• Otto

Behöver hjälp med dessert!

Vi är ett gäng som ska köra "Halv åtta hos mig" nu under hösten, och jag behöver hjälp av er där hemma med en ganska fräsch och lätt dessert.

Till förrätt ska jag ha en fisk- och skaldjurssoppa, huvudrätten kommer bestå av lammfilé med en potatiskaka och något mustig, fin sås, men dessertdelen står helt still. Hjälp mig, snälla!!

• Svar på tråden Behöver hjälp med dessert!
  • Bordeaux

Mousser och pannacottor är enkla att göra men tyvärr tycker jag att det börjar bli lite trist för det känns som "alla" bjuder på det.

Hemgjord glass med något till, exotisk frukt kanske.

Jag ska fundera lite till och återkommer om jag kommer på något bra.

• Otto
    Bordeaux skrev 2011-10-04 17:25:54 följande:
    Mousser och pannacottor är enkla att göra men tyvärr tycker jag att det börjar bli lite trist för det känns som "alla" bjuder på det.

Hemgjord glass med något till, exotisk frukt kanske.

Jag ska fundera lite till och återkommer om jag kommer på något bra.
    Gillar hur du tänker. Ja, snälla gör det! :)

Tack till er båda.
  • Fenomen a

en lite mer avancerad paj med riktigt bra choklad ock kola ex. Eller hemmagjord cider/saft med äpple kanel med något tillbehör

• misplacedname

Cheesecake. Men då är jag helt galen i det också.

• smöla

Gör små marängbakelser i folieformar, fyll upp med glass parafait  samt blåbär och ringla smält vit choklad blandat med grädde. frys i minst 5 timmar , klicka sen grädde och lite blåbär och ett chokladflarn på vid servering

alternativt gino (gratinerad fruktsallad)

Cheesecake med hallon (gör som  vanlig cheesecakesmet men koka upp hallon o florsocker o blanda i.
    Det går utmärkt att göra i små portionsformar.

marängsviss i vinglas med massa gott

hemmagjord krokanglass. gör glass smaksätt med hackadmandel som du har kanderat i stekpannan. serveras med kolasås.

• Tow2Mater

Efter en maffig middag behöver man mer än en ostbricka. Speciellt om ni har ett gott vin till.

• Otto
    smöla skrev 2011-10-04 17:47:22 följande:
    Gör små marängbakelser i folieformar, fyll upp med glass parafait  samt blåbär och ringla smält vit choklad blandat med grädde. frys i minst 5 timmar , klicka sen grädde och lite blåbär och ett chokladflarn på vid servering

alternativt gino (gratinerad fruktsallad)

Cheesecake med hallon (gör som  vanlig cheesecakesmet men koka upp hallon o florsocker o blanda i.
    Det går utmärkt att göra i små portionsformar.

marängsviss i vinglas med massa gott

hemmagjord krokanglass. gör glass smaksätt med hackadmandel som du har kanderat i stekpannan. serveras med kolasås.
    Vilka bra tips ni har allihop! Men, smöla, har du något recept på marängbakelserna?

Tack så mycket, och fortsätt gärna att hjälpa mig med fler tips :)
  • roffe

Kanske hemmagjord sorbet? Borde finnas jättemånga recept på nätet. Eller som någon sa, typ chokladpaj eller något sånt smaskigt :)

• smöla

Grundrecept parfait

Ingredienser: 6 portioner
    3 äggulor
    4-5 msk florsocker
    2,5 dl vispgrädde
    Ditt smakämne (Blåbär) (hallon) (lingon) vad du vill..

Gör så här

1. Vispa äggulor med florsocker, hårt, det ska "gå att skriva i den".
    2. Vispa grädden, tills den är lite hårdare än filmjölk i konsistens.
    3. Blanda ditt smakämne i de vispade äggulorna, blanda grädden i din äggblandning

Lägg maräng i botten på små formar lägg i parafaiten samt blåbär.

Värm upp 1 dl grädde, smält vit choklad 200 g i den varma grädden (ej koka utan dra av grädden). låt svalna lite.

Ringla cholkladen över parafaiten och lägg maräng över, Sätt i frys minst 4-5 timmar.
    ta fram innan servering klicka lite grädde över och strö mer blåbär samt ett choklad flarn över.

• Otto

Tack så himla mycket för alla bra tips! Ska testa en hel del av dem, men till min trerätters blir det passionsfruktssorbeten! :)

Svar på tråden Behöver hjälp med dessert!