• Energi

Golv, klick el äkta furugolv?

Jaha, nu skall det planeras för nästa år..
    Kommer visst vara sjukskriven ett tag. Har alltså en tanke på att måla och lägga nytt golv i sovrummet. Supertråkigt idag, plastgolv och mörkgröna tapeter, hua! Fint vitt tak i alla fall. Ej trä.

Men, har enbart ca 4.000 kr att spendera!
    Först, vill gärna ha furugolv, mmmm, mysigt. Men dyrt. Något tips på billigt men snyggt?
    Annars blir det väl klickgolv från Byggmax.

Sedan tänkte jag faktiskt måla väggarna, vi är inte så bra på att tapetsera.

Har ~ en säng i ek. Resten blir tomt nu, eftersom jag får köpa in eftersom.
    Tänkt ~ ek och vitt. Blir väldigt ljust, jag vet.
    Dessutom är balkongdörren ut till verandan på baksidan. Men jag är så trött på mörk färg...

Skall till våren måla våra bruna fönster vita. Nu mörkt gammalt brunt, fy!!

Hjälp med tips till mig och min sambo!!

• Svar på tråden Golv, klick el äkta furugolv?
  • Mika86

Klickagolv är såphala o inte så slitstarka o sen blir det fula fläckar om man spiller något!
    Känner en som ha klickgolv (isf i köket) o det är inte fint längre o ett helvete att gå på det, ha satt sig på ändan flera gånger.

Lycka till

• Energi

Tack för tipset! Vill ju helst ha min rumpa intakt, ler.
    Fler tips?

• Kewo

Klickgolv från Byggmax är icke att förakta! Det la jag själv i stugan i somras, urenkelt, gick jättefort och är otroligt tåligt till skillnad mot ett dyrt "riktigt" furugolv.

Vitt vitt på väggarna blir jättevitt, men bryt färgen så blir det säkert kanonfint mot ekmöbeln!

Lycka till!

• Karisma

Vi har just fixat vårt sovrum..eller börjat m det iaf...

Har satt väv för att lättkunna måla om om vi blir less på färgen + att det blir snyggt...Blir inte alltid snyggt att måla direkt på gamla tapeter..men säger inte att det inte kan bli det..

Vi har köpt ek klickgolv på byggmax och lagt i hela övervåningen..Även vi funderade på furugolv..men plånboken sa nej till det..Så just nu har vi vita väggar och ekgolv..Vi ska sedan göra ngn slags fondvägg helst m vinrött och kanske breda och smala ränder istället för att måla hela väggen.

Jag målade åxå fönstret vitt, hade precis som dig brunt...Rummet blev 10ggr ljusare än tidigare..Jättefint..Har en balkong där vi har kvällsol..

Vi har åxå bara en dubbelsäng just nu, men ska köpa två byråer från Ikea (MALM) så fort man känner sig lite rikare..

Det kommer säkert bli supersnyggt hur ni än gör..

__KRAM K__

• Energi

Kewo ~ tack för tipsen!!
    Ja, jag skall be dem bryta färgen. Sedan jo, klickgolv från ByggM la vi också i dotterns rum, blev helt ok! Men det är klart känslan av att ha äkta trägolv? Fast det blir nog för dyrt..

Karisma ~ är det svårt att sätta upp väv? Har ju aldrig gjort det Annars, precis som du säger ett xxx jobb med slipning först.
    Sedan, vad häftigt att du också målat fönstren! Jag provade i gästrummet först (datarummet). Blev också snyggt. Men vilket jobb med att få det att torka! Vill helst måla nu, men lite för kallt med alla dessa timmar för att få stänga fönstret.
    Fondväggen: vi hade samma tanke!! Men jag har förstås ändrat mig...tror dock att det bli skitsnyggt.
    Malm, har den avlånga byrån med fem lådor. Super.

Så kul med tips!!

• Energi

Nu kom jag på något mer

Färg; någon som vet något snyggt? Gärna riktiga fakta, såsom namn el nr. Jag har fönster sol lyser in från tolv till tre. Sängen står på sidan där. Gärna något snygg brytfärg i vitt..

Tips & hjälp önskas

• Karisma

Väv är inte alls svårt att sätta upp, lättare än tapetsering, tyvärr måste du nog ändå slipa..men när det är gjort och väven sitter uppe, så kan du ju ändra i rummet hur ofta du vill...Vi strök bara lim på väggen direkt och sedan rulade upp väven mot väggen och strök fast, sedan så skar vi bara till..Men ä försiktig då/om du skär i blöt väv, inte snyggt om det trådar upp sig...

