• Äntligen dax

Är all tonfisk på burk ok?

Har förstått att anledningen till att det är ok som gravid att äta tonfisk på burk beror på att den innehåller en annan sorts tonfisk. Men gäller det all tonfisk på burk? Någon som vet vad den "säkra" tonfisken heter? Jag äter ganska mycket tonfisk och vill därför försöka hålla mig till den säkra sorten. Är det den som heter skipjack kanske?

• Svar på tråden Är all tonfisk på burk ok?
  • Mirella85

Tonfisk på burk tillhör en annan art än den tonfisk som säljs färsk och innehåller inte höga halter kvicksilver. Därför kan du äta dom i burk

och jag har ätit massor av det under graviditeten av olika sorter så det spelar nog ingen större roll..

BF den 27 okt <3
  • La Lola

Ja det gäller all tonfisk på burk.
    Annars skulle det stå i kostråden.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Äntligen dax

Det står bara i kostråden att den konserverade tonfisken tillhör en annan art men inte vad den ska heta. Hittar nämligen olika arter även på den konserverade. Icas tonfisk heter skipjack och abbas tonggol. Men jag får väl utgå från att det gäller all konserverad i så fall.

• La Lola
    Äntligen dax skrev 2011-10-05 16:30:40 följande:
    Det står bara i kostråden att den konserverade tonfisken tillhör en annan art men inte vad den ska heta. Hittar nämligen olika arter även på den konserverade. Icas tonfisk heter skipjack och abbas tonggol. Men jag får väl utgå från att det gäller all konserverad i så fall.
    Ja alla på burk är ok!
    Annars skulle det stå vilka som bör undvikas.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Är all tonfisk på burk ok?