• Anonym (what?)

Hur kan man bli uppsagd och gå hem på direkten?

Undrar hur det är..

Idag var ett några som blev uppsagda på jobbet och fick gå hem direkt. Hur kan detta vara möjligt?

Har man inte uppsägningstid? Eller kan de ha fått betal för den tiden o får gå direkt?

Har frågat de andra på jobbet men ingen visste varför.

• Svar på tråden Hur kan man bli uppsagd och gå hem på direkten?
  • MickeN1973

Så vida det inte rör sig om avsked pga stöld eller liknade.

Då kan företaget välja att skicka hem folk som är uppsagda så att de går hemma under uppsägningstiden.

Finns ingen anledning att vara kvar på jobbet när man är uppsagd.

• Anonym (what?)

nej det handlar om att de ska spara pengar så vissa får gå...

Nej man vill väl inte vara kvar men jag tänker mest om man behöver sina pengar. Har en kollega som blivit tvungen att försörja familjen själv då maken blivit svårt sjuk så jag vet att de behöver pengar ooch så händer detta henne.

Hoppas verkligen det är så att hon får pengar under uppsägningstiden för hennes skull. Tror hon har 6 månaders uppsägningstid då hon jobbat länge på företaget...

• katalysator

Det är ganska vanligt att uppsagda personer blir arbetsbefriade under uppsägningstiden. En person som fått sparken är troligen inte så himla glad i sitt jobb, och om det inte behöver göras en överlämning så är det troligen lättast för alla inblandade att personen inte måste vara på arbetsplatsen mer.

• MickeN1973
    Anonym (what?) skrev 2011-10-05 00:32:27 följande:
    nej det handlar om att de ska spara pengar så vissa får gå...

Nej man vill väl inte vara kvar men jag tänker mest om man behöver sina pengar. Har en kollega som blivit tvungen att försörja familjen själv då maken blivit svårt sjuk så jag vet att de behöver pengar ooch så händer detta henne.

Hoppas verkligen det är så att hon får pengar under uppsägningstiden för hennes skull. Tror hon har 6 månaders uppsägningstid då hon jobbat länge på företaget...
    uppsägningstiden gäller fortfarande.

och personen får lön under uppsägningtiden.

• EvelinasSyster

Beror väl lite på vad det är för sorts arbete också? Vet att bilförsäljarna på pappas jobb får gå hem direkt de blivit uppsagda/sagt upp sig för att det inte ska uppstå några tveksamheter rörande lojaliteten till företaget och så de inte påverkar försäljningen på något vis.

~ The only thing that matters is the next 90 minutes! ~
  • Marlean

Läs LAS. En uppsägning ska vara skriftlig och man har uppsägningstid.

• Anonym (what?)

Hon fick papper med hem men de tittade hon ej på just då för hon grät

• FOA

Man får, beroende på arbetsgivaren, ibland går direkt (med lön) utan att behöva infinna sig på arbetsplatsen uppsägningstiden ut. Innom vissa yrken som tex IT är det ganska vanligt då man kan göra mer skada än nytta.

• Tjenixen

Är dom provanställda så har dom ingen uppsägningstid heller..  och som dom andra säger du kan bli uppsagt och får gå hemma med lön under din uppsägningstid

• Waldo

Javisst kan man det.
    Man kan förhandla sig till allt, om man bara vågar prata för sig

För ett antal år sedan fick jag en uppsägning pga arbetsbrist och omorganisation. Jag hade vid det tillfället 3 månaders uppsägningstid.
    Jag förhandlade mig till att jag gick på dagen, med full betalning plus 6 månaders full betalning efter det.
    Det gav mig lugn och ro att söka nytt jobb

Jag ansåg att man betett sig illa i förhandlingar och skött uppsägningar och omorganisation illa. Detta använde jag i min förhandling med arbetsgivaren

• Anonym (Tess)

Det är inte ovanligt att man blir arbetsbefriad under uppsägningstiden, dvs får gå hem med lön. Det beror helt på vad man kommit överens om.

• Anonym
    Tjenixen skrev 2011-10-05 01:59:16 följande:
    Är dom provanställda så har dom ingen uppsägningstid heller..  och som dom andra säger du kan bli uppsagt och får gå hemma med lön under din uppsägningstid

Jag hade 1 månads uppsägning när jag var provanställd, men fick gå samma dag som jag vart uppsagd med 1 månads lön.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-10-05 08:57:11 följande:
    Jag hade 1 månads uppsägning när jag var provanställd, men fick gå samma dag som jag vart uppsagd med 1 månads lön.
    En provanställning är just en provanställning.. dvs arbetsgivaren kan kicka dig och behöver inte ha uppsägningstid
  • Anonym (Tess)
    Anonym skrev 2011-10-05 12:21:02 följande:
    En provanställning är just en provanställning.. dvs arbetsgivaren kan kicka dig och behöver inte ha uppsägningstid
    Fast du har inte alltid rätt att gå på dagen bara för att du är provanställd. Ibland kan det råda 2v ömsesidig uppsägningstid, dvs arbetsgivaren kan kräva att du stannar 2v och du måste själv stanna 2v om du väljer att säga upp dig. Där jag jobbar nu har vi tillsammans med facket förhandlat fram 1 månad ömsesidig uppsägningstid under provanställningen.
  • MickeN1973
    Anonym (Tess) skrev 2011-10-05 13:14:53 följande:
    Fast du har inte alltid rätt att gå på dagen bara för att du är provanställd. Ibland kan det råda 2v ömsesidig uppsägningstid, dvs arbetsgivaren kan kräva att du stannar 2v och du måste själv stanna 2v om du väljer att säga upp dig. Där jag jobbar nu har vi tillsammans med facket förhandlat fram 1 månad ömsesidig uppsägningstid under provanställningen.
    Uppsägningstiden har inget att göra med arbetsplikten.

• Anonym (Tess)
    MickeN1973 skrev 2011-10-05 14:20:01 följande:
    Uppsägningstiden har inget att göra med arbetsplikten.

Jag håller med om att det inte är samma sak, men du menar att någon som blir uppsagd under provanställning inte har arbetsplikt? Inte om han säger upp sig själv heller?
  • Anonym (Vilma)

Jag sade upp mig själv och bad att få gå hem på en gång. Det gick chefen med på.

Jag kan tänka mig att man kan bli hemskickad om man gravt missköter sitt arbete - vilken arbetsgivare vill ha en kvar då?

Svar på tråden Hur kan man bli uppsagd och gå hem på direkten?