• Mara

Vad gör du med deras post?

Du har flyttat till ny bostad. Var och varannan dag dimper det ner post som är adresserat till de som bodde i bostaden innan dig. Det är rätt uppenbart att de inte har betalt för att få posten vidarebefodrad till nya adressen.

Vad gör du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad gör du med deras post?
  • Ruggugglan

Jag har haft problemet. Fick/får post i en annan kvinnas namn. Första månaderna lämnade jag det i lådan, men nu åker det i pappersinsamlingen.

• Mara
    litenlitenliten skrev 2011-10-04 21:59:27 följande:
    Jag har haft problemet. Fick/får post i en annan kvinnas namn. Första månaderna lämnade jag det i lådan, men nu åker det i pappersinsamlingen.
    Ja, alltså det blir ju något irriterande till slut. Varför ska man göra sig besvär för att någon annan inte har lust att betala för att få posten eftersänd?
  • Höstbebis2010

Kommer det nått enstaka brev fel, eftersändningen fungerarar ju inte alltid till 100%, då lägger jag det på lådan, annars skulle jag nog spara posten på hög ett tag och hör inte personen av sig så skulle jag kasta det.

• Linda1976

Först ringer jag dem, de kan ju faktiskt ha glömt. Händer det inte nåt inom ett par v, så lägger jag tillbaka dem med kryss över adressen.

nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • roffe

Jag hade nog försökt få tag på personen och bett dom fixa det plus hämta sin post snarast. Eller kryssat över och lagt i lådan :)

Fast hur länge kan det pågå innan folk börjar skicka brev till adressen man faktiskt är bokförd på? Jag ska snart byta adress och undrar om det är helt nödvändigt att behöva punga ut 460 kr för att dom ska skicka min post dit jag faktiskt bor. 
    Räcker det inte att ringa f-kassan t ex och säga "nu bor jag här istället"?
    För om det pågår i flera månader kan ju männskan inte ens adressändrat iom att endast posten som skickats innan nya adressen gäller, ska behöva eftersändas (vad jag förstod på skatteverkets hemsida iaf).

• Trident5678

Annat:
    De första gångerna det händer skulle jag kryssa över adressen och skriva dit den nya adressen och lägga posten i postlådan. Om det upprepade sig, skulle jag ringa till dem och säga att deras post finns för avhämtning hemma hos mig. De får komma och hämta den om de är intresserade av den.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mara
    roffe skrev 2011-10-04 22:10:56 följande:
    Jag hade nog försökt få tag på personen och bett dom fixa det plus hämta sin post snarast. Eller kryssat över och lagt i lådan :)

Fast hur länge kan det pågå innan folk börjar skicka brev till adressen man faktiskt är bokförd på? Jag ska snart byta adress och undrar om det är helt nödvändigt att behöva punga ut 460 kr för att dom ska skicka min post dit jag faktiskt bor. 
    Räcker det inte att ringa f-kassan t ex och säga "nu bor jag här istället"?
    För om det pågår i flera månader kan ju männskan inte ens adressändrat iom att endast posten som skickats innan nya adressen gäller, ska behöva eftersändas (vad jag förstod på skatteverkets hemsida iaf).
    Jo, myndigheter och så får nog den nya adressen via skatteverket. Det som dimper ner  här är mest Ellos-kataloger och liknande. Men också ett och annat brev.

Vet inte hur nödvändigt det är att betala för eftersändning, men jag gjorde det för att vara på den säkra sidan. Och som extra bonus slipper de som nu bor i vår gamla bostad irritera sig på att få vår post i lådan :)
  • roffe
    Mara skrev 2011-10-04 22:18:25 följande:
    Jo, myndigheter och så får nog den nya adressen via skatteverket. Det som dimper ner  här är mest Ellos-kataloger och liknande. Men också ett och annat brev.

Vet inte hur nödvändigt det är att betala för eftersändning, men jag gjorde det för att vara på den säkra sidan. Och som extra bonus slipper de som nu bor i vår gamla bostad irritera sig på att få vår post i lådan :)
    Ja det är ju schysst mot de nya hyresgästerna. Tur det bara är min morsa som kommer bo där då haha :P

Jag har redan tänkt ut att säga ifrån om kataloger till ellos osv, för vafan, man köper aldrig nåt ändå och det är drygt att behöva slänga så mkt skräp :P :) 
  • Regnig måndag

Beror helt på vad det är för post. Kataloger och uppenbar reklam slänger jag, viktigare kryssar jag och lägger på igen.

Sen skulle jag inte sätta min hatt på att de har glömt eller slarvat. Posten kan vara ena riktiga lustigkurrar de också. På jobbet har vi tex ringt tillbaka några gånger nu och krävt att de ska komma och hämta tillbaka uppenbar felutdelad post.

• Mara
    roffe skrev 2011-10-04 22:23:57 följande:
    Ja det är ju schysst mot de nya hyresgästerna. Tur det bara är min morsa som kommer bo där då haha :P

Jag har redan tänkt ut att säga ifrån om kataloger till ellos osv, för vafan, man köper aldrig nåt ändå och det är drygt att behöva slänga så mkt skräp :P :) 
    Om det var min mamma som skulle flytta in när jag flyttar ut skulle jag definitivt inte betala för att få posten eftersänd :)
Svar på tråden Vad gör du med deras post?