• Suck och suck

    Hemtjänst ersätter nattbesök med kamera ovanför sängen "ett Big Brother för äldre" kommenterade någon gamling det.

    Hemtjänsten i Malmö ska ju ersätta nattpatrullen som kommer och bevakar de äldre, att de inte ramlat ur sängen, med att ha kameror ovanför deras sängar. Låter som en rätt obehaglig lösning tycker jag. 
    playrapport.se/ Gillar kvinnans kommentar i programinslaget, hon sa att det var någon äldre som läst hade läst projektet och som undrade om det här var Big Brother för äldre.

  • Svar på tråden Hemtjänst ersätter nattbesök med kamera ovanför sängen "ett Big Brother för äldre" kommenterade någon gamling det.
  • Hallonmumsan

    Jag tycker det är bra. Har själv jobbat i nattpatrull i Göteborg med ett par hundra Gamla att ta emot larm ifrån. Många är även dementa och blir livrädda när vi kommer mitt i natten för dom råkat trycka på ett larm. All tid man sparar in på att åka på fellarmningar kommer till nytta för hela gruppen som kan få mer hjälp nattetid. Det är lätt att se allt negativt om man själv inte jobbat inom patrullen i en storstad.

  • Ruggugglan
    Hallonmumsan skrev 2011-10-05 08:33:31 följande:
    Jag tycker det är bra. Har själv jobbat i nattpatrull i Göteborg med ett par hundra Gamla att ta emot larm ifrån. Många är även dementa och blir livrädda när vi kommer mitt i natten för dom råkat trycka på ett larm. All tid man sparar in på att åka på fellarmningar kommer till nytta för hela gruppen som kan få mer hjälp nattetid. Det är lätt att se allt negativt om man själv inte jobbat inom patrullen i en storstad.
    Mjo, jag förstår din åsikt. Jag arbetar själv inom äldreomsorgen och kan tänka mig att det hade löst många problem. Men de äldre kommer att vara övervakade hela natten. Vart kommer eget privatliv in?
  • Litet My

    Jag har varit med om en situation på jobbet där nattpersonalen använde en babywatch till en vårdtagare...den togs bort pga chefen tyckte att det dels var oetiskt och dels olagligt (vet dock inte vilken lag hon stödde sig på)

    Själv tycker jag det är ok OM personen själv ger sitt medgivande, men inte om de inte själva kan, eller påtvingas för att underlätta för personalen. Tror väldigt få vill ha en filmkamera i sovrummet som andra kan titta på.

  • Litet My
    Lilla My21 skrev 2011-10-05 08:37:31 följande:
    Jag har varit med om en situation på jobbet där nattpersonalen använde en babywatch till en vårdtagare...den togs bort pga chefen tyckte att det dels var oetiskt och dels olagligt (vet dock inte vilken lag hon stödde sig på)

    Själv tycker jag det är ok OM personen själv ger sitt medgivande, men inte om de inte själva kan, eller påtvingas för att underlätta för personalen. Tror väldigt få vill ha en filmkamera i sovrummet som andra kan titta på.
    Tillägger, babywatch med bild, alltså inte bara en där man hör.
  • Hallonmumsan

    Men tanken är väl att man bara ska kolla vid vissa tillfällen och inte sitta och övervaka kamerorna hela tiden. Tex när man får ett larm så kollar man istället för att ringa upp en halvdöv gammal tant eller åka hem till henne. Jag upplever ofta att många är förvirrade natte tid och att man då slipper skrämma upp dem i onödan. Sen skulle jag även tycka att det är bra när det gäller alla dementa som snurrar runt på natten. Kan man då kolla nån gång på natten så slipper man skrämma upp dem natte tid och dom får sova lugnt.

Svar på tråden Hemtjänst ersätter nattbesök med kamera ovanför sängen "ett Big Brother för äldre" kommenterade någon gamling det.