• Anonym

Bebis har diarré - när ska jag söka vård?

Min bebis på 6 månader har fått väldigt lös avföring. Jag har ringt min sköterska på BVC men hon är hemma och vabbar och på nätet så står det allt från att jag ska söka vård direkt, till att jag kan vänta 2 veckor?!

Jag VET att FL inte kan ställa diagnos eller är en läkare, men vad hade ni andra föräldrar gjort i min situation?

- Bebisen är pigg och glad och leker precis som vanligt
    - Bebisen äter i princip samma mängder som tidigare
    - Bebisen har ingen feber
    - Diarrén har hållit i sig i 1.5 dag
    - Bebisen bajsar inte oftare (2 gånger dag) men när den gör det så är det helt rinnande.

- Bebisen håller på att få tänder
    - Bebisen har fått ny ersättning (gått från Nan HA till NAN 1) nyligen.

Ge mig råd på vad jag kan och bör göra enligt er.

Tack på förhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-05 09:31
    Bebisen är också lite snorig.

• Svar på tråden Bebis har diarré - när ska jag söka vård?
  • Anonym
    Jiinii skrev 2011-10-05 09:31:38 följande:
    kissar barnet som vanligt??
    Ja, kissar mycket och ofta precis som vanligt.
  • Anonym

Ring sjukvårdsupplysningen om du är orolig! Dessutom ska du inte kontakta BVC om ditt barn är sjukt utan läkare på vårdcentralen.

• LilaRos

Jag skulle avvaktat, givit blåbärspurré från barnmatshyllan (om han/hon äter fast föda)

Det är vanligt att de får diarré om de har något virus i kroppen, tänkte på att din bebis är lite snorig. EN förkyldning på g kanske?

• Anonym
    Anonym skrev 2011-10-05 09:32:28 följande:
    Ring sjukvårdsupplysningen om du är orolig! Dessutom ska du inte kontakta BVC om ditt barn är sjukt utan läkare på vårdcentralen.
    Men jag är inte jätteorolig egentligen eftersom hon verkar må bra i övrigt, men då man får så olika råd från olika sjukvårdssidor så blir man ju förvirrad.

Jag ringer alltid vår BVC-sköterska först, känns onödigt att ringa läkare varje gång man har funderingar över något, de har väl bättre saker för sig?
  • Jiinii

om  barnet verkar må bra i övrigt skulle jag fundera på om det är den nya ersättningen eller förkylningen och tänderna för allt det kan ge lös mage.. 2 ggr per dag tycker ajg inte är så mkt men är du orolig kontakta vård

• LilaRos

1177 är nog det bästa att ringa, men min erfarenhet är "blir det inte bättre innom 3 dagar så boka läkartid, blir det värre åk in akut" Men alla har sin uppfattning :)

Sen tycker inte jag att det låter konstigt alls med en 6 månaders med diarré.. Okej om det blir långvarigt eller rinner mer eller mindre konstant...

• Anonym
    LilaRos skrev 2011-10-05 09:33:41 följande:
    Jag skulle avvaktat, givit blåbärspurré från barnmatshyllan (om han/hon äter fast föda)

Det är vanligt att de får diarré om de har något virus i kroppen, tänkte på att din bebis är lite snorig. EN förkyldning på g kanske?
    Ja, jag funderade på det också. Har ju förstått att de kan få diarré av virus och att det går över av sig självt.

Hon har bara ätit smakportioner än så länge. Hon har ätit morot, det ska ju också vara stoppande, kan man ge det?
  • k och k

Det var många saker som du berättar om som kan ge diarré. Byte av maten, är det mer fullkorn i den nya? Tänder på G har mitt barn blivit lös i magen av, samt förskylning kan också göra detta med magen.
    Mår barnet bra, dricker och kissar så hade inte jag varit orolig utan gett barnet något som hjälper magen att stoppa upp.. Banan, blåbär..

• Anonym
    k och k skrev 2011-10-05 09:39:44 följande:
    Det var många saker som du berättar om som kan ge diarré. Byte av maten, är det mer fullkorn i den nya? Tänder på G har mitt barn blivit lös i magen av, samt förskylning kan också göra detta med magen.
    Mår barnet bra, dricker och kissar så hade inte jag varit orolig utan gett barnet något som hjälper magen att stoppa upp.. Banan, blåbär..
    Nej, jag tror inte det är mer fullkorn, skillnaden är att mjölkproteinet inte är sönderspjälkat och tyvärr så reagerar ju ofta barn med mjölkallergi på sådan ersättning. Men det finns inte NAN HA 2 i Sverige och hon blir inte riktigt mätt på den så vi bytte till NAN 1 först för att sedan byta till 2 om det gick bra. Dock vet jag ju inte om det är ersättningen. Hon har ätit den i ca 3 veckor och blivit lös först nu. Men å andra sidan har hon ätit smakisar också som kanske stoppat upp, så det är jättesvårt att veta orsaken.

