• Adelisa

en god förrätt - tips???

Vi har i uppgift att göra förrätten till årets nyårsfest!

Men vi kommer inte på vad vi ska göra för ngt. Det enda jag hade tusen ideér om var efterrätter... *suck*

MEn är det någon som har något bra recept eller dyl?

(gärna som vi gravida kan äta med, och supergärna ngt som också funkar för små barn- MEN dock INGET MÅSTE.. De nöjer sig med huvudrätt och efterrätt )

• Svar på tråden en god förrätt - tips???
  • trollungar

kanske en vanlig toast med gravlax med räkor och litet salladsblad och kanske en liten klick cremfraiche medlite rom på.

• TessH

Jag kommer göra denna, ser ut som en sufflé:

Ingredienser 8pers

2 frysta humrar
    1 fänkål, ca 250 g
    2 tomater
    1 rulle färdigkavlad, kyld smördeg, 275 g
    1 liter Kelda fisk- och skaldjurssoppa
    2 msk konjak
    2 dl crème fraiche gourmet, saffran&tomat
    1 uppvispat ägg
    Gör så här
    Tina och rensa humrarna. Dela köttet i bitar. Strimla fänkålen fint och hacka tomaterna. Ta ut 8 runda plattor i smördegen som är 1 cm större än ett ugnssäkert glas, typ duralexglas. Blanda hummer, fänkål och tomat i 8 sådana glas. Häll på soppa och konjak. Lägg i en klick crème fraiche. Lägg smördegsplattorna på varje glas och tryck till kanten. Hit kan man förbereda. Sätt ugnen på 225°. Pensla degen med ägg. Grädda i mitten av ugnen ca 12 min.

• Adelisa

åh, ja det låter gott båda!!

toast med skagenröra kanske skulle varit ngt..

• Tingilya

Snittar?
    Toast med kräft eller räkröra?
    En liten sallad?

• Thursday

Jag tänkte göra det enkelt för mig och har köpt Keldas färdiga sparrissoppa som är supergod. Sen serverar jag den med en stjälk sparris i varje tallrik och så en klick crème fraiche och rom som var och en får ta själv. Gott och framför allt enkelt.

• cid

Vi ska göra en melontzatsiki med skaldjur, väldigt enkelt, var med i förra numret av Ica´s Buffé

• Tuzza

Jag ska göra kräfttoast har jag bestämt efter mkt velande. Gott!

• Nenya

Mosa avakao och blanda med räksallad, lägg gärna i extra räkor. Krydda gärna t ex med citronpeppar.

Stek snyggt skurna brödskivor (t ex trianglar, stavar) så att de får lite färg.

Så långt kan man förbereda.

Lägg sedan upp på tallrikar tillsammans med t ex småtomater, gurka, citronskiva och lite sallad. Klart!

Sambon älskar detta!!! (Jag med...)

Svar på tråden en god förrätt - tips???