• Elvipa

Tjeckiska/polska hantverkare är de bra?

Hej! Behöver råd angående dessa företag som finns på Blocket. Jag vill nu måla och tapetsera hela lägenheten men kan inte göra det själv. Fick flera offerter från på olika företag men det känns dyrt. Så därför undrar jag om Tjeckiska/polska hantverkare är lika bra som svenska? Har någon anlitat dem? Bor i Stockholm.

• Svar på tråden Tjeckiska/polska hantverkare är de bra?
  • SilverLadyG

Jag skulle hellre betala mer än ta polska hantverkare, endast då företaget har en försäkringsgaranti. Blocket litar jag på ännu mindre när det gäller hantverkare.

• Linda1976

Är svenska bra?

Danska hantverkare? Mexikanska?

Det har inte så mycket med nationalitet att göra. När vi gjorde vårt badrum var det ett svenskt företag som gjorde det, men de hade polska hantverkare som gjorde det. Det är väldigt vanligt. Vårt badrum blev kanon, men visst är det en djungel därute... Bäst är ju att använda hantverkare som man vet att nån annan är nöjd med. Hellre lite dyrare och bra, än billigt och skit. Har man sett byggfällan och Fuskbyggarna så vågar man ju knappt låta folk slå i en spik hemma hos sig  

nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Elvipa
    Linda1976 skrev 2011-10-04 21:55:34 följande:
    Är svenska bra?

Danska hantverkare? Mexikanska?

Det har inte så mycket med nationalitet att göra. När vi gjorde vårt badrum var det ett svenskt företag som gjorde det, men de hade polska hantverkare som gjorde det. Det är väldigt vanligt. Vårt badrum blev kanon, men visst är det en djungel därute... Bäst är ju att använda hantverkare som man vet att nån annan är nöjd med. Hellre lite dyrare och bra, än billigt och skit. Har man sett byggfällan och Fuskbyggarna så vågar man ju knappt låta folk slå i en spik hemma hos sig  
    Håller med dig! Tänkte på att svenskar kan i alla fall läsa bruksanvisningar och kan bättre svensk standard.
  • Linda1976
    Elvipa skrev 2011-10-04 21:59:02 följande:
    Håller med dig! Tänkte på att svenskar kan i alla fall läsa bruksanvisningar och kan bättre svensk standard.
    Det är nog väldigt olika, både bland svenska och polska hantverkare. Våra var supernoga, t o m torkade av golvet i hallen där de gått in osv... Men tja, det känns som ett lotteri typ
  • Elvipa
    Linda1976 skrev 2011-10-04 22:00:32 följande:
    Det är nog väldigt olika, både bland svenska och polska hantverkare. Våra var supernoga, t o m torkade av golvet i hallen där de gått in osv... Men tja, det känns som ett lotteri typ
    Kul att det finns sådana! Vill du rekommendera dem?
  • Linda1976
    Elvipa skrev 2011-10-04 22:07:03 följande:
    Kul att det finns sådana! Vill du rekommendera dem?
    Jag bor i Göteborg, så det hade nog inte hjälpt dig ändå
  • Regnig måndag

Sist vi byggde om på jobbet anlitades, trots våra protester, ett billigt polskt företag med polska hantverkare som inte kunde engelska.  Det var visst någon som kände någon som kände... fans moster.

Det blev en katastrof... Dörrar som hängde snett eller inte gick att stänga, väggar som hamnade fel och jag kommer inte ihåg allt men det var mängder med fel. Ungefär hälften fick göras om men av en svensk dyrare firma....

Sen resonerar jag som så att vi bör stödja de inhemska firmorna i första ha nd och inte jaga kronor och ören till vilket pris som helst.

• Elvipa
    Regnig måndag skrev 2011-10-04 22:15:01 följande:
    Sist vi byggde om på jobbet anlitades, trots våra protester, ett billigt polskt företag med polska hantverkare som inte kunde engelska.  Det var visst någon som kände någon som kände... fans moster.

Det blev en katastrof... Dörrar som hängde snett eller inte gick att stänga, väggar som hamnade fel och jag kommer inte ihåg allt men det var mängder med fel. Ungefär hälften fick göras om men av en svensk dyrare firma....

Sen resonerar jag som så att vi bör stödja de inhemska firmorna i första ha nd och inte jaga kronor och ören till vilket pris som helst.
    Det var inte bra, sånt vill inte jag ha hemma.
    Jag stödjer gärna våra inhemska hantverkarna men just nu måste jag stödja min plånbok.
  • Regnig måndag
    Elvipa skrev 2011-10-04 22:22:09 följande:
    Det var inte bra, sånt vill inte jag ha hemma.
    Jag stödjer gärna våra inhemska hantverkarna men just nu måste jag stödja min plånbok.
    Jo jag förstår det sista men efter att ha sett resultatet på jobbet så skulle jag spara längre längre tid, trist men sant.

Jag är inte helt hundra men har helt för mig att eftersom det var ett utländskt företag så existerade inga garantier i egentlig mening. Det blev skitdyrt i slutänden i alla fall för jobbet...
  • Elvipa

Tror att jag måste överväga att anlita en svensk firma. Tack för råd!

• Hermioney
    Elvipa skrev 2011-10-04 21:50:56 följande:
    Hej! Behöver råd angående dessa företag som finns på Blocket. Jag vill nu måla och tapetsera hela lägenheten men kan inte göra det själv. Fick flera offerter från på olika företag men det känns dyrt. Så därför undrar jag om Tjeckiska/polska hantverkare är lika bra som svenska? Har någon anlitat dem? Bor i Stockholm.
    Har du sett hur det ser ut när Svenska hantverkare tapetserat? Skulle ALDRIG någonsin anlita en svensk för någon sorts hantverksarbete. Jag anlitar bara polacker för då vet jag att det blir ordentligt gjort.
  • Nani83

Bästa tipset jag kan ge dig är att be om referenser från hantverkare. Vilken land dom kommer ifrån spelar inte så stor roll, finns bra och dåliga överallt.

Om du anlitar nån från blocket så be om referenser från deras kunder som bor i Stockholm, ring och prata med dom och be om bilder på jobbet dom gjort också. Och en viktig sak, ingen betalning förrens jobbet är gjort och du är nöjd.

• Butterscotch

Jag känner ingen som varit nöjd med det hantverksarbete som polacker utfört, så nu har alla återgått till de lite dyrare svenska hantverkarna. Då blir det i alla fall rätt, och med den kvalitet och noggrannhet som efterfrågas. Eller nu är jag lite orättvis, de vi hade var jäkligt bra på basicgrejer som att spackla väggar men så fort det var något som var aningens avancerat så fixade de inte det utan väldigt mycket guidning.

Svar på tråden Tjeckiska/polska hantverkare är de bra?