Jag tror i alla fall att jag avvaktar och kollar henne noga. Jag tog tempen nu på morgonen igen och hon har 37.2 så ingen feber och det borde hon väl ha om hon ha om det var något allvarligare fel?
    mullemuppan skrev 2011-10-05 09:38:38 följande:
    Vår son blev väldigt lös i magen när han fick tänder.
    Var det precis när de kom upp, eller hela tiden när de var på väg? Tandsprickningen har hållit på sen hon var 3 månader men först denna månaden har det blivit väldigt intensivt så jag tror första tanden precis är på väg upp nu. Det är väldigt knöligt i tandköttet.
  • Jiinii
    Anonym skrev 2011-10-05 09:49:49 följande:
    Nej, jag tror inte det är mer fullkorn, skillnaden är att mjölkproteinet inte är sönderspjälkat och tyvärr så reagerar ju ofta barn med mjölkallergi på sådan ersättning. Men det finns inte NAN HA 2 i Sverige och hon blir inte riktigt mätt på den så vi bytte till NAN 1 först för att sedan byta till 2 om det gick bra. Dock vet jag ju inte om det är ersättningen. Hon har ätit den i ca 3 veckor och blivit lös först nu. Men å andra sidan har hon ätit smakisar också som kanske stoppat upp, så det är jättesvårt att veta orsaken.

Jag tror i alla fall att jag avvaktar och kollar henne noga. Jag tog tempen nu på morgonen igen och hon har 37.2 så ingen feber och det borde hon väl ha om hon ha om det var något allvarligare fel?
    Var det precis när de kom upp, eller hela tiden när de var på väg? Tandsprickningen har hållit på sen hon var 3 månader men först denna månaden har det blivit väldigt intensivt så jag tror första tanden precis är på väg upp nu. Det är väldigt knöligt i tandköttet.
    den enda skillnaden mellan vanlig nan 1 och två är ju mer järn du blir inte mättare av den
  • Anonym

5 dagar till en vecka skulle jag säga man kan avvakta så länge bebisen inte börjar få ont, avföringen ändrar färg/konsistens, får feber, hängig osv. Det verkar inte vara någon större fara med den beskrivningen men som sagt du kan ju alltid ringa 1177 och be om råd.

• mullemuppan
    Anonym skrev 2011-10-05 09:49:49 följande:
    Vill minnas att det var när tänderna var på väg genom tandköttet och att det höll i lite drygt en vecka eller något sånt.
  • Anonym

Min dotter hade ett par jobbiga diarréperioder sitt första år, och för det mesta gick det bra med rätt mat hemma.

Två gånger åkte vi in med henne. Då kissade hon dåligt, var slö, och ville bara bara sova. En gång var det nära att hon blev inlagd med dropp, men lyckligtvis klarade hon sig med vätskeersättning och övervakning.

Så länge barnet är piggt, går att intressera för något annat än att sova, dricker och kissar, så är det ingen större fara. Jag hade nog ringt sjukvårdsupplysningen efter en vecka.

• Anonym
    Jiinii skrev 2011-10-05 09:52:28 följande:
    den enda skillnaden mellan vanlig nan 1 och två är ju mer järn du blir inte mättare av den
    Jag pratade om skillnaden mellan Nan HA och Nan 1. Vid 6 månader ska man ju byta till NAN 2, men då vi använt Nan HA tidigare det inte finns som tvåa, så bytte vi till Nan 1 först och skulle sedan byta till Nan 2 om allt funkade.
    mullemuppan skrev 2011-10-05 13:31:57 följande:
    Vill minnas att det var när tänderna var på väg genom tandköttet och att det höll i lite drygt en vecka eller något sånt.
    Jag tror nog att tänderna är på G upp nu för jag tycker mig se dem genom tandköttet, trots att de inte kommit genom än.
    Anonym skrev 2011-10-05 16:54:08 följande:
    Min dotter hade ett par jobbiga diarréperioder sitt första år, och för det mesta gick det bra med rätt mat hemma.

Två gånger åkte vi in med henne. Då kissade hon dåligt, var slö, och ville bara bara sova. En gång var det nära att hon blev inlagd med dropp, men lyckligtvis klarade hon sig med vätskeersättning och övervakning.

Så länge barnet är piggt, går att intressera för något annat än att sova, dricker och kissar, så är det ingen större fara. Jag hade nog ringt sjukvårdsupplysningen efter en vecka.
    Nej, hon är ju hur pigg som helst, just nu hoppar hon som en galning i sin hoppgunga och skrattar. Hon har inte sovit mer än vanligt och har ingen feber, så det är nog som du säger.

Jag kom på en annan sak, hon har ätit på gurka de senaste dagarna (sugit på större bitar) eftersom det verkar lindra tandköttet. Kan det vara så att hon fått i sig vätska från gurkan som gjort henne lös i magen? Kan det vara så enkelt? Jag har tagit bort gurkan nu och gett henne en morot att suga på i stället.
Svar på tråden Bebis har diarré - när ska jag söka vård?