå igenom. Skam den som ger sig
    Skönt för er, grattis!

Men jag blir lite förundrad över personalens attityd... "kul med åsikter, men vi skiter i dem ändå" ungefär, då får man ju skärpa till sig lite... men hoppas det blir bra nu iallafall!
Svar på tråden Egna leksaker med till förskolan?