Till att börja med så kan nog reglerna skilja en del mellan olika kommuner.
När jag separerade så bad vi kommunen om delad avgift, vilket i praktiken betydde att våra inkomster räknades samman och att vi sen fick halva avgiften var.
Det funkade bra då ingen av hos hade ny sambo och vi dessutom hade ungefär samma inkomst. Hälften var kändes som en rättvis fördelning.
Vi betalade 450kr var då barnet gick i förskolan och hade fritidsplats.
Men när mamman sedan sa upp sin plats, så räknades avgiften bara på min inkomst. Tidigare hade vi nått maxtaxan, men nu när inkomsten var halverad så blev avgiften istället 500kr.
Så från att ha betalat 450kr fick jag nu betala 500kr när barnet var hälften så länge på fritids, fullständigt logiskt, NOT.
Det intressanta är ju att det finns inget som heter "halvtid", så det jag betalar är för full tid. Så egentligen skulle jag kunna låta mamman "utnyttja" den plats jag betalar för.
Jag försökte resonera med ansvariga på kommunen utan framgång. Dom tycktes inte förstå problematiken.
Om jag förstod det rätt så är det barnet som har platsen och inte föräldrarna, och att vi fick skylla oss själva att vi bad om delad avgift istället för att bara en av oss skulle betala och därmed betalt betydligt mindre totalt.
Utan maxtaxan så hade det tom kunna blivit så att om någon av hos träffat en ny sambo med väldigt hög inkomst så hade detta kunnat påverka den andres avgift.
Systemet känns väldigt förlegat och bygger på att en förälder har ensam vårdnad eller att vårdnadshavarna bor i samma hushåll.