• Makimaki

Förskolan vill ta för mkt betalt!

Mitt barn har börjat på dagis i Sthlm ca 1 månad sen. Pappan och jag bor på olika adresser och hon är folkbokförd på min. Nu har räkningen kommit, och den är baserad på bådas inkomster, alltså dubbelt så mkt än det jag skall betala egentligen. Idag frågade vi om det var nåt fel då hon bor hos mig och avgiften borde grundas på mitt hushålls inkomster, och då sa rektorn att avgiften baseras på båda vårdnadshavarnas inkomst! Detta stämmer ju inte?! Detta är en privat dagis som har samma regler och avgifter som de kommunala... Nu vet inte jag riktigt vem jag ska prata med när deras egna rektor, som tar hand om räkningar, verkar inte kunna det här med priserna. Eller är det bara jag som har fel???

• Svar på tråden Förskolan vill ta för mkt betalt!
  • FruZäll

är ni ihop?, du och pappan fast ni bor på olika adresser?
    Isåfall har rektorn rätt.'

inte annars 

• FruZäll

jag har barn varannan vecka, och priset räknas ut på mig och min man ( ej barnets pappa), 

tror inte du kan göra så mkt, utan bara att betala., får la ta ett snack med pappan så får han med betala halva , lr har han barnet ngt. svårt att hjälpa med för lite info. 

• Makimaki

Det låter konstigt att det skulle bero på om vi är ihop? Det är väl hushållets inkomster som räknar oavsett allt? Jag har ingen sambo eller så 

• Idis1

Men delar inte du och pappan på kostnaderna för barnet även om ni inte bor ihop? Har man delad vårnad tycker jag att det känns logiskt. Om du ensam försörjde ditt barn skulle det vara annorlunda.

• Makimaki

Egentligen så borde inte det spela någon roll hur vi sköter det emellan oss, för att enligt reglerna så skall den där barnet är folkbokfört betala utgiften utifrån sina inkomster. Om jag hade en sambo som inte är pappan skulle tom hans inkomster räknas även om han inte är vårdnadshavaren. Så det har inget med vårdnadshavaren att göra

• heeke

Till att börja med så kan nog reglerna skilja en del mellan olika kommuner.

När jag separerade så bad vi kommunen om delad avgift, vilket i praktiken betydde att våra inkomster räknades samman och att vi sen fick halva avgiften var. 
    Det funkade bra då ingen av hos hade ny sambo och vi dessutom hade ungefär samma inkomst. Hälften var kändes som en rättvis fördelning.
    Vi betalade 450kr var då barnet gick i förskolan och hade fritidsplats.
    Men när mamman sedan sa upp sin plats, så räknades avgiften bara på min inkomst. Tidigare hade vi nått maxtaxan, men nu när inkomsten var halverad så blev avgiften istället 500kr.
    Så från att ha betalat 450kr fick jag nu betala 500kr när barnet var hälften så länge på fritids, fullständigt logiskt, NOT.
    Det intressanta är ju att det finns inget som heter "halvtid", så det jag betalar är för full tid. Så egentligen skulle jag kunna låta mamman "utnyttja" den plats jag betalar för.

Jag försökte resonera med ansvariga på kommunen utan framgång. Dom tycktes inte förstå problematiken.
    Om jag förstod det rätt så är det barnet som har platsen och inte föräldrarna, och att vi fick skylla oss själva att vi bad om delad avgift istället för att bara en av oss skulle betala och därmed betalt betydligt mindre totalt.
    Utan maxtaxan så hade det tom kunna blivit så att om någon av hos träffat en ny sambo med väldigt hög inkomst så hade detta kunnat påverka den andres avgift.

Systemet känns väldigt förlegat och bygger på att en förälder har ensam vårdnad eller att vårdnadshavarna bor i samma hushåll. 

Svar på tråden Förskolan vill ta för mkt betalt!