Synpunkter o råd önskas ang hur man ska tänka om praktik (socionom)
Jag läser till socionom o ska göra min praktik en hel termin from jan.
Saken är att jag inte vet vad jag vill jobba med i framtiden vilket gör det svårt t att välja en praktikplats som man kommer ha nytta av senare. Man har ju ingen erfarenhet utan har bara läst om vissa jobb man kan ha.
Jag tycker tex att skolkurator verkar intressant men vet ju inte om jag verkligen tycker det när jag väl gör min praktik hos en o det vore ju tråkigt isåfall att då vara där i 6mån. Sen vet man inte vilka arbetsuppgifter man kommer få dit man kommer, jag vill ju gärna lära mig mkt o va delaktig. Hur många elever vill ha med en elev på samtalen o vad kan man tänkas få göra..nån som vet?känns inte som att man kan få jobb sen direkt eftr examen som kurator heller bara för att man gjort praktiken hos en.
Många menar att det bästa är att ha en praktikplats med myndighetsutövning då de flesta arbetsplatser eftr frågar detta. Då tänker jag mig socialtjänsten som handläggare o syssla med utredningar osv. Skulle kunna tänka mig att börja på socialtjänsten o sen kanske leta mig vidare med tiden..Men vissa säger att det är ganska lätt att få jobb på socialtjästen utan att ha gjort sin praktik där o ifall det är så känns det ju lite bortkastat att göra sin praktik där.
Tycker att arbetsförmedlingen verkar intressant men vad får man göra där? Även många organisationer såsom kvinnojouren, brottsofferjouren osv verkar intressant men hur lätt är det att få jobb där?många jobbar väll ideellt.
Jag vet inte riktigt hur man ska tänka!ska man tänka att det är en chans att prova nåt som verkar kul o intressant men som inte kommer leda till nåt jobb. Eller ska man tänka mer på att man ska välja en praktik där man kan få in en fot o kanske få jobb sen..som tex socialtjänsten.Det verkar ju ändå inte helt lätt att ta sig in på arbetsmarknaden som nyutbildad. Vilka arbetsplatser finns det förutom socialtjänsten där man sysslar med myndighetsutövning??
Skulle gärna vill ha råd, tips o synpunkter på detta o hur ni tycker man ska tänka!