Av Malm serien vet jag nga som har dessa till kläder och så och de rymmer visst riktigt bra...

ang fondvägg så hinner du säkert ändra dig igen..Man ändrar sig ju hela tiden...

färger vet jag inte, men de jag kan tänka mig är vinrött, grått och/eller beiget...

Vill du verkligen ha furugolv så skulle jag ta det om jag var du..

Lycka till m uppiffningen av sovrummet...

__KRAM K__

• Energi

Karisma ~ Malmserien, jo, vi har underkläder där..lite skönt att sätta på i sovrummet och inte i klädkammaren
    Funderar om jag ska prova i tvättstugan först med väv? Måste nog få göra lite tabbar först..
    Tror jag ska ta en bit av golvet till färgaffären och låta dem få trolla till en fondvägg!
    Tack för hjälp och tips Karisma!

• Karisma

Visst kan du prova i tvättstugan först om du vill..

Men jag la väv alldeles själv i hall och sovrum, inga problem...Och jag är absolut inget proffs utan bara intresserad av att lära mig fixa till och göra det lite snyggare hemma...Det är ganska smidigt faktiskt..Och vävrullen är ju så bred att det går fort åxå..
    Finns ju olika sorters mönster åxå..Den som är poplulärast nu är väl den som är helslät..Men det finns juhur mga som helst att välja mellan..

Jag tänkte vi skulle ha t-shirts och lite smått och gott i byråerna..Vi har lite barderober i vårt rum +att det är snetak..Liam däremot har 5stora garderober..Men de ska han få ha till sina leksaker och dyligt..Istället för att våra kläder ska vara där...

Vad blev det för golv??

__KRAM K__

• Karisma

Va tråkig jag är då jag inte ritar nga smilisar..HÄr komemr det en iaf..

För idag är jag på bra humör..Kankse för att helgen snart är här och en massa ledighet...

/Kristina...

• Energi

WOW
    Du är ju heltuff!! Ja, kan du så kan jag, eller hur?

Oj, har ju varit å handlar nyårsmat istället
    Men, det kommer nog att bli Byggmax & ta en liten bit till färgaffären istället. Svårt det där med färg, där vill man helst inte lägga för billigt..då får man väl stå och måla till sommaren

Ja, efter nyårshelgen sticker jag dit o handlar, sedan till färgaffären!
    Kommer nog att höra av mig igen, om jag känner mig rätt..
    Man ska i alla fall prova, eller hur?

Gott Nytt År!
    Kram
    /Energi ~ toker

• Karisma

Helt klart man måste ju testa för att se om man är helt kass eller om man faktiskt klarar det själv..

Klickgolv är åxå busenkelt...Jag la det själv då sambon blir förbannad så fort det går lite snett..Men det var bara roligt..

Ja man är osäker ända in i att färgen kommer på väggen och golvet på rätt plats..

Va kul att renovera och fixa till...Vi ska ta köket så fort som jag har fått jobb..Lite av den billigare varianten typ måla luckorna och byta handtag och tapetsera och byta golv och så
    ska bli jätte roligt...

Hör av dig så jag får veta vad ni valde..

__KRAM K__

• väntar o längtar

Jag skulle välja bort klickgolv om det är laminat - det är superkallt att gå på. Är det trä typ parkett så är det inget fel på klickgolv.

I förra huset la vi in riktigt massivt furugolv i sovrummet. Köpte andrasortering och betalade ca 179 kr/kvm. Golvet vitoljade vi och det blev superfint.
    Övriga golv la vi in laminat i inför försäljningen och det var stor skillnad på värmen och känslan att gå på.

Gällande färg så föreslår jag NCS 1002-Y - den har vi på alla väggarna här hemma förutom i stora grabbens rum. Det är en ljus, ljus grå färg som inte inkräktar på övrig inredning utan man har stor valfrihet att ha både beiga och gråa färger till.
    Ville gärna ha vita väggar men det blir lätt för kallt intryck och vi skulle då ha alla väggar i samma färg.

Ska ni sätta väv så är den absolut snyggaste microliteväv om ni inte vill lägga de extra pengarna sätt G100-väv så slipper ni tvättstugekänslan. Vi har G100 och är väldigt nöjda med det.

• ME 71

Har inte läst alla inlägg, så möjligt att jag säger samma sak som någon annan!

Säger plånboken stop för äkta trägolv, kan jag tipsa om ett klickgolv på IKEA. Det ser ut som slitet trägolv och är jättefint. Blir nog inte heller så fläckigt som vanligt klickgolv eftersom det är lite mattare.

Vi har klickgolv i ek och det fungerar bra, blir inte lika fläckigt som björk. Vi vill ha likadana golv överallt, annars hade vi nog funderat på IKEA golvet...

Svar på tråden Golv, klick el äkta furugolv?