• Anonym

Kan man sjukskriva sig efter en bröstförstoring?

Jag kommer förstora mina bröst i början av december. Har 2 veckor semester som jag sparat till det här, och kanske har jag tänkt och ta ut några dagar extra ledigt utan betalning om jag behöver.

Men nu har jag läst att många faktiskt sjukskriver sig efter operationen? Får man göra det? När det handlar om en frivillig skönhetsoperation?

Visst har jag mått psykist dåligt över mina bröst i 10 år och det här är nåt jag måste göra för att må bra igen! Men jag har ju inga medicinska hinder.

Skulle ju vara skönt om man fick sjukskriva sig istället och spara semestern! Någon som vet?

• Svar på tråden Kan man sjukskriva sig efter en bröstförstoring?
  • Anonym

Ja, tyvärr är det så att man får sjukskriva sig även efter en helt frivillig skönhetsoperation.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-10-05 10:02:51 följande:
    Ja, tyvärr är det så att man får sjukskriva sig även efter en helt frivillig skönhetsoperation.
    Ja man kan ju tycka att det är fel, men tack för svaret! Jag kommer absolut utnyttja det i så fall om man får göra så.
  • Betty Ballbreaker

Ja, du får sjukskriva dig! Kirurgen skriver ett sjukintyg till dig, som gäller oavsett om operationen är frivillig eller ej. Själv var jag sjukskriven i en månad efter min bröstflrstoring då mitt jobb innehåller en del lyft. Det var lite pinsamt att berätta för arbetsgivaren, men va fan, det är ju inte jag som lagstiftat om att man får vara sjukskriven efter skönhetsoperationer!

• Anonym
    Betty Ballbreaker skrev 2011-10-05 10:21:38 följande:
    Ja, du får sjukskriva dig! Kirurgen skriver ett sjukintyg till dig, som gäller oavsett om operationen är frivillig eller ej. Själv var jag sjukskriven i en månad efter min bröstflrstoring då mitt jobb innehåller en del lyft. Det var lite pinsamt att berätta för arbetsgivaren, men va fan, det är ju inte jag som lagstiftat om att man får vara sjukskriven efter skönhetsoperationer!
    Va skönt! Även jag har ett tyngre arbete, jobbar som lokalvårdare så jag kanske behöver vara hemma mer än 2 veckor. Nej om man får vara sjukskriven efteråt så använder man ju sig såklart av det! Semestern kan man ju spara till senare tillfälle! Har aldrig varit sjukskriven i hela mitt liv, mer än nån förkylning så jag får inte dåligt samvete!
  • Krake

Ja, sjukskrivningen handlar väl om huruvida du är förmögen att arbeta eller ej. Vad som är grundorsaken spelar ingen roll - isf borde man ju inte få sjukskriva sig efter att man skadat sig på skidsemestern heller...

Moster, inte monster.
  • Anonym
    Krake skrev 2011-10-05 10:33:14 följande:
    Ja, sjukskrivningen handlar väl om huruvida du är förmögen att arbeta eller ej. Vad som är grundorsaken spelar ingen roll - isf borde man ju inte få sjukskriva sig efter att man skadat sig på skidsemestern heller...
    Fast då handlar det ju om en olycka. Fast åt andra sidan var ju skidsemestern frivillig;) Jag fick bara för mig att man var tvungen och ta ut semester vid en skönhetsoperation, men som tur var läste jag på nu och slipper använda mig av semestern!
  • Butterscotch

Det låter ju riktigt tokigt att det går att göra på det viset. Men är det så så är det.

• Anonym (hejhej)

Självklart får du det!

En gravid kvinna som har problem får ju tex sjukskriva sig, knappast nån som har tvingat henne att bli gravid.. Nu kanske det låter som en konstig jämförelse men vissa vill tex ha barn andra sillisar.

Sen hade det varit en laseroperation för ögonen för att slippa glasögon hade ingen reagerat, men bara för att det handlar om ett par bröst så behöver man skämmas..?

• Anonym
    Anonym (hejhej) skrev 2011-10-05 11:50:13 följande:
    Självklart får du det!

En gravid kvinna som har problem får ju tex sjukskriva sig, knappast nån som har tvingat henne att bli gravid.. Nu kanske det låter som en konstig jämförelse men vissa vill tex ha barn andra sillisar.

Sen hade det varit en laseroperation för ögonen för att slippa glasögon hade ingen reagerat, men bara för att det handlar om ett par bröst så behöver man skämmas..?
    Ja man har ju fått mycket påhopp sen man bestämde sig för den här operationen! Vet inte vad det är som sticker så mycket i folks ögon när det handlar om bröstförstoring ha! Men jag var ju den som mer än villigt har sparat semester från i somras och jobbade istället;) Trodde faktiskt inte att man kunde bli sjukskriven! Men nu kan jag ju spara den:)
  • Anonym (hejhej)
    Anonym skrev 2011-10-05 12:00:44 följande:
    Ja man har ju fått mycket påhopp sen man bestämde sig för den här operationen! Vet inte vad det är som sticker så mycket i folks ögon när det handlar om bröstförstoring ha! Men jag var ju den som mer än villigt har sparat semester från i somras och jobbade istället;) Trodde faktiskt inte att man kunde bli sjukskriven! Men nu kan jag ju spara den:)
    Spara din semester du, och åk och gör nåt kul istället med dina nya tuttar när dom har läkt :)

Lycka till!
  • Anonym
    Anonym (hejhej) skrev 2011-10-05 12:06:22 följande:
    Spara din semester du, och åk och gör nåt kul istället med dina nya tuttar när dom har läkt :)

Lycka till!
    Ja det ska jag absolut göra:) Fick ju bara 2 veckors semester i somras! tack:)
  • kellikopter

Ja men bröstförstoring handlar om att vika under för idealen, ögonlaser är knappast det. Skärp er.
    Och "klippa och färga håret" är inte heller samma som en bröstförstoring så du som tänkte säga det slipper nu.

• Anonym (hejhej)
    kellikopter skrev 2011-10-05 13:06:00 följande:
    Ja men bröstförstoring handlar om att vika under för idealen, ögonlaser är knappast det. Skärp er.
    Och "klippa och färga håret" är inte heller samma som en bröstförstoring så du som tänkte säga det slipper nu.
    Varför inte? Jag hade gott och väl kunnat gjort en op om jag inte var så snål, mina bröst hänger lite lite efter graviditet och det samlas lite svett där som jag stör mig på. Sen är dom olika stora också så jag skulle behöva en bh med olika kupstolekar på, eller inlägg i ena. För har jag en bh som är förstor på ena bröstet så ser man bröstet från sidan, och har jag en bh som passar det lilla bröstet så väller det större ut.

Hade hellre haft glasögon ibland än mina bröst faktiskt! Nä mans kanske ska sluta va så snål och göra en :D
Svar på tråden Kan man sjukskriva sig efter en bröstförstoring?