• Jefa

Någon mer som fått extra utbetalning från Alfakassan denna månaden?

Den 22/12 fick jag som vanligt utbetalningen från alfakassan. Men idag fick jag ett brev där det står att jag får drygt 1.000 kr imorgon.
    Är det någon mer som fått detta? Varför får man det??

(Givetsvis blir jag glad för det, men man blir lite fundersam...)

• Svar på tråden Någon mer som fått extra utbetalning från Alfakassan denna månaden?
  • Nyfiken gul

det är inte pengar du har innestående då?

När jag gick på alfakassan fick jag också så där... o fick förklaringen att jag hade veckor innestående som betalas ut i slutet av varje år för att komma ifas igen till Januari.

• Myran22

Va bra, jag som hade tänkt att starta en egen tråd om detta =)

Jag får också pengar från alfa-kassan i morgon. För vecka 49 och 50. Totalt 2370 kr.

Jag undrar om jag kommer att få 2370 kr minde i slutet av januari eller inte? Kan ju vara bra att veta. Ringde till dom tidigare i dag (15,05) men då hade dom ju pricis stängt.

• Myran22

*Puffar*

Vill veta om någon mer har fått pengar nu...

• desi

har en liten undrab hur mkt får man ut i alfakassa?

• Myran22

desi: Det är ju lite olika, beroende på om man har jobbat innan arbetslösheten. Men grundersättningen är 6400 före skatt typ & 4740 efter skatt. Det är iallafall vad jag får och jag har grundersättning.

• elinina

sambon har med alfakassa.... men han har inte fått når sånt brev...

• elinina

fast nu när jag är fräck å går in å kolla på hans konto på banken så visar det en framtida insättning på 2350:- JIPPIIIII....

med som myran frågar... man får väl inte mindre i januari bara för det väl? för det vore INTE bra....

• Walding

en dum fråga kanske men varför får ni alfa-kassa hur gör man för att få det?? och vem kan få det??

• Myran22

Walding: Jag får alfa-kassa för att jag är arbetslös. Det är en a-kassa. Gå in & läs på www.alfakassan.se .

elinina: Det skulle ju vara jättebra om man fick dessa pengar, och får den vanliga summan i slutet av januari. Har inte så mycket pengar kvar nu efter alla dessa julklappar och jag behöver köpa ett par nya byxor. Kanske kan hitta nån snygg överdel också som jag kan ha på nyårsfesten nu när det är rea i affärerna.

Sen har jag fått en extrautgift (frivillig), ska på nyårsfest och har tackat ja utan att sambon igentligen inte vill gå. Så jag får stå för kostnaden för det (typ 100-200kr). Hoppas verkligen att han vill gå nu då, annars får jag fejka magsjuka eller nåt *s*

• elinina

men det borde de väl informera om väl? alltså om det är en inkomst som kommer att dras på nästa månads utbetalning....

• Sciarlotta

Jag tror ni kommer få den vanliga summan nästa månad. Utbetalningarna brukar göras för fyra veckor åt gången, en gång i månaden. 4*12=48. Det gör att fyra "extra" veckor måste betalas ut under året, oftast brukar a-kassorna betala ut 2 veckor extra var sjätte månad.

Hänger ni med?

• Jefa

Men det borde ju bli mindre nästa månad? För man får ju för 4 veckor och nu fick vi för två extra. Alltså kan det ju bara vara 2 veckor som man får för?

• Jefa

Sciarlotta
    Jo, det måste ju vara så. MEN...jag har vart med där i ca 1½ år och aldrig fått det

• Sciarlotta

Skumt.. Har du varit sjukskriven eller föräldraledig under dessa 1,5 år? Då kanske de aldrig behövt betala ut "extraveckor" åt dig...? *spekulerar hejvilt*

• Myran22

Jag har varit med där i snart 1½ år och inte fått så här tidigare. Har varit sjukskriven i 8 månader under denna perioden, kanske därför som det inte har hänt mig tidigare.

Ska ringa & höra med dom i morgon, är ju bra & veta så man inte gör av med pengarna om man nu får mindre nästa månad.

• Nyfiken gul

kolla vilka veckor ni får pengar för....

o så får ni ju kolla vilka veckor ni skickar in för.....

det borde rimligen stämma att ni får vanliga 4 veckor i slutet av januari... utbetalningsdag är väl fortfarande den 27:e?

för ni får ju inte pengar för JULVECKAN nu? De pengarna kommer ju i januari först?

Så var det för mig i alla fall när jag var med....

• elinina

enl sambons papper så står det att de pengarna han fick den 23/12 var fram till v.48

v.49-50 får han alltstå för nu idag.

v.51-52 skickar redovisar han snart, likaså v.1-2 (som slutar den 15/1) så för de 4 veckorna får han betalt i slutet av januari månad!

alltså, lika "mycket" som innan

tack för det... de kronorna var jätte behövliga nu

Svar på tråden Någon mer som fått extra utbetalning från Alfakassan denna månaden?